Udar na kupce auta

Nova pravila Europske unije dižu cijene automobila? Čak i najniže klase idu u viši razred

Irena Frlan Gašparović

Foto S. Drechsler

Foto S. Drechsler

Zbog strožeg mjerenja emisija CO2, na hrvatskom tržištu će porasti i trošarine koje se računaju i temeljem tih emisija, ističu u Odboru. Najniža klasa auta ući će u viši razred i to će značiti značajno poskupljenje



ZAGREB Nova pravila Europske unije mogla bi značajno podići cijene novih automobila u Hrvatskoj, osobito onih koje hrvatski građani najviše kupuju. Razlog za to je što će se prostrožiti mjerenje emisija CO2, pa će na hrvatskom tržištu porasti i trošarine koje se računaju i temeljem tih emisija. U to su uvjereni članovi saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu koji su zato početkom svibnja uputili dopis Ministarstvu financija.


U dopisu Odbor »izražava konstataciju da će uslijed promjene metodologije za izračun emisija CO2 doći do poskupljenja cijena osobnih vozila, što će u konačnici destimulirati hrvatske građane u kupnji novih osobnih vozila te negativno utjecati na sigurnost cestovnog prometa«, potvrdili su nam iz službe za medije Hrvatskog sabora. »U skladu s tim, članovi Odbora uputili su zahtjev Ministarstvu financija – Poreznoj upravi za usklađenjem trošarina kako ne bi došlo do porasta cijena novih osobnih vozila, a naročito onih koji su najčešći na hrvatskim cestama.


Promjena kategorije 


Dopisom se nadalje primatelja moli za razmatranje iznesenog problema, za prijedlog odgovarajućeg rješenja i dostavu očitovanja«, navode u odgovoru na naš upit, dodajući da očitovanje očekuju »u najkraćem mogućem roku«. I u zaključku sa sjednice Odbora upozorava se na mogućnost poskupljenja osobnih vozila »zbog toga što sustav oporezivanja motorna vozila svrstava u porezne razrede i temeljem emisija CO2«. Pritom Odbor napominje da nema ništa protiv prijedloga nove EU uredbe – o kojem su raspravljali i koji bi trebao pridonijeti smanjenju štetnih emisija – nego ih brinu samo trošarine.




Na potencijalni problem s trošarinama na sjednici Odbora upozorio je SDP-ov zastupnik Saša Đujić tijekom rasprave o hrvatskom stajalištu o novoj EU uredbi. Đujić je tada u raspravi istaknuo da će novi način mjerenja CO2 pokazati povećane emisije po svakom vozilu i da bi zato mnoga vozila mogla »skočiti u višu kategoriju« pa bi za njih i trošarina bila veća.


– Stroža mjerenja znače da će svi automobili imati više emisije CO2. Najniža klasa auta ući će u viši razred i to će značiti značajno poskupljenje, kazao nam je jučer Đujić koji očekuje da će Ministarstvo financija »korigirati razrede kako bi vozila i po novom mjerenju ostala u istim razredima«. Na taj način »nema nikakvog troška«, kaže SDP-ov zastupnik, jer bi »trošarine ostane iste kao dosad«.


Točniji podaci 


Iz Carinske uprave potvrdili su nam da su primili dopis saborskog Odbora te da pripremaju odgovor na njega. »Nesporno je da WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) predstavlja unaprijeđeni način testiranja, koji će osigurati daleko točnije podatke o stvarnoj potrošnji goriva i emisijama CO2, čime će i kupci motornih vozila, odnosno potrošači raspolagati jasnijim pokazateljima kod odluke o kupnji. Prema svim informacijama iz relevantnih izvora, nedvojbeno je da će WLTP sustav dovesti do većih emisija CO2 od dosadašnjih mjerenih prema NEDC-u (New European Driving Cycleu) premda je još prerano za bilo kakve konkretne analize utjecaja jer ni sami proizvođači ne raspolažu potpuno preciznim informacijama, poglavito uzevši u obzir da puna primjena stupa na snagu 1. siječnja sljedeće godine«, odgovorili su iz Carinske uprave na naš upit.


Dodali su i da Carinska uprava »kontinuirano i intenzivno prati rezultate primjene WLTP-a te u tom smislu neposredno surađuje s uvoznicima novih motornih vozila u RH i njihovim udruženjima te komunicira i s predstavnicima nadležnih institucija u drugim državama članicama EU-a«.