Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 23° 4
Sutra: 23° 23° 4
21. rujna 2019.
Srpanjska rupetina

SEZONA OTREŽNJENJA Sve brojke govore da hrvatski turizam ovog ljeta bilježi minus

snimio Marin Ančić
snimio Marin Ančić
Autor:
Objavljeno: 23. srpanj 2019. u 7:07 2019-07-23T07:07:01+02:00

Situacija nije sjajna, to je očito i zbog toga ne treba gurati glavu u pijesak. Manjak se, primjerice, vidi i po podacima MUP-a o prometu na graničnim prijelazima.

RIJEKA - Je li riječ o srpanjskoj rupi ili manjku gostiju, kako tko već voli, činjenica je da su destinacije praznije nego lani što se vidi i na oko. Prva polovina srpnja je za nama i iza nas je treći srpanjski vikend, dakle, »špica špice«. Tko je primio goste za prošli vikend po sili zakona, već ih je morao prijaviti, tako da su podaci e-visitora za prva dva tjedna srpnja u principu više-manje točni. A oni pokazuju da, iako u Hrvatskoj turističkoj zajednici ukazuju da su ipak nepotpuni, od 1. do 17. srpnja Hrvatska bilježi tri posto manje noćenja nego lani. Dakle, i službena statistika ukazuje na minus, iako po polupraznim terasama i plažama mnogi će reći da je minus i iznenađujuće mali. Čuje se i kako neke manje destinacije imaju i dvoznamenkasti pad u srpnju.

Situacija nije sjajna, to je očito i zbog toga ne treba gurati glavu u pijesak. Manjak se, primjerice, vidi i po podacima MUP-a o prometu na graničnim prijelazima. Naime, usporedili smo koliki je bio promet stranih vozila i putnika na hrvatskim graničnim prijelazima u prva dva srpanjska vikenda ove i prošle godine. I dobili zanimljive podatke. Naime, u prva dva srpanjska vikenda ove godine u Hrvatsku je ušlo oko 397 tisuća stranih vozila, odnosno milijun i 362 tisuće putnika. Lani je pak situacija ipak bila bolja. U našu je zemlju ušlo oko 425 tisuća stranih automobila, odnosno oko milijun i 476 tisuća putnika. Dakle, gruba računica kaže, gotovo trideset tisuća manje vozila i gotovo 115 tisuća putnika manje nego lani u prvoj polovini srpnja. Iako je prijava gostiju najmeritornija, i ovi podaci zanimljivi su i ukazuju na ono što svi u domaćem turizmu znaju – lošije je, negdje i znatno, nego lani i pred time ne treba bježati.

(Ne)realna slika

Da je gostiju manje, potvrđuju i turistički djelatnici. Martina Nimac Kalcina, predsjednica zajednice obiteljskog smještaja i turizama HGK, komentirala je kako se manjak ne može sakriti.

– Bez obzira na to kakvi su podaci, vidljivo je da je dolazaka manje i to se ne može sakriti. Manjak je vidljiv po plažama, po prometu. Isto tako moramo reći kako je to bilo za očekivati. Naime, znamo svi kakva je situacija na tržištima, a već i lani smo imali problema početkom srpnja. Lošiji početak srpnja smo tada pripisivali Svjetskom nogometnom prvenstvu, no očito je, nije bilo riječi samo o tome, već i o realnim problemima i činiteljima. Nažalost, ljudi su to zaboravili i nisu shvatili na vrijeme da bi ove godine to moglo biti još izraženije. Gostiju je uočljivo manje, međutim nije katastrofa. Najave za kolovoz i rujan su za sada dobre, vjerujem da će se to na kraju izbalansirati i da ćemo barem dijelom nadoknaditi ovaj manjak, no nema šanse da budemo u nekom značajnom plusu, kazala je predsjednica nacionalne zajednice obiteljskog smještaja. Na pitanje što je s pričom da je valjda najveći problem velik rast broja kreveta u privatnom smještaju, kazala je kako se može analizirati koliki je optimalan broj kreveta po destinaciji s obzirom na opterećenje infastrukture, međutim, vidljivo je da je svima sezona lošija, ne samo iznajmljivačima, već i hotelima i kampovima, ali privatnog smještaja ima 70 posto od ukupnog broja ležajeva pa su time i ti manjkovi vidljiviji.

Prednjače Dubrovnik i Rovinj

U Hrvatskoj trenutačno boravi više od milijun turista, kažu u HTZ-u te dodaju kako je u dosadašnjem dijelu godine, odnosno od 1. siječnja do 17. srpnja, prema prvim neslužbenim i nepotpunim podacima iz sustava eVistor, u Hrvatskoj ostvareno 9,2 milijuna dolazaka ili 4 posto više i 41,3 milijuna noćenja ili jedan posto više. U navedenom razdoblju najviše je noćenja ostvareno s tržišta Njemačke, Hrvatske, Slovenije, Austrije, Češke, Poljske i Velike Britanije. Destinacije s najviše ostvarenih noćenja su Dubrovnik, Rovinj, Poreč, Split i Zagreb.

​Što se tiče činjenice da je Hrvatska dostigla plafon cijena te su neki krenuli s popustima, istaknula je kako su sniženja ustvari svojevrstan vapaj u pomoć i traženje načina da se na brzinu spasi što se dade spasiti. Međutim, dugoročno to nije preporučljivo već ide na štetu svih.

​– Razgovarajući s gostima imala sam prilike čuti kako kažu da smo sada s popustima na razini europskih cijena. Nitko nije rekao da smo jeftini. No moram reći da se tu ne radi samo o smještaju, već i o cijenama parkinga, bilo na javnim, bilo na privatnim parkiralištima, cijeni autocesta, do niza drugih usluga. Ono što je sada vrlo bitno jest da doista realno sagledamo koji su problemi i kako ih pokušati riješiti kako bismo se na vrijeme pripremili za iduću godinu, ukazala je Nimac Kalcina.

Krunoslav Kapetanović, predsjednik Sekcije hotelijera HGK-Županijske komore Rijeka, ukazao je kako ne treba govoriti o nikakvoj katastrofi, već realno sagledati ovu sezonu, odnosno pričekati kraj srpnja te uzeti u obzir i što će biti s kolovozom i rujnom.

–​ Petnaestak dana srpnja je prekratak period za realniju sliku. Što se tiče prvih pola godine, pak, u mojim smo hotelima imali i čak kumulativno manji rast u odnosu na lani. No, sve u svemu, jasno je da je početak srpnja donio nešto slabiji promet te možemo primijetiti da imamo hiperinflaciju ponude obiteljskog smještaja i očito je da ne mogu svi parirati kvalitetom. Oni koji su ulagali i podizali kategoriju imaju manje problema. Vjerujem da se manjak s početka mjeseca može nadoknaditi, ne treba zaboraviti da krajem srpnja u nekim njemačkim pokrajinama poput Bavarske tek počinju školske ferije, a svakako je jasno i da taj rast, koji smo imali iz godinu u godinu, nije mogao trajati vječno. S druge strane, znamo koliko je sektor turizma opterećen porezima i ostalim nametima, i izuzetno je važno da se sektor rastereti i PDV na ugostiteljske usluge s 25 posto spusti na 13 posto. To znači ulaganje u kvalitetu objekta, ugostiteljske ponude, i što je najvažnije u kadrove, rekao je poznati opatijski hotelijer, istaknuvši kako je važno analizirati situaciju i donijeti zaključke kako dalje. Govoreći, pak, o predsezoni, podsjetio je na izrazito kišan i hladan svibanj koji je očekivano donio minuse.

Više zvjezdica - više gostiju

– Ali i drugi nisu imuni na vrijeme. Jedan moj kolega ima restoran na jezeru u austrijskom Villachu, a koji je u svibnju zbog lošeg vremena bio na 40 posto lanjskog prometa, ispričao nam je Kapetanović.

Što se tiče Primorsko-goranske županije, u Turističkoj zajednici Kvarnera smo doznali kako je od početka godine županija u minimalnom minusu s jedan posto manje noćenja. Prvi dio srpnja je slabiji od rekordnog prošlogodišnjeg i to za četiri posto u noćenjima. U ovih 17 dana srpnja, naime, najveći minus je zabilježen kod obiteljskog smještaja, minus 9 posto u noćenjima, kod kampova minus osam, a kod hotela minus od pet posto. No, potpuno je pogrešno generalizirati, ukazala je Irena Peršić Živadinov, direktorica TZ-a Kvarnera, pojasnivši kako su iznimno velike razlike u popunjenosti smještaja ovisno o njegovoj kvaliteti, pritom misleći na najproblematičniji obiteljski smještaj.

Nije Hrvatska jedina...

Stara slava nije se ove godine, za koju se može reći da je »čistilište«, nije obila samo Hrvatskoj o glavu. Naime, Mallorca, u kojoj su lani plakali kako imaju višak gostiju i takozvani »overtourism«, ove godine imaju pad od 20-ak posto. Slabije je i u Crnoj Gori. Tako je predsjednik sektora turističkih agencija u Crnogorskom turističkom udruženju Petar Ivković ovih dana kazao kako podaci online prodaje govore o gotovo 40 posto manje individualnih rezervacija i da su se rezervacije prelile na tržišta Turske, Grčke i Egipta. Kao i da ova zemlja ima bujanje privatnog smještaja. I grčki mediji ovih dana govore o tome da nakon pet godina stalnog rasta očekuju slabiju turističku sezonu, a hotelijeri pad prihoda i dobiti. Ovdašnji Institut za turistička istraživanja i prognoze (ITEP) tako je proveo anketu među vlasnicima grčkih hotela te se pokazalo da 43 posto hotelijera očekuje za 16 posto slabiju popunjenost ovog ljeta. Jedan od šest hotelijera računa i na 13 posto niže cijene koje će uspjeti postići na tržištu u odnosu na lani.

– Radi se, jasno, o podacima koji se mijenjaju iz dana u dan, te očekujemo kako ćemo do kraja mjeseca ostvariti rezultate na razini prošle rekordne sezone. Od početka srpnja puno se analizira trenutačni tijek »špice sezone«, a te analize izazivaju popriličan broj nedoumica. Najviše kada je riječ o popunjenosti kapaciteta, koja je trenutačno uistinu nešto manja. Razlog tome može se naći u činjenici da je došlo do značajnih investicija u izgradnji novih kapaciteta više kategorije, ali i ulaganja u postojeće. Ti kapaciteti više kategorije prvi se pune, postižu bolje cijene i duže su popunjeni. Naime, vidljivo je kako je obiteljski smještaj s jednom zvjezdicom 15 posto u minusu, onaj s dvije zvjezdice 14 posto u minusu, a onaj s tri zvjezdice, kojeg na Kvarneru imamo i najviše, 11 posto u minusu. No, s druge strane, privatni smještaj s 4 zvjezdice je popunjen isto kao i lani, dok kod obiteljskog smještaja s 5 zvjezdica imamo čak 36 posto više noćenja od početka srpnja! Analizirali smo i što se događalo s kućama za odmor. One s tri zvjezdice, a koje su se proteklih godina dobro punile, u ovom dijelu srpnja imaju minus od čak 81 posto. Međutim, kuće za odmor s pet zvjezdica su u plusu čak 32 posto. Dakle, vidljivo je kako se općenito slabiji smještaj slabije puni što je uvelike uzrokovano velikim porastom cijena tog smještaja bez dodatnih ulaganja u odnosu na prethodne godine. Iz svega može se zaključiti da je na terenu došlo do velikih nesrazmjera između kvalitete i cijene. Stoga trebamo voditi kvalitetnu politiku cijena kako bismo ostvarili dolaske gostiju na razini prošle godine. Ono što nam je bio cilj, jest privući kvalitetnije goste, ali to se može jedino ulaganjem u ponudu, a nikako ne neopravdanim podizanjem cijena bez novih ulaganja. Gosti danas uz pomoć mnogobrojnih online booking alata mogu vrlo lako usporediti kvalitetu ponude i cijene, te zaobići ono za što smatraju da ne nudi »vrijednost za novac«, objašnjava direktorica županijske Turističke zajednice, istaknuvši i kako se razlike vide i kod brendiranog smještaja u odnosu na nebrendirani. ​​Tako analize pokazuju kako obiteljski smještaj s 5 zvjezdica na Opatijskoj rivijeri s 5 zvjezdica ima tri puta duže popunjenje od onog koji nema markicu Kvarner family. Ulaganje u kvalitetu se isplati, poručila je, te navela i kako se posljednje vrijeme otvorilo jako puno dobrog smještaja. Tako da onaj stariji, u koji se nije ulagalo, a koji je u odnosu na lani digao cijene i do 30 posto, jednostavno nema prođu na tržištu.

U županijskoj Turističkoj zajednici ukazuju i kako je trend »veći broj zvjezdica, veća popunjenost« vidljiv i kod kampova i hotelskih objekata. Tako su primjerice kampovi s 5 zvjezdica u prvih 17 dana srpnja ostvarili čak 23 posto više noćenja, dok su oni s primjerice 3 zvjezdice ostvarili 9 posto manje noćenja. Kod hotela je ista situacija, hoteli s 3 zvjezdice ostvarili su 8 posto manje, a oni s primjerice 4 zvjezdice 1 posto više noćenja. U razgovorima s nekim hotelijerima koji su posljednjih godina dizali kvalitetu, vidljivo je da su puni kao i lani.

– Ako nisu povećavali kapacitete, ne možemo očekivati da imaju više noćenja, no važno je da su zadržali odlično popunjenje ulagavši u kvalitetu. Dakle, najvažnije je gostu ponuditi doista pravi omjer cijene i kvalitete, dodala je Peršić Živadinov. Doznajemo kako su kod hotela i oscilacije u noćenjima najmanje. Kod obiteljskog smještaja su one višestruko veće što pokazuje uz ostalo i da se kalkulira do zadnjeg hoće li se smještaj prodati po (pre)visokoj cijeni.

Sve u svemu, nakon nekoliko godina hiperpotražnje, očito je da je ovo godina otrežnjenja i stavljanja domaće turističke priče u realne okvire.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.