(Lažna) uzbuna

Poljaci negiraju odlazak iz Luke Rijeka, ali sindikati strahuju da im prijeti scenarij “3. maja” i Uljanika

Marinko Glavan

Foto I. Tomić

Foto I. Tomić

S obzirom na turbulentno pomorsko tržište, ništa nas ne bi iznenadilo, ističu u nadležnom ministarstvu te napominju da Ministarstvo i Nadzorni odbor imaju rješenje ukoliko bi se OT Logistics odlučio povući. Sindikati, pak, strahuju da im prijeti scenarij »3. maja« i Uljanika



RIJEKA Poljska tvrtka OT Logistics, najveći pojedinačni vlasnik Luke Rijeka d.d. jučer je objavila kako trenutno nema planova za prodaju svog vlasničkog udjela u Luci Rijeka. »S obzirom na objave u hrvatskim medijima, a posljedično i objave u medijima u Poljskoj, OT Logistics obavještava da ne pregovara o prodaji dionica Luke Rijeka u vlasništvu kompanije. U ovom trenutku OT Logistics Capital Group nema planova za prodaju svog udjela u Luci Rijeka«, stoji u priopćenju poljske kompanije, objavljenom nakon prošlotjedne objave u Novom listu da lučki sindikati traže sazivanje izvanredne sjednice Gospodarsko-socijalnog vijeća Primorsko-goranske županije, zbog pada prometa i prihoda Luke otkad su upravljanje njome preuzeli OT Logistics i mirovinski fondovi.


U stalnom kontaktu


Iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture poručuju kako nemaju saznanja o izlasku Poljaka iz Luke, ali, znakovito, ističu i kako takav scenarij ne bi predstavljao iznenađenje, te da su za njega spremni. »Prema našim informacijama, OT Logistics za sada nije izrazio takav zahtjev, ali danas na turbulentnom pomorskom tržištu, te stanju firme OT Logistic i na domaćem (poljskom) tržištu, ništa nas ne bi iznenadilo. Potrebno je napomenuti da Ministarstvo i Nadzorni odbor i za takav slučaj imaju rješenje. Možda država više nije većinski vlasnik Luke Rijeka d.d., ali to ne znači da aktivno ne prati što se događa u Luci Rijeka te po potrebi i reagira sukladno svojim mogućnostima intervencije zajedno s Mirovinskim fondovima«, navodi se u odgovoru Ministarstva na naš upit. Iz Ministarstva također poručuju kako su upoznati s poslovnom situacijom u Luci Rijeka, te da su u stalnom kontaktu s Nadzornim odborom i Upravom. Što se tiče kadrovskih pitanja, na što su upozorili Sindikati, navodeći kako se Luka kadrovski devastira, dodaju kako su ona u domeni nove Uprave, ali i napominju da je, uz navedene odlaske iz Luke, Uprava i zaposlila dvadesetak ljudi, a trenutno su raspisani natječaji za nova radna mjesta.


Na pitanje ima li Ministarstvo saznanja da uprava Luke Rijeka, na čelu s Jedrzejem Mierzewskim, kani prodati pozadinski terminal Škrljevo, radi čije izgradnje je poljski OT Logistics dokapitalizacijom i ušao u vlasničku strukturu Luke, odgovaraju kako prema njihovim saznanjima, a i temeljem odluka Nadzornog odbora, do prodaje terminala Škrljevo neće doći. »Terminal je neophodan za redovite lučke djelatnosti i nositelj je budućeg razvoja«, poručuju iz Ministarstva.


Sindikati zabrinuti




– Bez obzira na umirujuće tonove iz uprave Luke i resornog ministarstva, na zahtjev dvaju lučkih sindikata 12. listopada bit će održana izvanredna sjednica Gospodarsko-socijalnog vijeća(GSV) Primorsko-goranske županije, na temu stanja u Luci Rijeka – objavio je jučer predsjednik GSV-a PGŽ Damir Bačinović. Bačinović je za Hinu rekao da su predstavnici dvaju lučkih sindikata – Samostalnog sindikata zaposlenika riječke luke i Sindikata lučkih radnika Hrvatske GSV-u poslali pismo u kojemu navode da je stanje u toj luci zabrinjavajuće i traže da se o tome sazove tematska sjednica. Na sjednicu su, osim članova GSV-a, pozvani i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, ministar državne imovine Goran Marić, župan Zlatko Komadina, gradonačelnik Rijeke Vojko Obersnel, predsjednik riječkoga Gradskog vijeća Andrej Poropat, predsjednik i članovi Nadzornog odbora i Uprava Luke Rijeka te predsjednik Radničkog vijeća. U pismu sindikati podsjećaju da je Luka Rijeka privatizirana te da su na temelju međudioničarskog ugovora većinski vlasnici postali poljska tvrtka OT Logistics i mirovinski fondovi, koji su preuzeli upravljanje od siječnja ove godine.


Loši uvjeti rada


U pismu se ističe da se u isto vrijeme grubo krši Kolektivni ugovor za radnike Luke Rijeka d.d., da se primaju zaposlenici bez natječaja, podižu koeficijenti podobnicima bez obzira na sistematizaciju te da se ne isplaćuje prekovremeni rad. Također se ističe da su uvjeti za rad sve lošiji, kao i sredstva za rad, kojih je sve manje jer se ne održavaju i ne popravljaju, a prosječne plaće za radnike su sve manje. »Zbog svih ovih stvari, susrest ćemo se sa situacijom da nećemo moći obavljati poslove i poduzeće neće moći funkcionirati, ocjenjuju iz sindikata, navodeći da su se većinski vlasnici obavezali u ponudi za preuzimanje poduzeća i koncesijskom ugovoru »nastaviti podupirati razvoj i ulaganje u Luku Rijeka d.d., osnažiti njezinu tržišnu poziciju, optimizirati logističke lance radi privlačenja novih tereta i poboljšati kvalitetu usluga, ali ništa se od toga nije dogodilo, nego vlasnička struktura pogoduje samo sebi i svojim podobnicima, a zanemaruje i ne uvažava radnike, koji im svojim radom, a u katastrofalnim uvjetima, omogućuju vrlo visoka primanja.


Smatramo da je krajnje vrijeme da se odredi sudbina najveće hrvatske luke, da se definira u kojem će smjeru ići daljnji razvoj i ulaganja u Luku, da se zaštiti i ovo malo preostalih radnika te da se realnim planom i investicijama poduzeće podigne na višu razinu i zaposle mladi radnici«, stoji u pismu lučkih sindikata, koji ističu da žele reagirati pravodobno i učinkovito kako se Luci ne bi dogodio loš scenarij nekih poduzeća iz okruženja, kao što su »3. maj« i Uljanik.