Ministarstvo turizma objavilo smjernice za izradu paketa zakona o sustavu TZ-a

Na kontinentu samo četiri regionalne turističke zajednice

Alenka Juričić Bukarica

Na Jadranu broj županijskih TZ-a ostaje kao i dosad. Fomirat će se Regionalne menadžment organizacije za Istru, Kvarner, Dalmaciju – Zadar, Dalmaciju – Šibenik, Dalmaciju – Split, Dubrovnik, Zagreb, Liku – Karlovac, Slavoniju i Središnju Hrvatsku gdje se dogodilo najveće grupiranje



RIJEKA Ministarstvo turizma objavilo je na svojim internetskim stranicama smjernice kojima se definiraju osnovna načela za izradu Zakona o turističkim zajednicama, Zakona o boravišnoj pristojbi i Zakona o članarinama u turističkim zajednicama.


Ovaj paket zakona kojim će se nakon niza godina redefinirati sustav turističkih zajednica tako će naglasak dati na takozvani destinacijski menadžment. Novim zakonskim okvirom će se ustanoviti turističke zajednice regija kao regionalne menadžment organizacije (RMO). 


 Planiranje i razvoj


Na razini 10 turističkih regija koje su definirane Strateškim marketinškim planom hrvatskog turizma 2010-2014., fomirat će se RMO-i za Grad Zagreb, Središnju Hrvatsku, Slavoniju, Istru, Kvarner, Liku – Karlovac, Dalmaciju – Zadar, Dalmaciju – Šibenik, Dalmaciju – Split te Dubrovnik.




Te regionalne RMO turističke zajednice preuzimaju sve zaposlenike, imovinu, prava i obveze dosadašnjih turističkih zajednica na području osnivanja. Dakle, reducirat će se broj županijskih TZ-a, i to, u pravilu na kontinentu, dok one na Jadranu ostaju kao i dosad. Primjerice, RMO Lika-Karlovac obuhvaćat će sada Ličko-senjsku i Karlovačku županiju u jednom.


Najveće grupiranje regionalnih TZ-a dogodilo se u Središnjoj Hrvatskoj čiji će RMO tako obuhvaćati Krapinsko-zagorsku, Varaždinsku, Koprivničko-križevačku, Bjelovarsko-bilogorsku, Međimursku, Sisačko moslavačku i Zagrebačku županiju. RMO Slavonija će pak obuhvatiti Virovitičko-podravsku, Požeško-slavonsku, Brodsko-posavsku, Osječko-baranjsku i Vukovarsko-srijemsku županiju. 


  RMO-i, kao regionalne turističke zajednice, bit će odgovorne za strateško planiranje i razvoj, marketing, upravljanje sustavom te istraživanje na regionalnoj razini. Uspostava RMO-a predviđa mogućnost udruživanja više regija koje bi u tom slučaju koristile jedinstven vizualni identitet te dijelile marketinške aktivnosti, primjerice dizajn i pripremu za tisak promotivnih materijala, web platformu, nastup na sajmovima. Sve navedene aktivnosti bi se u slučaju udruživanja provodile putem zajedničke nadregionalne turističke zajednice. 



Svi zainteresirani mogu svoje prijedloge i primjedbe dostaviti do 22. travnja na mail adresu: [email protected] ili na adresu Ministarstvo turizma, Uprava za sustav turističkih zajednica i upravljanje turističkom destinacijom, Zagreb, Prisavlje 14.



 Politika out


Što se tiče najave smanjenja broja lokalnih TZ-a, o čemu se govori još od prošlogodišnjih Dana hrvatskog turizma, u nadležnom Ministarstvu su neodređeno rekli kako će konačan broj i obuhvat Destinacijskih menadžment organizacija (DMO) na području županije, utvrđivati skupština. Međutim, za razliku od dosad, postojat će minimalan financijski prag proračuna ispod kojeg neće biti moguće imati lokalnu TZ, odnosno DMO.


Koliki će taj prag ustvari biti, za sada nije jasno, već će se samo ističe da će se propisati minimalni iznos godišnjih prihoda za osnivanje DMO-a na području kontinenta i otoka te za područje uz more. Tako uspostavljeni DMO-i će obuhvaćati područja rivijera, gradova, otoka i županija u kontinentalnim turističkim regijama.


 Dakle, pravilo »jedna općina ili grad – jedna TZ«, odlazi u povijest. Unutar DMO-a ustrojit će se i podružnice koje neće imati svojstvo pravne osobnosti, i to turističko društvo ili turističko-informativni centar. 


  Najvažnija zadaća tih DMO-ova bit će razvoj turističkih proizvoda i inicijativa na destinacijskoj razini. Zanimljivo je kako smjernice izrijekom više ne govore o tome da će predsjednici lokalnih TZ-a, odnosno DMO-ova biti načelnici i gradonačelnici čime se konačno otvara mogućnost da se politika malo makne iz ovog turističkog sustava.


Navodi se, naime, kako će predsjednika DMO-a »birati skupština na prijedlog jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave za područje koje je DMO osnovana«. 



U resornom ministarstvu su naveli kako s većim ovlastima, na regionalnu razinu stiže i više novca. Naime, istaknuli su kako će se novim zakonskim okvirom definirati i razdioba izvornih prihoda, što znači da će regionalne turističke zajednice (RMO) imati veći proračun u odnosu na postojeće županijske turističke zajednice, dok će raspodjela prihoda na lokalnoj razini ostati ista. Kriteriji za razdiobu prihoda od turističke članarine redefinirat će se na način da će se osim sjedišta poslovne jedinice u obzir uzimati i broj ostvarenih noćenja. Kao dodatni izvor prihoda predviđeni su i sredstava iz EU fondova. 



 


Na četiri godine


S druge strane, predsjednik RMO-a, koji obuhvaća područja više županija bit će biran od strane skupštine RMO-a na prijedlog jedinica područne (regionalne) samouprave za područje koje je RMO osnovana, dok će predsjednik RMO koji obuhvaća jednu županiju i dalje biti župan.


Dakle, na Kvarneru bi u ovom trenutku i po novom zakonu Zlatko Komadina ostao predsjednik RMO-a.


  U smjernicama se navodi i kako će se direktor turističkog ureda birati na razdoblje od četiri godine. Isto tako, najavljuje se turističko informativni sustav, odnosno obveza elektroničke prijave i odjave gostiju za sve pružatelje usluga smještaja. 


  – Pozivamo sve dionike turističkog sektora, a i šire da se uključe u javnu raspravu, prvenstveno kako bi se unaprijedilo sustav turističkih zajednica te uskladilo s potrebama modernih turista. Ključna riječ u ovom procesu je destinacijski menadžment, pri čemu želimo prvenstveno ojačati razvoj destinacija na regionalnoj razini. Turističke zajednice zasigurno su sustav koji je u proteklih 23 godine dao najveći doprinos razvoju turizma u Hrvatskoj, no sukladno anketama provedenim na terenu, vrijeme je za njegovu promjenu, kazao je ministar turizma Darko Lorencin.