Foto D. Lovrović
Dobro smo pripremljeni, poduprijeli smo razvoj kadrova s brojnim potporama, a i omogućili kvote za strance. Od više od oko četiri tisuće radnih dozvola za rad u turizmu, za sada ih je iskorišteno tek preko tisuću
Hrvatski turizam ne ide u smjeru masovnosti, već integralnog razvoja, održivosti i kvalitete, koja je i razlogom sve veće turističke potražnje za Hrvatskom, koja će i ove godine imati uspješnu turistička godinu, istaknuo je u razgovoru za Hinu ministar turizma Gari Cappelli.
»Sve bolje se pozicioniramo u svijetu, pa i na dalekim tržištima, otkuda nam dolazi sve veći broj turista i gdje već jačamo promotivne aktivnosti, pogotovo u Japanu, Kini, Koreji, UAE i drugima. Ta tržišta nude i najveći prostor za rast turističkog prometa, pa stoga ove godine planiramo otvoriti predstavništva HTZ-a u Šangaju, Seoulu i Los Angelesu, a moguće i konzulat u Abu Dhabiju, kao prvi korak pred predstavništvo«, najavljuje ministar.
Mogućnosti za poraste u turizmu i razvoj cjelogodišnjeg turizma vidi i u ovogodišnjem širenju mreže aviolinija prema Hrvatskoj iz svijeta, zahvaljujući čemu turistički promet raste i u predsezoni, a zračne luke već u prvim mjesecima bilježe porast prometa od oko 20 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
»Pratimo trendove i nastojimo uhvatiti korak, a neskromno priznajem kako neke i predvodimo, primjerice, naš sustav eVisitor globalno je prepoznat kao tehnološka inovacija u funkciji učinkovitijeg praćenja turističkih kretanja, za što nas je nagradila i Svjetska turistička organizacija-UNWTO«, kaže Cappelli.
Ide se, dodaje, i korak dalje, jer će u sklopu digitalizacije biti moguća i, primjerice, e-usluga izdavanja rješenja o kategorizaciji ugostiteljskih i turističkih objekata i izdavanje rješenja pružateljima usluga u turizmu.
Na pitanje očekuje li ove godine, s obzirom na odlične najave sa svjetskih tržišta, turističku ‘prekobrojnost’ ili u svijetu problem poznat pod nazivom ‘overtourism’, ministar kaže da »tu ne govorimo o prekobrojnosti, već o cjelogodišnjem turizmu kojeg razvijamo na načelima održivosti kako bismo i budućim naraštajima ostavili zemlju mnogobrojnih komparativnih prednosti, prirodnih i antropogenih«.
»Vodimo računa o planskom i razvoju selektivnih oblika turizma temeljenom na potpunom upravljanju kvalitetom i destinacijskom menadžmentu koji uključuje sve dionike važne za procese u turizmu. Ne zaboravimo da je u tome i razvoj specijalnih oblika turizma poput eno-gastro, ciklo, zdravstvenog i posebno nautičkog koji imaju mjesta za razvoj, ali i privlačenje novih ciljnih skupina. Financijski, ali i logistički potičemo poduzetnike u turizmu da inoviraju svoju ponudu stvaranjem dodatnih sadržaja koji privlače goste tijekom cijele godine«, naglašava ministar turizma.
Kao uspješne primjere smanjenja sezonalnosti navodi gradove Split i Zagreb, koje su uz još neke druge destinacije pokazale da se u kratkom vremenu mogu napraviti veliki pomaci i stvoriti ponuda koja je dostupna tijekom cijele godine, što je bila i vodilja novog promotivnog spota, koji je među najbolja četiri u svijetu izabran za dobivanje svojevrsnog turističkog Oscara »Travel Video Awards«.
Taj je video do sada imao više do 10 milijuna pregleda, kao i humanitarnu notu, jer je u sklopu projekta donirano pola milijuna kuna djeci s posebnim potrebama.
Prvi put nakon deset godina Ministarstvo turizma u suradnji sa strukom i sektorom pristupa dubinskoj izmjeni ključna tri zakona – o turističkim zajednicama, boravišnoj pristojbi i članarini, s osnovnim ciljem razvoja turizma, profesionalizacije sustava i davanja veće važnosti i autonomije jedinicama lokalne samouprave.
Za zakonske promjene Cappelli kaže da nisu kozmetičke, već u interesu što efikasnijeg pravnog okvira za sve na koje se odnose te poziva sve sa konstruktivnim komentarima i prijedlozima da se uključe u javno savjetovanje oko zakonskih izmjena, pri čemu gledaju i europsku razinu.
»Upravo smo mi inicirali osnivanje Fonda za turizam pri EU uz podršku premijera Andreja Plenkovića, jer iako možda zvuči nevjerojatno, turizam nema svoje radno tijelo u okviru Europske komisije, za razliku od 20-ak drugih sektora, pa tako nije ni direktno financiran«, kaže Cappelli.
Fondom bi se osigurala sredstva za turističku infrastrukturu, poticanje malog i srednjeg poduzetništvo u turizmu, edukaciju i drugo.
»Za to smo već smo dobili potporu brojnih članica EU-a te očekujemo da će Deklaraciju o tome potpisati velik broj država članica, a poticaj nam je došao i s nedavnom preporukom Europskog parlamenta za osnivanje financijske linije za turizam u idućem višegodišnjem financijskom okviru«, naglašava ministar.
Na pitanje o nedostatku radne snage za turizam, ministar kaže da to nije problem samo Hrvatske, nego svih zemalja EU-a, ali i da ulažu sve napore da do tog nedostatka ne dođe.
»Dobro smo pripremljeni, poduprijeli smo razvoj kadrova s brojnim potporama, a i omogućili kvote za strance. Od više od oko četiri tisuće radnih dozvola za rad u turizmu, za sada ih je iskorišteno tek preko tisuću. Naša Vlada najviše promišlja i shvaća važnost turizma, stoga je u dogovoru s ministarstvom financija donesen paket olakšica, među kojima i za poslodavce u turizmu kako bi cijeli sektor prodisao. Neki su već reagirali pozitivno te sredstva nastala poreznim rasterećenjem usmjerila na povećanje plaća, a u nedavnom razgovoru s hotelijerima dobio sam i informaciju kako je situacija s radnom snagom ove godine puno stabilnija«, otkriva Cappelli.
Povodom početka glavnog dijela turističke godine zahvaljuje se i svim turističkim djelatnicima, ali i drugima, od policajaca, vatrogasaca i timova medicinske pomoći do službi spašavanja, građana i gospodarstvenika povezanih s turizmom, javnog i privatnog sektora, na marljivom radu i doprinosu uspjehu hrvatskog turizma.
»Za sve nas i ova je godina izazovna, ali siguran sam da će biti i turistički uspješna, jer je potražnja iznova u porastu, ali i potvrditi da je Hrvatska jedan od svjetskih turističkih lidera«, zaključuje ministar.