Plava magistrala

Mrtvaška – mogućnost za oživljavanje veze Lošinja, Paga i Raba

Edi Prodan

Foto: Sergej Drechsler

Foto: Sergej Drechsler

Postoji ideja o brodskom povezivanju u trokutu Novalja – uvala Mrtvaška – Rab. U toj uvali 10 km udaljenoj od Malog Lošinja, odakle se također povezuje Ilovik, potrebna bi bila dodatna ulaganja u infrastrukturu, no na taj bi se način spojila tri ponajvažnija grada na otocima Kvarnera



RAB Pozdravljamo svaku ideju o poboljšanju morskog povezivanja jadranskih otoka, koja između ostalog pomaže demografskoj obnovi otoka. U konkretnom odgovoru za uvođenje linije Mišnjak – Žigljen bila bi potrebna šira pravno-tehnička i financijska analiza, pogotovo vezana za sezonsko poslovanje našega gospodarstva, prvenstveno turizma – istaknuo nam je Dragan Andrić, direktor Rapske plovidbe na upit o detaljnijem povezivanju otoka, odnosno omogućavanju još bolje »plave magistrale« o kojoj je, pa tako i u našem listu, točnije u Otočnom prilogu, ovih dana bilo riječi.


Opet je značajno prisutna želja otočana da primjereno dobu u kojem živimo ostvare što je moguće bolju komunikaciju, a ne da im putovanja između ne baš udaljenih otoka traju satima. Bila je temom i nedavnog kongresa o otocima koji je u Opatiji organizirao Novi list, tako da ćemo i mi u njoj biti permanentno prisutni. Sa željom koja je jednaka onoj stanovnika otoka – da im život u prometnom smislu bude što je moguće sličniji onom na kopnu.


Problem nerentabilnosti


Na žalost, ono što se također mora imati u vidu, a posljedica je i lošeg demografskog stanja na otocima, je također neprijeporno – mnogi dijelovi takve, idealno zamišljene morske magistrale su – nerentabilni.




– Rapska plovidba još od 1974. godine održava brodsko-putničku liniju između Raba i Luna, točnije luke Tovarnele. Ona od 1. srpnja 2017. ima status međužupanijske linije te je PGŽ i Ličko senjska županija sufinanciraju – naglašava Andrić.


S druge strane, u akvatoriju Kvarnera postoji i ideja o brodskom povezivanju, što može biti i u trajektnom smislu, u trokutu Novalja – uvala Mrtvaška – Rab. U Mrtvaškoj, smještenoj ispod Velog Lošinja, deset kilometara udaljenoj od Malog Lošinja, odakle se također povezuje Ilovik, potrebna bi bila dodatna ulaganja u infrastrukturu, kako lučku, tako i cestovnu, no na taj bi se način spojila tri ponajvažnija grada na otocima Kvarnera, što bi u svakom slučaju bio značajan doprinos idejama što definiraju pojam »plave magistrale«.



Ne prestaju prigovori putnika, još i više stanovnika Raba, zbog stanja u trajektnom pristaništu Stinica. Ono je, što je u čisto prometnom smislu bio hvale vrijedan iskorak, otvoreno 2012. godine kad se napustilo naraslom prometu nefunkcionalni Jablanac. Na žalost od tada se u Stinici, a obećano je u infrastrukturnom smislu mnogo, nije učinilo skoro – ništa. Štoviše, situacija je krajnje neprimjerena destinaciji u koju se putuje. Županijskoj lučkoj upravi Senj Rabljani uredno plaćaju lučku pristojbu, no skoro se ništa od toga ne vraća ili dodatno investira kako bi putnici na Stinici dobili uslugu primjerenu 21. stoljeću.


– Trajektno pristanište Stinica vrata su Raba, kroz Stinicu prođe u oba pravca godišnje blizu 900 tisuća putnika, a i nama kao brodaru putnici se obraćaju sa svekolikim primjedbama – od javnog WC-a nadalje – istaknuo nam je Andrić.Uvjete u Stinici trebalo bi uistinu pod hitno poboljšati, pa i zbog toga što otok Rab ove godine slavi 130 godina bavljenja turizmom. Što se našeg lista tiče, on će i po tom pitanju zauzeti – aktivnu ulogu.


Izrada cjelovite studije


Ono što svakako budi nadu u još bolje povezivanje jadranskih otoka je činjenica da je Pomorski fakultet u Rijeci pokrenuo izradu cjelovite studije o tim pitanjima. Otoci i njihovi ključni ljudi, u političkom i gospodarskom smislu, su svakako učinili značajan iskorak po pitanju podizanja kvalitete života, posebno kad je riječ o materijalnom standardu. No, unatoč tome, oni i dalje »boluju« u demografskom smislu, tako da je pitanje boljeg prometnog povezivanja problematika koja ne dozvoljava ni najmanji zastoj ili – uzmak.