Tmurna budućnost

Vjerovnici u srijedu donose odluku o sudbini pulskog škvera, nastavak brodogradnje na čekanju

Orjana Antešić

Marin TIRONI/PIXSELL

Marin TIRONI/PIXSELL

Očito u Vladi oko plana nastavka proizvodnje u Uljaniku nije postignuto suglasje, a što je pokazala i prošlotjedna sjednica na kojoj su se premijer i ministri bavili »Đurom Đakovićem«, ali nije bilo riječi o Uljaniku



RIJEKA – Ništa od poslovnog plana za nastavak brodogradnje u Puli koji je u studenom prošle godine predložila stečajna upraviteljica Uljanika Marija Ružić. Koraci koji su predloženi kako bi se ponovo pokrenula brodogradnja i na istarskom poluotoku, u najboljem slučaju odgađaju se do daljnjeg i trenutačno se vjerojatnijim čini da od cijele priče spašavanja pulskih navoza na kraju balade neće biti ništa.


Za tri dana, u srijedu, na Trgovačkom sudu u Pazinu zakazana je Skupština vjerovnika Uljanika d.d. u stečaju na kojoj bi se država, kao apsolutno najveći vjerovnik, trebala izjasniti o predloženom modelu za nastavak brodograđevne djelatnosti u Puli. Tim više što bi taj pokušaj vraćanja proizvodnje na Uljanikove navoze zahtijevao daljnji angažman države, od odluka o prijenosu koncesije na novu tvrtku »Uljanik Brodogradnja 1856«, povećanja njezinog temeljnog kapitala kroz unos svih pokretnina Uljanik brodogradilišta u stečaju nad kojima država ima hipoteke do namjere da se državnim jamstvima prati kredit od 50 milijuna eura, kolika je procjena da bi bilo potrebno da se cijeli taj ugasli sustav u Puli pokrene s četiristotinjak zaposlenih.


Načelna potpora


Skupština vjerovnika Uljanika koja se još u prosincu trebala održati na ovu temu, podsjetimo, morala je biti odgođena jer se u Banskim dvorima nisu izjasnili ni s »da« ni s »ne« oko predloženih rješenja. Istina, samo su nepopravljivi optimisti mogli očekivati da će se u jeku kampanje za predsjedničke izbore netko ozbiljnije uhvatiti ukoštac s otvorenim ekonomskim pitanjima, ali se zato ipak našlo vremena pozvati predstavnike bivših radnika u Uljaniku na sastanak u Banske dvore. Ministar gospodarstva Darko Horvat, podsjetimo, tom je prilikom javno podržao ideju nastavka gradnje brodova i u Puli, kazavši kako mu se na stolu napokon našao »suvisli poslovni plan za Uljanik«.




Međutim, sve je ostalo na tome jer je evidentno da se na razini Vlade oko ovog plana nije postiglo suglasje, a što je pokazala i prošlotjedna sjednica Vlade na kojoj su se premijer i ministri bavili »Đurom Đakovićem«, ali ni riječi o Uljaniku. Da je poslovni plan za oživljavanje brodogradnje u Puli stavljen sa strane, postalo je jasno već drugi dan, prošli petak, kada je na Sud u Pazinu stigao podnesak Ministarstva financija u kojem traže da stečajna upraviteljica Uljanika pred Skupštinu izađe samo s prijedlozima odluka vezanim uz stečajni postupak dok se poslovni plan, koji se trebao paralelno odvijati s tim procesom, ni jednom riječju ne spominje.


Prodaja imovine


Tako će se prekosutra na sudu u Pazinu samo formalizirati odluke kojima se utvrđuje ono bjelodano – da nema osnova za izradu stečajnog plana, da se obustavlja poslovanje Uljanika d.d. te da se ide s prodajom imovine. Doduše, stečajna upraviteljica Ružić u svom je zadnjem podnesku i prijedlogu odluka za Skupštinu vjerovnika stavila ogradu, pa bi se tako Skupština trebala odlučiti o načinima i uvjetima prodaje imovine osim one »koja je potrebna za revitalizaciju i opstanak brodograđevne djelatnosti u Puli«.


Dakle, evidentno je da od konkretnih odluka kao preduvjeta da bi se mogli početi vući potezi prema tome da Uljanik d.d. ide u likvidaciju, a da se djelatnost brodogradnje u Puli nastavi kroz novu tvrtku nema ništa. Samo taj dodatak prema kojem se, barem zasad, ne ide u prodaju cjelokupne imovine. Dio te imovine je i brod za prijevoz žive stoke, koji je oko 30 posto izgrađen i stoji na jednom od pulskih navoza, a okosnica je poslovnog plana za nastavak proizvodnje u pulskom škveru. To implicira da se ova novogradnja zasad ne bi prodavala, ali će zato i dalje gubiti na vrijednosti.


Imovina Uljanika d.d. u stečaju jesu i dionice riječkog brodogradilišta, pa svakako treba vidjeti kako će se Skupština vjerovnika u Pazinu po tom pitanju odrediti u srijedu. Vjerojatno će se ostaviti u »statusu quo« s obzirom da nije da se potencijalni ulagači u redu tuku za kupnju većinskog vlasničkog paketa u »3. maju« koji je potpuno financijski isisan u eri Uljanikovog menadžmenta i ostavljen s gubitkom iznad visine kapitala od najmanje 322 milijuna kuna.


Važan brod


Ono što je za »3. maj« u ovom trenutku iznimno važno jest da konačno krene prodaja Uljanikove novogradnje 514 kako bi se konačno razriješilo formalno pitanje vlasništva nad ovim brodom za prijevoz automobila, koji je oko 80 posto dovršen i na vezu je u riječkom brodogradilištu. Ta je novogradnja ključna sastavnica plana za nastavak proizvodnje u riječkom škveru kroz završetak tri broda koji je, podsjetimo, u kolovozu dobio podršku Banskih dvora. Kod prvog broda, koji se završava za Kanađane, »3. maj« je dijelom imao igru u svojim rukama jer se radilo o njihovoj novogradnji.


Međutim, u slučaju novogradnje 514 u riječkom škveru mogu samo čekati da resorna ministarstva najprije odrade svoj dio posla, i pritom se moliti da zainteresirani kupci posve ne izgube interes za ovaj brod za prijevoz automobila. Kako doznajemo, slučaj novogradnje 514 planira se riješiti tako da se i ovaj brod, baš kao i Jan De Nulovo jaružalo, »provede« kroz prodaju odnosno Finin dražbeni postupak, no to otvara dva velika pitanja. Prvi je što svaki dražbeni krug traje minimalno 70 dana, a direktor »3. maja« Edi Kučan već je apelirao da bi pitanje vlasništva nad ovim brodom trebalo biti riješeno najkasnije do ožujka, odnosno početka travnja ove godine jer sve nakon toga moglo bi dovesti u pitanje iskazani interes kod dva potencijalna kupca.


Ključno pitanje za »3. maj«


Riječkom brodogradilištu problem predstavlja što se u ovom trenutku još uvijek ne zna po kojem će se financijskom modelu raspetljati vlasničko preuzimanje novogradnje 514 od Uljanika, kroz prijeboj državnih potraživanja s cijenom broda s obzirom na to da Ministarstvo financija na tom brodu ima upisane hipoteke ili će se, pak, »3. maju« osigurati kredit da i kupi i završi taj brod. Ne bude li se stvar imala pod kontrolom, može se dogoditi i da se na dražbi pojavi netko treći i kupi brod, a onda bi se »3. maj« našao pred zidom. Jer, financijska računica plana za nastavak proizvodnje u riječkom brodogradilištu izrađena je i drži vodu samo ako se sva tri planirana broda završe i isporuče kupcima.