Grad: Rijeka
Danas: 24° moguća kiša
Sutra: 14° 27° oblačno
19. kolovoza 2017.
Zajamčen drugi krug

Čeka li nas samo negativna ili ipak prljava kampanja? Izbori u Rijeci napokon postali - napeti

Ankete su pokazale da je nezadovoljstvo građana ipak fakat, a ne tlapnja zlonamjernih novinara / Snimio Vedran KARUZA
Ankete su pokazale da je nezadovoljstvo građana ipak fakat, a ne tlapnja zlonamjernih novinara / Snimio Vedran KARUZA
Autor:
Objavljeno: 17. travanj 2017. u 7:12 2017-04-17T07:12:11+02:00

Jasno je da će biti drugog kruga u borbi za Obersnelovo mjesto i da će se ondje naći ili Burić ili Staničić

Donedavno, nitko nije mislio da izbori u Rijeci mogu biti napeti. Vojko Obersnel je gradonačelnik već 17 godina, iza njega je moćni SDP koji ima čvrsto uporište u svjetonazoru ovog kraja, a koalicija je još i podebljana PGS-om.

A onda su objavljene ankete koje su pokazale da je nezadovoljstvo građana, koje se već neko vrijeme gotovo može u zraku opipati, ipak fakat, a ne tlapnja zlonamjernih novinara – pokazalo se da će drugog kruga svakako biti, a ondje će se naći jedan od dva prohadezeovska kandidata, ili nezavisni Hrvoje Burić kao bivši HDZ-ovac, ili Kristijan Staničić kao formalni kandidat HDZ-a.

Ni ostale ne treba podcijeniti – u bitci je još i HNS-ov Juraj Bukša, a budući da je HNS i dan danas dio koalicije koja vlada Rijekom, ne treba sumnjati da HNS-ovci puno znaju i da su za Obersnela opasan protivnik.

Tu je i Danko Švorinić iz Liste za Rijeku te Andrej Briščik ispred Akcije mladih i Živog zida. U takvim okolnostima otvorilo se novo pitanje - hoće li kampanja u Rijeci postati prljava, s obzirom da napetosti rastu i da su Ibler i vrh SDP-a u panici da ne izgube zadnji bastion socijaldemokracije. Neki pritisci na medije već su se dogodili, a neki su već završili i na policiji zbog grafitiranja. Zanimljivo je da Vojko Obersnel, kao predsjednik SDP-a Rijeke, nije na stranačkim tijelima uopće šire elaborirao ovu situaciju s rejtingom, po kojem ga u drugom krugu od protukandidata Burića dijeli manje od jedan posto prednosti. Samo je rekao: Ne bojte se, pobijedit ću.

1444374

Spominje se da je i on, kao i ostale stranke, naručio istraživanje javnog mnijenja, ali da je rezultat opet slab po njega pa da su rezultate vidjeli samo njegovi PR-ovci, a čak ni nitko od njegovih zamjenika u stranci. U SDP-u kažu da očekuju da će Obersnel i ovoga puta kampanju voditi vrlo nezavisno od stranke, sa vlastitim timom PR-ovaca, personalizirano kao i na izborima 2013. kad je također završio u drugom krugu s Burićem.

Mutno i još mutnije

– Mi nemamo pojma kakav je plan oko kampanje, niti u kom smjeru će ona ovoga puta ići, rekao nam je nakon sjednice Gradskog odbora u četvrtak navečer jedan od Obersnelovih suradnika.

Ono što bi za Obersnela moglo biti problem čak i ako pobijedi, jesu unutarnji odnosi u stranci: ako na izborima ne »rasturi« Burića nego se eventualno opet provuče kroz ušicu igle ili ako mu Gradsko vijeće ostane nestabilno i klimavo, na unutarstranačkim izborima koji potom po statutu slijede mogao bi, po prvi puta u 17 godina, dobiti protukandidata za funkciju predsjednika riječke organizacije  ili više njih. No, sve će ovisiti o izbornom rezultati 21. svibnja, naravno.

Krešimir Macan: Tko podcijeni protivnika, taj gubi

– Obersnelovim protivnicima otvorila se prilika da ukažu na sve što nije dobro trenutno u Rijeci, a sudeći po anketama, čini se da imaju materijala, da je stvorena atmosfera za promjene. Bitno je međutim da Obersnelovi suparnici doista ponude rješenja, da se ne svede sve na negativnu kampanju, jer to birači ne vole. Čini se da je na strani Hrvoja Burića najviše činjenica da je nezavisni, to je na neki način nastavak fenomena Most, dakle ljudi traže nezavisna nova lica koja mogu okupljati vanstranačke nezadovoljnike, a takvih je većina građana. Obersnelovi suparnici dakle moraju reći što nije dobro, ali i ponuditi svoja alternativna rješenja. Negativnom kampanjom postigli bi kontraefekt, ubili bi izlaznost, i tada bi jaka Obersnelova infrastruktura napravila svoje. Ako postoji atmosfera za promjene, pokret za promjene, motivirani nezadovoljnici, to za Obersnela može biti opasno.
Iz Obersnelove perspektive gledajući, pak, on mora u istraživanjima vidjeti na koju kartu zaigrati, gdje ga birači još vide kao vjerodostojnoga ili kao sinonim stabilnosti. On ne mora nužno voditi faktografsku kampanju kao Burić ili neki drugi iz oporbe, on mora zaigrati na emociju, na dojam, da ostane »naš Obi«, i time mora izvući dovoljno ljudi na birališta. Najbitnije: ne smije izgubiti živce ni u jednom trenutku, ne smije nasjesti na negativnu kampanju, ne smije se unervoziti, mora ostati hladan do kraja. Ni u kojem fajtu ne smije ga obuzeti panika. I ključno, suparnike nikako ne smije podcijeniti. Oni u anketama imaju realnu podršku, ne bez razloga, koji god oni bili, i tome mora prilagoditi svoju kampanju. Tko podcijeni protivnika, taj gubi.

Svi ostali kandidati pritom se zaklinju u afirmativnu kampanju, ponudu svojih programa, no slučaj s grafitima, oko kojih je angažirana policija, a pripisuju se kampanji HNS-a, jer se radi o montaži Obersnela i Bukše s boksačkim rukavicama, pokazuje da bi kampanja na kraju mogla biti ne samo negativna, s međusobnim optužbama kandidata, nego i prljava, od gerile na društvenim mrežama do međusobnih ucjena i prijetnji ispod stola.

Nezavisni Hrvoje Burić u svim izjavama ističe da on i njegov zamjenik Marinko Koljanin vode afirmativnu kampanju i nude programe, no ipak u intervjuima koje daje Burić, Obersnela optužuje za Tržnice i druge gradske slučajeve, napada oko Energa i drugih »grijeha«, dok Koljanin govori o stagnaciji grada i premreženosti struktura koje treba raščistiti. Oni će u kampanji ciljati ne samo na desni centar, nego i čisti centar, te ovih dana Burić često izjavljuje da je HDZ napustio baš u vrijeme rigidnog Tomislava Karamarka, čime želi pokazati da nije ideologizirani kandidat nego borac za prava građana.

Nude se datumi i objašnjenja

Juraj Bukša pak u kampanju ide s konkretnim datumima rješenja nekih od dosad obećavanih, a ne realiziranih projekata. Kaže da će točno u ponedjeljak 1. srpnja 2019. otvoriti novi autobusni kolodvor, usto tvrdi da želi očistiti Rijeku da bude poput ljekarne, što je očita aluzija na mrežu koja godinama upravlja gradom i određena vrsta prijetnje aktualnoj vlasti, mada to pravda čistim parkovima i klupama. U HNS-u kažu:

Nakon godina praznih obećanja, mi dajemo obećanja i ispunit ćemo ih, točno na dan koji smo najavili. Za vrh HNS-a Rijeka je vrlo bitna točka, Ivan Vrdoljak u izjavama inzistira na tvrdnji da HNS može čak dogurati i do krugog kruga, a poznato je da su angažirali agenciju koja će im voditi kampanju, jednako kao što i Burić ima iza sebe jednu od jačih agencija u Hrvatskoj, i da ništa neće biti prepušteno slučaju.

1889848

Danko Švorinić iz Liste za Rijeku kaže da je prljava kampanja već itekako počela, jer je Facebook preplavljen lažnim profilima. Njegova lista veliku pozornost posvećuje digitalnom sadržaju, redizajnirana je stranica i imaju gotovo 6.000 sljedbenika. Osim toga, s obzirom na koncept »otvorenoga grada« koji promičemo, dio cjelokupnoga sadržaja je dvojezičan (hrvatski i talijanski), i distribuira se EFA-i, našoj krovnoj alijansi u Bruxellesu koja nas kontinuirano prati i podržava i na svojim društvenim mrežama. Pripremamo tiskani bilten koji šaljemo svim svojim članovima i simpatizerima na kućnu adresu u tiraži od više tisuća primjeraka, govori Švorinić.

HDZ je svoju kampanju počeo napadom na bivšeg člana Hrvoja Burića, kad je kandidat Kristjan Staničić rekao da je »glas za Burića glas za SDP«, no vrlo brzo je smjer promjenjen (a i PR-ovac koji je savjetovao): sad se već zna da će HDZ u drugom krugu podržati Burića, ako Staničić ne prođe, i kampanja se nakon prvobitnog lutanja vraća na bitku protiv ober-suparnika cijele riječke oporbe, Vojka Obersnela.
Svi su zapravo ujedinjeni, zasad naravno neformalno, protiv SDP-ovog kandidata, a to upravo ankete i govore – tko god bude u drugom krugu, pokupit će glasove svih nezadovoljnika u Rijeci, čak bez obzira na ideologiju, a Burićev odmak od HDZ-a pokazuje se kao njegova trenutno najveća prednost.

Što će se još moći čuti u kampanji do 21. svibnja, to ni nebo ne zna, ali sigurno je jedno – izbori u Rijeci napokon postaju napeti.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka