Nelegalni vezovi

Devastacija prostora i gubitak milijuna: U Crikvenici više od tisuću divljih vezova

Anto Ravlić

foto: rivieracrikvenica.com

foto: rivieracrikvenica.com

Omjer legalnih i nelegalnih vezova je podjednak. Takva arhitektura odnosi najmanje dva milijuna kuna u sezoni. U pet godina pojede zapadni lukobran luke



CRIKVENICA – U akvatoriju Crikvenice, Dramlja, Jadranova i Selca nalazi se tisuću do tisuću i pol ilegalnih vezova. Županijska lučka uprava raspolaže s 1.200 vezova. Dakle, omjer legalnih i ilegalnih vezova je podjednak.


Iz divljih vezova proizlazi više problema. Jedan je sigurno devastacija prostora. Vezovi niču pred plažama i iz godine u godinu se širi akvatorij pretvoren u priručne lučice, privezišta i sidrišta. Drugi problem je što se gubi priličan novac ilegalnim vezovima. Cijena veza mogla bi se kretati oko 20 kuna dnevno, što znači da se u tri ljetna mjeseca gubi oko dva milijuna kuna. U prijevodu, tim novcem bi se za pet sezona mogao izgraditi zapadni lukobran koji je toliko potreban crikveničkoj luci. Na ilegalnim vezovima se i zarađuje.


S Grada na Županijsku lučku upravu


– Iznajmimo nautički vez, a onda im netko ponudi ilegalni vez i mi imamo gubitke. Za 15 dana će barka za bure otplutati do Šila i onda ćemo se svi čuditi. Cijela obala je devastirana. Osim toga, možemo se pitati ima li smisla investirati veliki novac u lučku infrastrukturu kad se dozvoljavaju divlji vezovi, pita se ravnatelj Županijske lučke uprave Crikvenica Mario Kružić.




Ravnatelj Kružić ima rješenje. Objašnjava da Zakon o pomorskom dobru i morskim lukama kaže da Grad upravlja cjelokupnim akvatorijem koji nije u koncesiji ili u lučkom području. Prema Kružiću, Grad bi samo trebao dati suglasnost da prenosi upravljanje na ŽLU. Time bi se uveo red na brojnim lokacijama. Na bazenima Katarina u Selcu, u koritu Dubračine, u malim lukama ispod hotela Miramare i Rivijera, na privezištu Ad Turres ispod hotela Omorika, na Kačjaku te na niz lokacija u Jadranovu. Havišće, Neriz, Lokvišće, Vodna, Grabrova. Kružić ističe da ima poteza na kojima bi se moglo urediti sidrišta koja ne smetaju kupačima i plažama. Recimo, od lučice Podvorska do hotela Amabilis i dalje prema Selcu.


Nije jednostavno


Zamjenik gradonačelnika Crikvenice Veselko Mutavgjić slaže se da je potrebno uvesti red u akvatoriju i da su divlji vezovi problem, no upozorava da rješenje nije jednostavno i da ima puno specifičnih slučajeva.



Problem divljih vezova više je puta spominjan i na gradskom vijeću. Najviše je na devastiranje prostora i samovolju upozoravao vijećnik HNS-a Damir Lončarić. Divlji vezovi uzeli su maha u Crikvenici, a zanimljivo je da su susjedi iz Novog Vinodolskog tome stali na kraj i da se u moru ispred Novog nađe tek poneka bova. Jasno je da bi uvođenje reda bilo jako nepopularno jer bi se mnogi našli na udaru jer problem nije od jučer.



– Uzmimo primjer Jadranova gdje imamo divlje vezove. Hoćemo li čupati sad divlje vezove ili ćemo to napraviti kad krene rekonstrukcija obale, a to može biti i za pet godina? Usporedit ću problem divljih vezova s nepropisnim parkiranjem. Najlakše je nalijepiti kazne na automobile i zabraniti parkiranje, a svjesni smo da ljudi nemaju gdje parkirati svoje automobile.


Lako bi bilo maknuti divlje vezove, a da ŽLU Crikvenica ima vezove na koje bi se oni mogli vezati. No, slobodnih vezova nema. Lako bi bilo maknuti vez koji je postavljen ovo ljeto, no što s vlasnikom barke koji nema legalan vez, a tamo je vezan već 50 godina. Nije u pravu, a opet bi trebao nakon toliko godina imati neka prava, ističe Mutavgjić i smatra da će se problem morati riješiti kroz koncesioniranje lokacija na kojima se nalaze divlji vezovi.