Briga o darovitima

Darovitost djece će se “ispitivati” u prvom pa onda u šestom razredu

Ingrid Šestan Kučić



RIJEKA Cjelovita kurikularna reforma predviđa sustavnu brigu o darovitoj djeci. Sada imamo nesustavnu brigu o toj skupini učenika koja ovisi o entuzijazmu pojedinih škola i učitelja. Darovitost treba prepoznati u ranoj dobi, ali također treba imati na umu da se u različitoj dobi darovitost različito manifestira, stoga prijedlog Okvira za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća darovite djece i učenika predviđa naraštajno ispitivanje darovitosti koje će se provoditi na način da će se opće intelektualne sposobnosti ispitivati u 1. razredu osnovne škole, a specifične intelektualne sposobnosti u 6. razredu – najavila je na jučerašnjem stručnom skupu »Obrazovanje darovite djece i mladih – prijedlog iz Cjelovite kurikularne reforme« Zrinka Ristić Dedić, članica Ekspertne radne skupine Cjelovite kurikularne reforme. Skup je organiziran u sklopu Dana darovitih učenika, a Rijeka je prvi grad u kojem je upriličeno javno predstavljanje Okvira za poticanje iskustava učenja i vrednovanja postignuća darovite djece i učenika.


Dodajući kako je identifikaciju potrebno omogućiti u svim područjima darovitosti Ristić Dedić je istaknula da se radi o kontinuiranom procesu koji se može provoditi u svakoj odgojno-obrazovnoj fazi, a u ranoj i predškolskoj dobi identificiranoj darovitoj djeci treba omogućiti kraće specifične programe, raniji upis u školu te izradu osobnih kurikuluma, dok se u osnovnoškolom i srednjoškolskom sustavu predviđa izrada razlikovnih kurikuluma za konkretne učenike te mijenanje sadržaja i aktivnosti na način da se obogate te učine apstraktnijim i učinkovitijim.


– Jedno od načela Okvira je uvažavanje prava na različitost, kao i inkluzivnost odgoja i obrazovanja, što znači da se daroviti mogu naći u svakoj odgojno-obrazovnoj ustanovi, a ne samo u velikim gradovima i centrima izvrnosti, kazala je Ristić Dedić.




Pri izradi dokumenta jedno od polazišta bile su i zemlje koje se ističu po modelima dobrog rada s darovitima, poput Kanade, Australije, Izraela te Švicarske, a komentirajući cijelu kurikularnu reformu Ristić Dedić je istaknula da je jedan od ključnih momenata i produljenje osnovnoškolskog obrazovanja, a da bi puni profil zamišljenog osnovnoškolskog sustava zaživio bit će potrebno 15 do 20 godina.