Borba za bolji raspored

Nemoguća satnica u opatijskoj školi: Učenici koji žele znati talijanski moraju čekati – 9. i 10. sat

Aleksandra Kućel Ilić

Škola bi jako rado izašla u susret svim roditeljima, ali je to nemoguće – ravnatelj Fredi Glavan / Snimio Roni BRMALJ

Škola bi jako rado izašla u susret svim roditeljima, ali je to nemoguće – ravnatelj Fredi Glavan / Snimio Roni BRMALJ

Mišljenje je roditelja da je u turističkom gradu kao što je Opatija učenje stranih jezika vrlo bitno, da ga se ne smije marginalizirati i da treba spriječiti osipanje broja zainteresiranih učenika



OPATIJA Koliko jezika znaš, toliko vrijediš – poznata je uzrečica, a poznato je i da se strani jezici najbolje svladavaju u dječjoj dobi. Roditelji učenika koji pohađaju Osnovnu školu Rikarda Katalinića Jeretova u Opatiji, smatraju da se u toj školi ne čini dovoljno u tom smjeru. Požalili su se na loš raspored sati, a u konkretnom slučaju, radi se o izbornoj nastavi talijanskog jezika.


U nadi da će preko Vijeća roditelja doći do rješenja problema, odnosno pomicanja satnice, do sada nisu tražili pomoć medija, ali s obzirom da je situacija i dalje ostala ista, do adekvatnih odgovora su pokušali doći uz pomoć novinara. Nastojali smo utvrditi u čemu je problem i može li se on riješiti, te kontaktirali ravnatelja škole Fredija Glavana.


Uputili smo mu putem maila nekoliko pitanja, temeljenih na upitima nezadovoljnih roditelja.




– Roditelji su nezadovoljni jer je nastava talijanskog prema rasporedu tek 9. i 10. sat, što zači da bi djeca putnici u školi trebala biti od 8 do 18 sati, što smatraju neprihvatljivim. Roditelji kažu da se djeca ne stignu vratiti doma u stanci između redovne nastave i izborne nastave talijanskog jezika, te stoga moraju pričekati. Nastava im završava u 13 sati i 10 minuta, a talijanski počinje u 15 sati. Ukoliko bi djeca eventualno pričekala u knjižnici, roditelji kažu da čak niti ta mogućnost ne postoji, jer da se knjižnica zatvara u 14 sati. Traže da se satnica korigira i ako ne može biti drugačije, da se nastava talijanskoga barem pomakne na 7. i 8. sat, tako da u nastavku dana djeca stignu ispuniti i druge obveze koje imaju. Roditelji tvrde da se djeca vrlo često ispisuju iz programa izbornog učenja talijanskog jezika i to upravo zbog lošeg rasporeda, te kažu da sada napredni talijanski uči još samo 15 djece iz četiri razreda. Kažu također i da 70 posto učenika koji pohađaju talijanski jezik do škole i iz škole putuju autobusom, pa je njihov zahtjev opravdan.


Četiri izborna programa


Smatraju da je u turističkom gradu kao što je Opatija učenje stranih jezika vrlo bitno, da ga se ne smije marginalizirati i da treba spriječiti osipanje broja učenika koji su za takvu nastavu zainteresirani. Zanima nas stoga koliko učenika u Osnovnoj školi Rikarda Katalinića Jeretova pohađa izbornu nastavu talijanskog jezika, te koliko se njih tijekom školske godine ispisalo? Postoji li način da se izađe u susret roditeljima i sastavi raspored koji bi njihovoj djeci bolje odgovarao? Dobili smo informaciju i da se o ovom problemu nekoliko puta raspravljalo na Vijeću roditelja, budući da takva situacija traje već dulje, te nas zanima što se nakon toga poduzelo?


Također, roditelji školaraca mlađe dobi, u prva tri razreda, navode i kako se izborna nastava iz talijanskog tijekom prve tri godine školovanja plaća. Bilo bi dobro da se pojasni uslijed čega je to tako, te koliko u cijeloj priči participira Grad Opatija – pitali smo ravnatelja Glavana, zamolivši ga još i za komentar ove situacije, te da nam kaže postoji li način da se raspored sati promijeni i više prilagodi potrebama učenika.


Na naš upit, ravnatelj se konzultirao s učiteljicom i satničarom škole, te nam je proslijedio njihove pisane odgovore. Opširni su i temeljiti, na neka je pitanja odgovoreno, na neka nije u cijelosti, no ono što će najviše zanimati roditelje – po svemu sudeći zasad ništa od kreiranja novoga rasporeda sati!


– Učenicima naše škole nude se 4 IP (izborna programa), a to su vjeronauk od 1. do 8. razreda, informatika u 7. i 8. razredu i njemački jezik od 4. do 8. razreda. Najzastupljeniji je talijanski jezik. Učenici od 1. do 3. razreda pohađaju nastavu u okviru izvannastavne aktivnosti, a od 4. do 8. razreda kao izborni program. Nastava se u tim odjelima odvija na dvije razine, s obzirom na predznanje jezika. U školi se nastava IP stranih jezika izvodi u 15 skupina, a izvannastavna aktivnost se provodi u 8 skupina. Iz svega navedenog shvatljivo je da je satničaru vrlo teško uklopiti IP u redovnu satnicu. Otežavajuće su okolnosti što svaki učenik ima pravo izabrati 3 IP-a u jednoj školskoj godini, da jednu skupinu čine učenici iz svih paralelnih odjeljenja, informatika je u 5. i 6. razredu postala obavezni predmet (time je učenicima povećana satnica za 2 sata tjedno) i da jedan djelatnik poučava njemački i talijanski jezik.


Nemoguća misija


Logično je također da u sastavljanju satnice prednost imaju učenici mlađeg uzrasta pa se učenicima starijih razreda nude termini u popodnevnim satima. Ti su učenici u školi najkasnije do 16.30 sati. Po završetku redovne nastave u 13.15 sati učenici imaju dovoljno vremena za odlazak kućama, ručak u školi ili za odmor u prostorima škole.


Nadam se da je lako razumjeti kako je gotovo »nemoguća misija« sastaviti bolju satnicu kako bi svi roditelji i njihova djeca bili potpuno zadovoljni – navela je učiteljica u opatijskoj školi.


Unutar škole zasad bez rješenja – talijanski jednom tjedno ostaje na rasporedu 9. i 10. sat! / Snimio Marko GRACIN


Unutar škole zasad bez rješenja – talijanski jednom tjedno ostaje na rasporedu 9. i 10. sat! / Snimio Marko GRACIN



Satničar škole je pak pojasnio:


– Učenici osmih i sedmih razreda imaju 28 sati redovne nastave, što znači dnevno 5,6 sati, dok šesti s uvođenjem obavezne informatike 26 sati, što znači 5,2 sata dnevno, a peti razredi 25 sati, što znači 5 sati dnevno.


Kako peti i šesti razredi mogu imati izborne predmete tek nakon petog sata, a često i nakon šestog, zbog toga što izborna nastava može započeti kada svi razredni odjeli petog razreda završe s redovnom, obaveznom nastavom, nemoguće je postići u satnici da svaki dan svi razredni odjeli petih razreda završe nastavu u isto vrijeme. Nastava izborne nastave se uglavnom odvija 7. i 8. sat. Osmi sat imaju dva dana u tjednu. Osmim razredima su ostali termini nakon petih i šestih razreda. Kako neki učitelji predaju više izbornih predmeta i imamo osnovne i napredne razine, nisu u mogućnosti predavati u istom terminu. Tako osmi i sedmi razredi jednom tjedno moraju imati 9. i 10. sat. Kao što se zna, od ove se školske godine krenulo s obaveznom informatikom u petim i šestim razredima. Kako su do sada učenici 5. i 6. razreda imali jedan termin za informatiku koja je bila izborna, što znači da se odvijala nakon redovne nastave, a od ove godine smo dobili dva sata više po razredu, nemoguće je izraditi raspored da im izborna nastava započne od 5. sata kao prošle godine, već najranije od 6. sata. Iz tog razloga su se neki sati izborne nastave, koji su prošle godine bili 8. i 9. sat, premjestili na 9. i 10. sat.


Satnica »po starom«


Grupe u nastavi izbornih predmeta su sastavljene od svih učenika iste generacije, što znači da u svim grupama izbornih predmeta ima putnika, iz čega je nemoguće udovoljiti svim putnicima. Prednost imaju učenici nižih razreda, što je moguće uočiti uvidom u raspored.


Dakle, školsko osoblje navodi da je zahtjevima roditelja u ovom trenutku nemoguće udovoljiti, a evo što je o svemu rekao ravnatelj Fredi Glavan:


– Škola radi u jednoj smjeni, što je odličan standard za redovnu nastavu, ali nas dovodi do problema jednostavnog pronalaska »boljih« termina. Činjenica je kako se grupe talijanskog jezika formiraju iz više razrednih odjela koji imaju svoju satnicu redovnih predmeta, što dodatno otežava pronalazak termina koji svima odgovara. Od 1. do 3. razreda nemamo izborni program, već izvannastavnu skupinu postojećih razrednih odjela.


Takva nastava nije obvezna u školskom sustavu RH i roditelji je financiraju. Naravno, škola podržava učenje stranih jezika u turističkoj Opatiji i sudjelujemo u svim događanjima u našem Gradu. Zbog toga smo pokušali u suradnji s Talijanskom unijom krenuti putem osnivanja jednog razrednog odjela koji bi učio na talijanskom jeziku. Nažalost, informacije iz Unije su trenutačno nepovoljne ali se nadamo nastaviti što prije tim smjerom.


Konačno, škola bi jako rado izašla u susret svim roditeljima čija su djeca zainteresirana za učenje talijanskog jezika, ali je to nemoguće. Redovita je pojava da učenici/ce biraju i po tri IP-a, što samim naputcima MZO-a i škole nije preporuka. Koliko god možemo, uz postojeće kadrovske i prostorne uvjete, već sada i do sada, trudimo se iznaći što bolju satnicu IP-a – rekao je ravnatelj Fredi Glavan i iz svega što je izneseno odaslao poruku – ovo je naš maksimum i satnica ostaje »po starom«, bez obzira na nezadovoljstvo roditelja djece putnika koja žele učiti talijanski…