Digitalni pretplatnici

DIGITALNA BUDUĆNOST MEDIJA Upitan je opstanak tisanog izdanja čak i velikog New York Timesa

Denis Romac

NYT

NYT

Dok tiskano izdanje gubi bitku u odnosu na ostale platforme kada je riječ o čitanosti, istodobno naglo raste zarada od digitalnih izdanja



Arthur Ochs Sulzberger Jr., izdavač slavnog New York Timesa, bio je početkom desetljeća, na početku trnovitog projekta digitalizacije NYT-a, brutalno iskren:


»Ako ovo ne uspije, radije bih da New York Times uopće ne postoji u svijetu u kojem ljudi nisu voljni platiti cijenu mjesečne preplate koja je ista kao i cijena jedne kinoulaznice!«.


NYT, kao i ostatak medijske industrije, tada se suočio s izazovom digitalizacije. Razvoj novih tehnologija rezultirao je tektonskim promjenama u navikama čitatelja, što je onda povećalo značaj internetskih izdanja, no to je na drugoj strani otvorilo problem financiranja proizvodnje novinarskog sadržaja. Medijske kuće nisu znale naplatiti svoj proizvod i medijski sadržaj na internetu, niti su uspijevale privoljeti čitatelje da ga plate. Čitatelji su bili naviknuti da je internet besplatan, a na njihovom medijskom sadržaju zarađivale su kompanije poput Googlea i Facebooka. Uz stalan pad naklada tiskanih izdanja, to je tiskane medije dovelo pred velike izazove, koje mnogi nisu uspjeli preživjeti.


Modeli pretplate




No NYT još postoji. Dugogodišnji proces digitalizacije, doduše, još nije okončan, no već odavno počeo je davati rezultate. Za razliku od mnogih drugih novina, koji su se suočavali s dramatičnim padom prihoda od marketinga, što nisu mogli namiriti povećanjem prihoda od čitatelja i pretplatnika, pa čak ni oni koji su bili razmjerno uspješni u prodaji svojih digitalnih izdanja, u NYT-u je zarada od digitalnih pretplatnika već 2013. godine premašila zaradu od oglašavanja.


Rasli su prihodi od pretplate na online izdanja, ali i na tiskana izdanja, što je dovelo do toga da je taj list 2013. prvi put od početka izlaženja zaradio više od svojih čitatelja nego od oglašivača. Strategija razvoja NYT-a usredotočila se na internetske pretplatnike, a već koncem 2013. godine NYT je imao skoro 700 tisuća pretplatnika. Rast broja digitalnih pretplatnika bilježili su i drugi američki dnevni listovi, čime se potvrdila spremnost čitatelja u SAD-u, ali i diljem svijeta, da plate za kvalitetno novinarstvo.


NYT-ov model naplate digitalnog sadržaja, tzv. paywall, unatoč brojnim kontroverzama i sumnjama, ipak je profunkcionirao. Sulzbergerova mračna prognoza s početka ovog teksta ipak se nije ostvarila.


NYT-ov digitalni model predviđao je tri različita modela preplate: pretplatu za pametne mobitele, za tablete i za pristup cijelom sadržaju. Ugledni list ubrzo je postao prva novinska organizacija na svijetu s više od milijun digitalnih pretplatnika, a samo u posljednja tri mjeseca prošle godine NYT je prikupio više od 157 tisuća novih pretplatnika. Rekordnoj prošloj godini zasigurno su pridonijeli žestoki napadi Donalda Trumpa na njujorški dnevnik. NYT, kao i vodeće američke televizijske mreže NBC, ABC, CBS i CNN, Trump naziva »neprijateljima američkog naroda«.


Procjena potrebe


Digitalna budućnost NYT-a, međutim, ne znači i opstanak tiskanog izdanja NYT-a. Direktor NYT-a Mark Thompson ovih je dana nagovijestio mogućnost njegova gašenja, ali za desetak godina. Thompson objašnjava da će kompanija nastaviti svoju digitalizaciju, ali i da će ponovno biti napravljena procjena potrebe za tiskanim izdanjem. Unatoč želji da to izdanje preživi što dulje, ono, procjenjuje Thompson, vjerojatno ima ograničen vijek trajanja. Tiskanje novina jednog dana možda više neće biti isplativo, no to ne znači i smrt NYT-a, jedne od najvećih i sigurno jedne od najuglednijih medijskih institucija na svijetu. Dok tiskano izdanje gubi bitku u odnosu na ostale platforme kada je riječ o čitanosti, istodobno naglo raste zarada od digitalnih izdanja. Samo u tri mjeseca prošle godine prihodi od pretplatnika na online izdanja porasli su za 50 posto u odnosu na prethodnu godinu, a vrijednost dionica NYT-a porasla je za 20 posto.


Dakle, budućnost novina je digitalna, ali prije toga treba pronaći isplativ i održiv model naplate sadržaja na digitalnim platformama. Ili kako je već citirani Arthur Ochs Sulzberger Jr. rekao na početku puta NYT-a u digitalno doba: »Uvođenje pretplate na digitalna izdanja investicija je u našu budućnost. To će nam pružiti mogućnost da razvijemo nove izvore prihoda kako bismo ojačali našu novinarsku misiju i uveli digitalne inovacije koje će nam omogućiti da svojim čitateljima ponudimo visoko kvalitetno novinarstvo na bilo kojem uređaju kojeg odaberu«.