Detaljnija provjera

Za Uskrs mogući čepovi na granicama zbog novih EU pravila

Irena Frlan Gašparović

arhiva NL

arhiva NL

Iako se Hrvatska nastojala izboriti da se sustavne kontrole provode samo na njezinim vanjskim granicama, odnosno granicama prema nečlanicama, poput Srbije ili BiH, iz MUP-a su nam potvrdili da je Hrvatska dužna provoditi ih i na unutarnjim granicama, prema Sloveniji i Mađarskoj.



Za desetak dana na graničnim prijelazima počet će detaljnija provjera putnika koji ulaze ili izlaze iz EU i schengenskog prostora. Sustavne provjere svih putnika počet će se primjenjivati uoči sljedećeg vikenda, što znači da će tjedan dana kasnije, kada bi zbog uskrsnog vikenda moglo biti više putnika, biti prvi pravi test koji će pokazati hoće li i kolike gužve na graničnim prijelazima stvarati nova europska pravila. Ta nova pravila podrazumijevaju da granični policajci svakog putnika provjere kroz dostupne baze podataka. Detaljnija kontrola se više neće odnositi samo na državljane nečlanica EU-a, nego i na građane država članica, što znači da će provjeren biti veći broj putnika, a samim time bi se mogle stvarati dodatne gužve.


Iako se Hrvatska nastojala izboriti da se sustavne kontrole provode samo na njezinim vanjskim granicama, odnosno granicama prema nečlanicama, poput Srbije ili BiH, iz MUP-a su nam potvrdili da je Hrvatska dužna provoditi ih i na unutarnjim granicama, prema Sloveniji i Mađarskoj. MUP je u međuvremenu testirao nova pravila na nekoliko graničnih prijelaza kako bi se pripremili za eventualne poteškoće. Prema neslužbenim informacijama, testovi su pokazali da se u normalnim okolnostima čekanje na granici ne produžuje, ali u slučaju, primjerice, tehničkih problema s opremom, na granicama se mogu stvoriti i značajnije gužve.


U međuvremenu, pak, Hrvatska, kako se neslužbeno doznaje, pokušava u razgovorima s Europskom komisijom izboriti iznimku za granične prijelaze prema Sloveniji i Mađarskoj na kojima postoji takozvana »one-stop« kontrola. Nova EU pravila predviđaju da bi osoba na takvom prijelazu u razmaku od praktički jednog metra bila dva puta sustavno provjerena kroz iste baze podataka. Zato Hrvatska, u suradnji s Mađarskom i Slovenijom, traži da se na takvim mjestima dozvoli samo jedna provjera, što bi omogućilo bolju protočnost prometa.