Navike kupaca

HRVATSKA KASKA, ALI TREND JE JASAN Fižulić: ‘Trgovine poput Konzuma, uništit će – internet’

Jasmin Klarić

Amazonov dostavni centar u Augsburgu / Reuters

Amazonov dostavni centar u Augsburgu / Reuters

Da i Konzum i Mercator nisu bili prezaduženi, svejedno bi pali u krizu. Stoga je borba za njihovo očuvanje unaprijed izgubljena, smatra Goranko Fižulić, poduzetnik i bivši ministar gospodarstva



ZAGREB Čak ni 1.600 prodavaonica i 64.000 zaposlenih nisu bili dovoljni američkom gigantskom lancu trgovina igračkama Toys ‘R’ Us da zadrži tlo pod nogama. Ta firma je podnijela zahtjev za stečajem i veliko je pitanje hoće li i kako nastaviti poslovati.


Iako se radi o tvrtki koja je druga po broju prodanih igračaka u SAD-u, njihov stečaj ne otvara samo pitanja vezana za SAD, igračke i tržišne nevolje.


Naime, prvi na listi prodanih igračaka u SAD-u je Amazon. A Amazon je internetski pradiv, e-trgovina koja je prodajom putem interneta počela kad je pojam »prodaja putem interneta« bio manje-više apstraktan, gotovo SF koncept za većinu građana. Danas su klasične, fizičke trgovine, ne samo one igračkama, u gadnim problemima, a Amazon nezaobilazna referenca iz opće kulture.




Internet u Hrvatskoj ipak nešto sporije mijenja navike kupaca. Iako je »naručivanje s e-baya« ili sličnih servisa postalo sve češće, iako dostava paketa bilježi dvoznamenkaste stope rasta iz kvartala u kvartal, a sve popularnije postaje čak i naručivanje poljoprivrednih proizvoda direktno s domaćih OPG-ova, e-trgovina kod nas je u toj fazi da se može okarakterizirati tek kao »tržište s puno potencijala«.


Nema povratka


Kako je početkom lipnja na tiskovnoj konferenciji kazala potpredsjednica Uprave M SAN Grupe i članica Uprave poznate domaće internetske trgovine eKupi Irena Langer-Breznik, oniline prodaja u Hrvatskoj ima udjel od tek jedan posto u ukupnoj maloprodaji roba. Prosjek EU je osam posto, ili da bude slikovitije, 700 posto viši od hrvatskog. U Velikoj Britaniji je, pak, ta brojka 15,5 posto.


Podaci ministarstva gospodarstva o stanju e-trgovine u Hrvatskoj su na tom tragu – u šest mjeseci hrvatski on-line kupac potroši 227 eura, dakle mjesečno niti tri stotine kuna, što teško može djelovati impresivno u odnosu na uobičajeni račun iz supermarketa, a kamoli u usporedbi s iznosom koji se potroši u posjetu nekom većem trgovačkom centru.



Sama brojka onih građana koji kupuju on-line nije toliko niska – radi se o 980 tisuća ljudi (36 posto od ukupnog broja korisnika interneta u Hrvatskoj), no svote su očito još prilično male.


Za Goranka Fižulića, poduzetnika i bivšeg ministra gospodarstva s početka stoljeća, trend je, međutim, posve jasan. »Nema povratka. Radi se o ireverzibilnom trendu, klasični »retail« (maloprodaja, op. a.) opstaje još tamo gdje ljudi brinu o svojim brojevima, o tome kako neka odjeća ili obuća izgleda na njima. No, i to je u perspektivi upitno, postoje već internetski dućani koji šalju kupcima četiri para traperica, pa ovi odaberu onaj jedan koji im najbolje odgovara, a ostala tri vrate«, priča Fižulić.


Turbo Limač


Dućani s igračkama, pogotovo, nemaju šansi, govori bivši ministar, a valja mu vjerovati. Naime, Fižulić je preko 20 godina bio vlasnik poznatog lanca trgovina igračkama Turbo Limač, koji je propao dolaskom posljednje gospodarske krize. Oni su, kako veli, nudili malo drugačiji koncept, prostor u kojem bi dolazile obitelji s djecom provoditi vrijeme, ne samo kupovati. No, to je sa sobom povlačilo i veći broj kvadrata i više cijene. »Naravno da je danas jeftinije kupovati igračke preko Amazona«, kaže Fižulić, koji smatra da je uspon e-trgovina bio samo završni udarac specijaliziranim trgovinama igračkama, koje su već dosta problema imale i s velikim prodajnim centrima.


No, igračke su samo epizoda. Fižulić objašnjava kako su se prvo na udaru našle knjižare, zatim igračke, a sad se i prodaja/kupnja potrošačke elektronike sve više seli na internet. No, promjena neće ni tu stati.»Da i Konzum i Mercator nisu bili prezaduženi, svejedno bi pali u krizu«, smatra Fižulić. »Stoga je borba za njihovo očuvanje unaprijed izgubljena«. On prognozira kako će za pet do deset godina opstati tek megalanci poput Lidla i Aldija, i oni koji će prodavati skuplju i najekskluzivniju robu.

Stoga zaključuje: »Srednja razina prodaje je gotova, osuđena je na umiranje. Boriti se protiv toga je kao da se zalažete za povratak konduktera u tramvaju«.