"Seljačko" je in

Buđenje gastronomske samosvijesti: Predstavljen projekt Gastro Lika

Edi Prodan

S janjetinom do vrhunske estetike

S janjetinom do vrhunske estetike

Projektom Gastro Lika otpočet proces pretvaranja Like u prepoznatljivu gastro destinaciju, čime je stvorena karika u lancu prema tržištu od lokalnih farme do stola, ističu u LAG-u Lika



Iznimno zanimljivim događajima u općini Plitvička jezera nedavno se pridružilo i agilno čelništvo LAG-a Lika. Štoviše, kao su mnogi primjetili, događanje koje je LAG upriličio u »Ličkoj kući« na Plitvicama moglo bi se definirati i pravom ličkom gastronomskom revolucijom.


U »Ličkoj kući« LAG Lika je naime predstavio je projekt Gastro Lika koji će Liku brendirati kao gastro-destinaciju i staviti je na svjetsku kartu gurmanskih užitaka. Taj je projekt najavio ozbiljni zaokret u izboru, označavanju te naročito u promociji ličke hrane.


Domaći proizvodi


Upravo zbog toga lički je LAG osmislio regionalnu oznaku kvalitete pod nazivom Lika quality kojom će se označavati domaći proizvodi iznimne kvalitete, proizvodne sljedivosti te zdravstvene ispravnosti. Na taj način zaštitit će se pravi proizvođači od nelojalne konkurencije. Novost je također što će i restorani koji u svojoj ponudi budu imali jela pripremljena od namirnica s oznakom Lika Quality i budu zadovoljavali propisane standarde, također moći nositi istu oznaku. Kako između ostalog ističu u LAG-u, primarna gastro ponuda temeljit će se na dobro poznatim tradicionalno pripremljenim jelima kao što su janjetina na ražnju i janjetina ispod peke s ličkim krumpirom, meso ličke buše, sir lički škripavac i brojni drugi specijaliteti te neizostavna lička šljivovica.




Većina poklonika autohtone gastronomije je nakon ove vijesti istaknula kako je upravo to onaj prijeko potrebni iskorak koji će Lici dati dodatni razvojni impuls. Od davnina je naime Lika poznata po posebnosti svoje ljepote i iznimnoj kvaliteti hrane. Na žalost, stalnim iseljavanjem pretežito seoskog stanovništva, a samim time i drastičnim smanjenjem proizvodnje domaćih prehrambenih proizvoda, samo malom broju sretnika ostala je privilegija uživanja u bogatstvu okusa koju pruža domaća lička hrana. Srećom, u novije vrijeme je evidentan snažni zaokret prema vlastitim posebitostima te njihova ponosna afirmacija. Na žalost još ne tako davno sve ono što je bilo domaće tretiralo se »seljačkim« te tako manje vrijednim pa se izbjegavalo na »finim« menijima. Srećom, trend se okrenuo jedinoj mogućoj ispravnoj logici tako da »seljačko« danas ima zasluženu vrijednost i privlačnost. Trend se naprosto okrenuo u željenom, pozitivnom smjeru.


Kao dopuna ovoj bogatoj gastro ponudi u LAG-u Lika mislili su i na konzumente pa su spomenuta jela od tradicionalnih domaćih namirnica pripremljena u novom ruhu, na suvremen način. U tu svrhu angažirani su Gastronomadi, kulinarski eksperti koji djeluju već 11 godina. U tom razdoblju formirali su svoj gastronomsko-edukacijski centar, održavaju škole kuhanja kako za amatere, tako i usavršavanja za profesionalce, brojne radionice, seminare.


Vrhunski projekti


Iza njih stoje brojni projekti, kao što su »Vinske ceste zapadni Srijem, Međimurje, Moslavina, Plešivica«, »Očuvanje boškarina kroz ugostiteljstvo«, »Nacionalne gastro ikone«, »Gastro cluster malih i obiteljskih hotela«, službeni su kreatori programa hrvatskih jela u zrakoplovima Croatia Airlinesa,… Ekipa je to koja će prenositi znanje i vještine na kuhare iz odabranih ugostiteljskih objekata Lička kuća, Borje, Grabovac, Lika, Maki, Baške Oštarije i Degenija.


U Ličkoj kući oni su prenosili teorijska i praktična znanja kroz predavanja i radionice. Gastro ikone proizašle iz narodne tradicije odnose se na uvriježena jela ili gastro običaje koji su i danas zastupljeni u domaćinstvima Like. Činjenica je da je Lika bogata tradicijskim jelima, ali i da su rijetko zastupljeni ugostiteljski objekti koji kontinuirano imaju široku ponudu takvih gastro delicija. Kako niti marketinška strana nije zastupljena, Lika je po svojij kuhinji slabo prepoznatljiva. Stoga je projektom Gastro Lika otpočet proces pretvaranja Like u prepoznatljivu gastro destinaciju, čime je stvorena karika u lancu prema tržištu od lokalnih farme do stola, ističu u LAG-u Lika.


Svakako, upravo je to ona tako potrebna karika koja će omogućiti nastavak izgradnje lanca ličkog turizma. Niske u čijoj su baznoj postavci nevjerojatne prirodne ljepote te sasvim solidni porast broja smještajnih jedinica, ali i ugostiteljskih objekata. Dodali bismo da je kreatore Gastro Like u svemu ohrabrila i nevjerojatna popularnost i privlačnost manifestacije »Jesen u Lici« koja i jeste postavila temelje ličkoj gastronomskoj samosvijesti, pokazala kako Ličani u gastronomiji znaju i mogu te svakako imaju što – pokazati.