Puno peripetija

KUPSKA MAGISTRALA Cesta koja se gradila puna dva desetljeća konačno bi sada trebala biti dovršena

Marinko Krmpotić

Foto M. Krmpotić

Foto M. Krmpotić



HRVATSKO Najkasnije do 1. studenog prometnica Hrvatsko – Ložac bit će otvorena za promet! Potvrdili su nam to delnički gradonačelnik Ivica Knežević i njegov čabarski kolega Kristijan Rajšel koji su informacije dobili od državnih tijela. No, s obzirom na sve što se proteklih dvadesetak godina zbivalo s izgradnjom te ceste – kao i cijele prometnice neslužbeno nazvane Kupskom magistralom – najava djeluje pomalo nestvarno pa nije mali broj onih koji kažu – pričekajmo. No, posjet gradilištu potvrđuje da radovi asfaltiranja, a to znači završnog posla, idu lijepim ritmom pa bi se moglo dogoditi da i prije početka studenog zadnja dionica Kupske magistrale bude otvorena.


Stečajevi, klizišta…


Podsjetimo, riječ je o cesti kojom bi napokon sva naselja uz Kupu s hrvatske strane cestovno bila vezana od Čabra do Broda na Kupi, odnosno Delnica. Ideja i potreba izgradnje te prometnice javila se još devedesetih godina prošlog stoljeća, nedugo po osamostaljenju Hrvatske, kad je postalo jasno da prometnicu sa slovenske strane hrvatski putnici i privrednici ne mogu koristiti bez svih poteškoća koje prate prelazak na teritorij druge države. Upravo stoga javila se potreba za igradnjom ceste s hrvatske strane, tim više što bi ta prometnica jako puno značila za gospodarski i turistički razvoj cijelog tog dijela Gorskog kotara.


Kupska magistrala


Kupska magistrala





Nažalost, radovi su tijekom protekla dva desetljeća bili praćeni rijetko viđenim poteškoćama pa su tako, primjerice, firme koje su radile na izgradnji odlazile u stečaj, javljala su se opasna klizišta nakon što bi dio ceste bio izgrađen, često je nedostajalo dovoljno novca, raznim građevinskim i sličnim dozvolama isticali su rokovi… Jednostavno, što se god loše moglo dogoditi tijekom izgradnje te ceste, dogodilo se. Mijenjale su se vlade i ministri, ali konačnog završetka nikako nije bilo sve do ove godine kad je, bar tako sada stvari stoje, ministar Oleg Butković postao prvi od brojnih ministara koji je svoje obećanje i izvršio. Ili da, ipak, pričekamo?



– Kad bih sad doveo sve političare koji su u protekla dva desetljeća dolazili ovamo i obećavali izgradnju, ne bi mi bio dovoljan autobus! – govori Toni Štimac i nabraja samo neka imena – predsjednik Stipe Mesić, ministri Lužavec, Žuvanić i Butković te ministrica Antunović, župan Komadina, brojni saborski zastupnici, gradonačelnici Čabra i Delnica…– Uglavnom su obećavali, a ozbiljnije iskorake su napravili Žuvanić te sadašnji ministar Oleg Butković bez kojeg, strah me je, ne bi bilo završetka – ističe Štimac.


Vjerujem da je to napokon gotovo, kaže nam Toni Štimac, mještanin Hrvatskog koji je prvi prije više od dvadeset godina počeo upozoravati na potrebu izgradnje ove prometnice i godinama je bio najžešći borac za realizaciju te ideje. Sad je, čini se, cesta pred završetkom, uvjeren je i on.


Počeo vjerovati


– Od ukupnih oko 2,5 kilometara već je asfaltirano oko pola pa sam uvjeren sam da će poslovi biti gotovi i prije 1. studenog, i to znatno prije – samo da vrijeme posluži. Kad je asfaltirano prvih 400 metara bio sam sretan kao rijetko kada u životu, a onog trena kad sam na trasi vidio četrdesetak uposlenih koji marljivo rade i sam počeo vjerovati da ćemo zaista napokon dobiti tu cestu kojom će, uvjeren sam, ići 90 posto prometa od Čabra prema Delnicama. Vrlo sam zahvalan radnicima poduzeća Rudar iz Karlovca i njihovom šefu Jozi Kalemu koji je obećao da će sve biti gotovo na vrijeme i koji često obilazi radnike i kontrolira realizaciju pa i zbog njegovog poštenog i profesionalnog odnosa vjerujem u realizaciju. Zahvalan sam i sadašnjem župniku Kupske doline Josipu Tomiću koji je od svog dolaska pred nekoliko mjeseci kontaktirao mnoge, od predsjednice RH Kolinde Grabar-Kitarović do premijera Plenkovića i saborskih zastupnika pa vjerujem da je i on zaslužan za to da se napokon krenulo u završne radove. Jedva čekam postavljanje završnih metara asfalta, vjerujem da će biti priređena i svečanost otvaranja, a ako i ne bude, ja ću sam prirediti feštu! – najavljuje Štimac bez kojeg, što god tko rekao, ove ceste vjerojatno ne bi bilo.



Presretna izgradnjom ceste je i Štimčeva supruga Milena koja godinama u Hrvatskom ima jedini frizerski obrt na ovom području. Baš kroz rad tog obrta, ističe, znalo se vidjeti koliko je cesta potrebna.– Dio mojih mušterija do nas može samo preko slovenske strane, a svojedobno se trebalo plaćati za prijelaz preko granice i to za odlazak i dolazak oko 23 kune. Naravno, ja sam svima koji su dolazili do nas koristeći cestu sa slovenske strane, odbijala te 23 kune! No, izdržali smo i to, a sad kad smo dobili cestu po hrvatskoj strani, Rijeka i Zagreb bit će nam puno bliži, a i mi svima iz tih sredina pa vjerujem da će i za turizam i za obrtnštvo biti bolje – kaže Milena.


Iako asfaltirana samo do polovice dionice Hrvatsko – Ložac, cesta je već sada prometna i od neasfaltiranog dijela do Delnica nepunih je 30 kilometara. To pak znači da će do Čabra biti nekih četrdesetak kilometara. Koliko će to značiti zimi, ne treba uopće govoriti ljudima ovog kraja. Naime, uz Kupu koja se nalazi na nekih 200 metara nadmorske visine, uvijek je puno manje snijega pa će biti i puno manje muka s vožnjom. Uz to, ova prometnica, za razliku od ceste od Crnog Luga prema Gerovu i Čabru – nema serpentina i velikih uspona pa će i s te strane vožnja biti daleko ugodnija. A kad se tome još doda i činjenica da najvećim dijelom prati Kupu i prekrasne krajolike, onda je jasno da će Kupska magistrala biti ne samo cesta koja povezuje, već nudi i uživanje u prirodi. Samo da napokon zaista bude i gotova!


Toni i Milena Štimac


Toni i Milena Štimac



Brže do Delnica


Gradonačelnik Čabra Kristijan Rajšel smatra da je ovog puta to izvjesno pa nakon mnogo godina citirajući ga ne trebamo njegovu izjavu dopunjavati pojašnjenjem da je riječ o ironiji.– Napokon sam zaista oduševljen onim što vidim. Postavljanje asfalta ide izuzetno brzo i sad ne znam što bi se trebalo dogoditi pa da opet sve stane. I baš kad vidimo kako brzo ide ovaj završni dio posla, s pravom se možemo pitati pa zašto to nije moglo biti prije! O značaju te prometnice za ovo područje Grada Čabra više i ne treba govoriti jer je riječ o nemjerljivom doprinosu privrednicima našeg područja kojima će sada put do autoceste ili Rijeke i carine biti daleko bliži i lakši. I svima nama ostalima sad će puno lakše i brže biti doći do Delnica, pogotovo tijekom zimskih mjeseci, a siguran sam da će ta nizinska cesta koja vodi koz prekrasne krajolike bitno pomoći i razvoju turizma – rekao je gradonačelnik Rajšel, a njegov kolega iz Delnica Ivica Knežević također je zadovoljan činjenicom da se izgradnja gotovo četvrt stoljeća sanjane ceste približava svom kraju.


– Sve je super, samo što sam ja dvadeset godina stariji. A prije dva desetljeća ja sam se svime htio baviti, ne samo poslom koji se i danas bavim (plastična galanterija), već i turizmom, a bilo je i planova za ostale članove obitelji. No, nikad nije kasno, a pogotovo je dobro to što je u samom mjestu jako puno napravljeno. Imamo svu potrebnu infrastrukturu za razvoj raznih oblika poduzetništva i turizma, a budući da je u mjestu čak desetoro djece, vjerujem u budućnost – rekao je Štimac.



– Sve očitije postaje da su obećanja koja su nam davali predstavnici ove Vlade i državnog poduzeća Hrvatske ceste bila točna. Ministar Butković u rano proljeće ove godine u Skradu je rekao da će cesta biti gotova do jeseni i meni se, nakon što sam obišao dionicu od Hrvatskog pa dokle se moglo, čini da će to tako zaista i biti. Asfaltiranje je u tijeku, postavljaju se rubnici i već sada se može tom cestom voziti iako, naravno, treba pričekati da i svi ti radovi budu završeni. Sad će, napokon, Hrvatsko kao mjesto koje je dio Grada Delnica biti vezano uz Delnice i to nas zaista raduje – rekao je Knežević.