Prikupljanje sredstava

Najuspješnija hrvatska crowdfunding godina: Evo koliko je novca lani skupljeno grupnim financiranjem

Andrej Petrak

U Hrvatskoj je u crowdfunding kampanjama prikupljeno ukupno gotovo 30 milijuna kuna  / arhiva NL

U Hrvatskoj je u crowdfunding kampanjama prikupljeno ukupno gotovo 30 milijuna kuna / arhiva NL

 Kampanje su došle do ukupno 15 milijuna kuna. Time su u potpunosti preokrenuti trendovi iz 2016., kad je bio zabilježen pad crowdfunding aktivnosti



Godina 2017. bila je najuspješnija za crowdfunding u Hrvatskoj ikad: domaće kampanje ovom su vrstom prikupljanja financijskih sredstava došle do ukupno 15 milijuna kuna. Time su u potpunosti preokrenuti trendovi iz 2016., kad je bio zabilježen pad crowdfunding aktivnosti u Hrvatskoj, pokazuje analiza bloga Crowdfunding.hr, posvećenog grupnom financiranju, koji već petu godinu zaredom donosi pregled domaćih crowdfunding kampanja, što su obilježile proteklu godinu. Dosad je crowdfunding kampanjama u Hrvatskoj prikupljeno gotovo 30 milijuna kuna.


Projekata 78


– U prošloj godini prikupljeno je najviše novca do sada i imali smo najviše uspješnih kampanja. No, najznačajniji podatak je da je dvostruko više podržavatelja sudjelovalo u domaćim kampanjama – izjavio je Hrvoje Hafner, osnivač bloga Crowdfunding.hr.


U Hrvatskoj je 2017. godine pokrenuto 78 projekata, većina njih na platformi Indiegogog, a njih 26 prikupilo je traženi iznos. Više od polovice prikupljenog iznosa odnosi se na kampanje financirane vlasničkim udjelima, što je novost u hrvatskom crowdfundingu.




– Veliku promjenu donijela je suradnja Zagrebačke burze i Funderbeama. Domaće se tvrtke sada mogu puno lakše grupno financirati vlasničkim udjelima. To pokazuju tri prošlogodišnje kampanje, i jedna nedavno završena i u 2018. godini, napominje Hrvoje Hafner.


Broj podržavatelja domaćih kampanja u 2017. najveći je do sada: njih 13.531. Pokretači kampanja ove godine bili su iz kreativne i umjetničke industrije poput filmova, glazbe i pisanja. Više od polovice kampanja pokrenuto je u Zagrebu, a tek manji dio u ostalim gradovima Hrvatske. Dok na Zagreb otpadaju 44 kampanje, po tri kampanje pokrenute su u Rijeci, Zadru, Osijeku i Vukovaru.


Crowdfunding.hr kampanjom godine proglasio je »micro:bit STEM revoluciju« zbog najvećeg broja podržavatelja u domaćoj crowdfunding kampanji do danas: njih čak 2.364 zaslužno je za to da je ova kampanja prikupila ukupno 290.324 američkih dolara ili 1.737.726 kuna. U top pet domaćih kampanja Crowdfunding.hr smješta i Sense Consulating, koji je putem Funderbeama putem 81 investitora prikupio 4.951.311 kuna, a putem iste platforme Aspida, startup poznat po aplikacijama Izzy i TVizzy, s 88 podržavatelja stigao je do 1.737.726 kuna. Na četvrtoj poziciji je MAKERbuino igraća konzola karlovačkog studenta Alberta Gajšaka koji je na Kickstarteru prikupio 603.006 kuna od 1.574 podržavatelja, dok top 5 listu završava Slice of Life režisera Luke Hrgovića koji je za snimanje hrvatskog hommagea kultnom »Blade Runneru« Ridleya Scotta na Kickstarteru prikupio 489.348 kuna od 1.403 podržavatelja.


Svjetski trendovi


Crowdfunding.hr u svojoj analizi osvrnuo se i na svjetske trendove, napominjući da se velika očekivanja deregulacije grupnog financiranja vlasničkim udjelima nisu ostvarila.


– Poduhvat jedne od najvećih crowdfunding platformi Indiegogo u partnerstvu s MicroVentures u skoro godinu dana rada donio je tek tridesetak kampanja i nešto iznad sedam milijuna američkih dolara.


Novi globalni trendovi grupnog financiranja pokazuju kako su inicijalne ponude žetona (eng. ICO) kao zaseban model crowdfundinga privukle daleko više investitora nego ponude vlasničkih udjela, kaže Hrvoje Hafner.


Ovisno o industrijskom izvještaju, kampanje za ICO u prošloj su godini prikupile između dvije i šest milijardi dolara.