Oštre reakcije

Akcija mladih poziva inspekciju u nadzor sigurnosti autobusa Autotroleja

Marinko Glavan

Snimio Marko GRACIN

Snimio Marko GRACIN

Direktor Rijeka Plusa Željko Smojver dokazao je da nije sposoban brinuti se za sigurnost korisnika usluga Autotroleja i zato mora podnijeti ostavku. Smatramo ga odgovornim za katastrofalno stanje vozila javnog prijevoza, poručuju iz Akcije Mladih



RIJEKA Očekujemo ostavku direktora Rijeka plusa Željka Smojvera, kojeg smatramo odgovornim za katastrofalno stanje vozila javnog prijevoza, poručio je gradski vijećnik Akcije mladih Tihomir Čordašev, na konferenciji za novinare, sazvanoj nakon najnovijeg u seriji požara na gradskim autobusima.


Čordašev smatra kako je Smojver »dokazao da nije sposoban brinuti se za sigurnost sto tisuća dnevnih korisnika usluga Autotroleja«.


– Proteklih godinu dana naslušali smo se različitih izgovora. Prvo je bio kriv proizvođač autobusa – MAN iako su gorjela i vozila Čistoće. Navedeni proizvođač vrlo je jasno i nedvojbeno poručio da autobusi gore zbog nestručnog, neadekvatnog ili nepostojećeg održavanja, no situacija se nije promijenila. Kad su počeli gorjeti autobusi drugih proizvođača, to je bila iznimka zbog kvara na elektroinstalacijama, a prema izvještaju policije ista iznimka se ponovo, vjerojatno opet iznimno, dogodila u nedjelju na Svilnom – rekao je Čordašev.


Uzroci i razlozi




Podsjetio je kako je Smojver, nekadašnji direktor Autotroleja, a sada direktor Rijeka plusa, tvrtke koja brine o održavanju vozila gradskih komunalnih društava, prije godinu dana poručio da je istraga oko požara na autobusima u tijeku te da će rezultati uskoro biti poznati. U ožujku prošle godine, tadašnji direktor Autotroleja Marin Rajčić je, kaže Čordašev, izjavio da sudski vještak utvrđuje uzroke požara te da će rezultati biti poznati uskoro.


– Od toga je prošlo godinu dana, a odgovora i dalje nema. Preko godinu dana bez odgovora definitivno ne spada u kategoriju »uskoro«. Uzroci su možda utvrđeni, ali razlozi nisu. Za nas je isključivi krivac tvrtka Rijeka Plus i njezin direktor Željko Smojver – poručio je Čordašev.


Osnovni problem neadekvatnog održavanja autobusa Autotoroleja je, smatraju u Akciji Mladih, tvrtka Rijeka Plus.


– Ta tvrtka je osnovana isključivo s ciljem dizanja kredita i omogućavanja daljnjeg zaduživanja grada. Kako bi se to opravdalo, na Rijeka Plus su preneseni razni poslovi komunalnih društava, među kojima i održavanje vozila, koje Rijeka Plus fakturira s isključivim ciljem stvaranja prividne dobiti za pravdanje kreditnih zaduženja. Pokazatelj toga jesu i financijska izvješća tih društava koja iako iskazuju dobit također iskazuju i goleme razine međusobnih potraživanja i obaveza gradskih komunalnih društava. Tako primjerice Rijeka Plus na kraju 2017. baš za održavanje vozila potražuje čak 14,6 milijuna kuna, a ukupni godišnji prihodi od te usluge iznose 14,6 milijuna, 12 milijuna od Autotroleja i 2 milijuna od Čistoće. Pojednostavljeno, niti jedna kuna izvršenih usluga nije naplaćena. Kako uopće očekivati adekvatno održavanje kad se usluga ne plaća – pita se Čordašev.


Usluga se ne plaća, smatra, jer je Grad Rijeka komunalnim društvima dugovao preko 80 milijuna kuna još krajem 2017. godine. Prezaduživanje gradske uprave je, ističe, dovelo do situacije u kojoj se građani s pravom pitaju održavaju li se gradski autobusi i jesu li uopće sigurni za vožnju.


Sporni »dobar posao«


Unutar tog kruga neplaćanja i nelikvidnosti upozorenja proizvođača autobusa zvuče vrlo alarmantno kad tvrde da u servisnim dnevnicima piše da su mijenjani i fakturirani dijelovi koji nikad nisu zamijenjeni. Mogućnost da se uopće dogodi takva situacija je iznimno zabrinjavajuća s obzirom na to da takvi propusti direktno ugrožavaju sigurnost putnika, djelatnika, ali i građana koji se nalaze na istim cestama po kojima prometuju autobusi upitne ispravnosti. U modernim i odgovornim demokratskim društvima od Smojvera tražila bi se ostavka, s obzirom na to da rješenje niti nakon godinu dana ne postoji. No teško da ćemo doživjeti da Obersnel svog čovjeka pozove na odgovornost. Zanimljivo, sve ovo se događa u isto vrijeme dok SDP podnosi interpelaciju u Saboru zbog sumnjivog posla s izraelskim avionima. No doma, u Rijeci, gdje ne postoji dvojba da je došlo do ozbiljnih propusta, gdje je zaista oštećena i uništena gradska imovina, kolege ne vide niti najmanji problem u »dobrom poslu« u Rijeka Plusu – kazao je Čordašev, koji je uputio javni poziv inspekciji cestovnog prometa da pročešlja poslovanje i održavanje autobusa u Autotroleju.


Novinare je zanimalo hoće li Akcija Mladih uputiti prijavu inspektorima cestovnog prometa.


– Ako Inspekciji sve ono što je Novi list objavio u zadnjih nekoliko mjeseci po pitanju Autotroleja nije dovoljan razlog da sami pokrenu postupak nadzora, onda je to tragično. Ali da, i mi ćemo pozvati inspektore – rekao je Čordašev.


Tematska sjednica


Prezaduženost grada glavni je uzrok kolapsa u komunalnim društvima, smatraju u Akciji mladih, zbog čega je čak i ugrožena sigurnost građana uslijed neodgovarajućeg održavanja javnog prijevoza.


– Zbog svega navedenog tražit ćemo da se hitno na sjednicu Gradskog vijeća Grada Rijeke stavi tema poslovanja komunalnog društva Autotrolej i komunalnog društva Rijeka plus – najavio je Čordašev.