Novi brod

ČETIRI ZVONIKA Jači od gužve i bure: Nova perjanica flote Rapske plovidbe poprima konture

Orjana Antešić

Foto: Sergej Drechsler

Foto: Sergej Drechsler

Novi trajekt u jednom će vijađu moći pokupiti 100 vozila i 600-tinjak putnika što će  bitno skratiti čekanja u ljetnim kolonama, ali i pridonijeti sigurnijem povezivanju otoka i stanovnika s kopnom zimi



Nakon što su na lipanjskom natječaju osigurali si novu koncesiju za liniju Mišnjak – Stinica, jedne od najfrekvetnijih na cijelom Jadranu, Rapska plovidba mirno dočekuje još jednu špicu turističke sezone. Upravo u vrijeme dok posade njihovih trajekt budu padali s nogu kako bi u što kraćem vremenu prevezli sve turiste koji se iznova vraćaju ili su po prvi put odlučili posjetiti ovaj otok, u more će s navoza brodogradilišta u Kraljevici kliznuti njihov najveći i najmoderniji trajekt.


O kojem je iskoraku ovog otočnog brodara riječ, koji kontinuirano povezuje Rab s kopnom još od daleke 1963. godine, dovoljno ilustrira podatak da je njihov sadašnji kapacitet prijevoza, dakle sa sva četiri trajekta u floti, 166 vozila i 1.080 putnika. Novi trajekt, koji bi trebao nositi ime po simbolu ovog kvarnerskog otoka – »Četiri zvonika«, u jednom će vijađu moći »pokupiti« 100 automobila i oko 600 putnika što će definitivno bitno skratiti čekanja u nepreglednim ljetnim kolonama, ali i pridonijeti boljem i sigurnijem povezivanju ovog otoka i njegovih stanovnika s kopnom zimi.


Povratak gradnje


Nije zgorega spomenuti ni to da će s ovim novim velikim trajektom otočni brodar dobiti i na konkuretnosti, čime zapravo ulažu u budućnost i nova koncesijska razdoblja.




Kobilica za novi trajekt u Kraljevici položena je prije devet mjeseci. Osim za Rabljane, bio je to značajan dan i za kraljevičko brodogradilište i tvrtku Dalmont jer je to ujedno označilo i povratak gradnje velikih brodova u Kraljevici, nakon što je tamošnje bivše državno brodogradilište završilo u stečaju 2012. godine.


Mjesec i pol dana prije nego što će novi rapski trajekt prvi put dotaknuti more, naša reporterska ekipa posjetila je Dalmontovo brodogradilište u kojem se radi punom parom na »Četiri zvonika«. Ova im novogradnja nije jedini posao jer istovremeno imaju i neke remonte, ali je, ističe alfa i omega Dalmonta Ivan Ivić, apsolutni prioritet.


– Sve ide prema planu i zacrtanoj dinamici. Trajekt će biti spreman za porinuće u prvoj polovici kolovoza, točan datum još čekamo da utanačimo s ljudima iz Rapske plovidbe. Ipak je to njima špica sezone, kaže Ivić.


Pitamo ga kad ga planiraju predati Rabljanima.


– Kako je i ugovoreno, »Četiri zvonika« bit će spremna za isporuku u studenom ove godine, dodaje vlasnik Dalmonta.


Dok stojimo u podnožju, mjerkamo ovu 79 metara dugu, a 17,5 metara široku čeličnu grdosiju, koja se iznad nas nadvijala u visinu od kojih petnaestak metara. Potpuno je jasno kako će »Četiri zvonika« izgledati jer je trajekt u svojim glavnim konturama, trupu i nadgrađu, gotov.


Uz završne brodomonterske radove, počeli su izolaterski i elektro radovi u unutrašnjosti, a nakon što se obavi i antikorozivna zaštita na novogradnju Rapske plovidbe, doznajemo od voditelja gradnje ove Dalmontove novogradnje Nikole Vojnovića, ide boja. Gotove su i čekaju da budu montirane i ulazno-izlazne rampe, dimenzija osam sa osam metara. Kako će u garažnom prostoru budućeg trajekta biti mjesta za sedam redova automobila, kod spuštanja ovako široke rampe slobodan protok odnosno izlaz odmah će imati tri reda vozila što »nosi« prije svega brži iskrcaj, ali i ukrcaj vozila.


Manevarske sposobnosti


U Kraljevici su i Cummisovi glavni brodski motori, njih četiri, svaki snage od 447 kilovata što će trajektu »Četiri zvonika« osigurati maksimalnu brzinu od 12 čvorova i dati dovoljnu snagu za plovidbu u nepovoljnim vremenskim prilikama tipičnim za Velebitski kanal. Kada su Rabljani naručili projektnu dokumentaciju za novi trajekt, kojeg je izradila reniomirana tvrtka Navis Consult iz Rijeke, upravo je jedan od glavnih zahtjeva kojeg su postavili pred projektante bila da ta trajekt mora udovoljavati plovidbi po nevremenu i otvorenom moru.


Četiri propulzora sa sapnicama, uz pomoć kojih će se moći okretati za 360 stupnjeva, novi, najveći trajekt Rabljana trebao bi imati i odlične manevarske sposobnosti.


I inače je brodski motor jedna od najskupljih pojedinačnih stavki, a u ovom slučaju, doznajemo od Ivića, Cummisovi motori i propulzori koštali su oko 1,2 milijuna eura, a tu su još i dva pomoćna motora. Kad smo već kod novca, kažimo i to da će Rapska plovidba gradnju »Četiri zvonika« platiti 7,9 milijuna eura. Toliko je, naime, ugovorena cijena koja je potpisana s Dalmontom, a Rabljani su taj iznos »pokrili« dijelom iz vlastitih sredstava, a dijelom kreditom HBOR-a. Kako se trajekt gradi, tako Rabljani i plaćaju, po fazama, pri čemu će čak 95 posto »iskeširati« do primopredaje trajekta, doznajemo od Ivića. Zadnjih 5 posto, oko 400.000 eura, Rapska plovidba plaća Dalmontu kada preuzme trajekt.


Voditelj gradnje Vojnović objašnjava kako će se Cumminsovi motori ugraditi na trajekt nakon što bude porinut u more, odnosno u završnoj fazi opremanja kako slučajno ne bi došlo do njihovog oštećenja dok će se propulzori sa sapnicama ugraditi neposredno prije porinuća trajekta s navoza.


Najzahtjevnija novogradnja


Za Dalmont i njegovih 150 zaposlenika ovo nije prva novogradnja, ali je dosad najzahtjevnija. Trajekt Rapske plovidbe u njihovoj se knjizi narudžbi vodi kao Novogradnja 06. U sklopu nacionalnog programa obnove domaće ribarske flote 2009. i 2010. godine, kraljevički Dalmont izgradio je četiri veće ribarice, a dosta prije toga, ’90-ih godina, i motorni brod za Nacionalni park Krka. Premda imaju pozamašnog iskustva jer je upravo Dalmont desetljećima bio najveći i glavni kooperant bivšeg propalog kraljevičkog brodogradilišta.


– Što se tiče izgradnje brodskog trupa, tu smo doma, veli Ivić koji podsjeća kako ovo nije prvi posao kojeg je njegova tvrtka radila za Rabljane.


Osim što rade remonte trajekata u lošinjskom ili brodogradilištu u Puntu, prije dvadesetak godina upravo je Dalmont završio izgradnju njihovog trajekta »Rab I«, koji je još uvijek u floti Rapske plovidbe.


– Taj je trajekt izgrađen u Puntu, trup je ugovorila Industromontaža u kojoj sam te, 1989. godine bio zaposlen. No, ratne prilike prekinule su njegovu gradnju i financiranje do 1993. odnosno 1994. godine, kada je taj posao odradio Dalmont u Puntu kao kooperant tamošnjeg brodogradilišta, podsjeća Ivić.


Uz svoje zaposlenike, Dalmont je angažirao i priličan broj kooperanata, a spomenut ćemo više kao zanimljivost da je rezanje i obrada čelika za »Četiri zvonika« obavljeno vrlo blizu Raba, u Senju odnosno u tamošnjoj tvrtki Metal. Uređenje interijera, među kojima i salona za putnike, koji će se nalaziti na prvoj palubi, iznad platforme garažnog prostora, nastambi za posadu na drugoj palubi, kao i »goli« interijer kormilarnice na vrhu »potpisivat« će zagrebačka tvrtka Primat RD. Novi trajekt Rapske plovidbe, u skladu s najnovijim standardima, spomenimo i to, bit će opremljen i liftom za invalide.


Kako doznajemo od Ivića i voditelja gradnje »Četiri zvonika« Nikole Vojnovića, u »špici« radova na trajektu Rapske plovidbe dnevno je angažirano oko 250 ljudi. Kao i posade na trajektima Rapske plovidbe koje će se ovog srpnja i kolovoza znojiti u potocima na ukrcajima i iskrcajima turista u Mišnjaku i Stinici, podjednako toliko, ako ne i više još će se proliti znoja u unutrašnjosti buduće perjanice i ponosa njihove flote, trajektu »Četiri zvonika«.


No, sve dobro nastaje uz puno rada i truda, a jakog motiva za proliveni znoj ne nedostaje nijednoj strani. Uspješno položen ispit prve velike novogradnje Dalmontu otvara nova vrata i novi posao za navoze u Kraljevici. Po onom što smo imali prilike čuti od Ivića, moguće je da Dalmont u predstojećim mjesecima dobije još jednu sličnu novogradnju, ali nam sada ni za živu glavu zasad nije htio pobliže otkriti na što to »pikiraju«.