Riječki škver

Posao od 800 milijuna eura za spas “3. maja”: Hoće li se dogovoriti Vlada i Scenic grupa

Orjana Antešić

DUSKO MARUSIC/PIXSELL

DUSKO MARUSIC/PIXSELL

Polarni kruzeri postali su vrlo propulzivna niša, riječ je o vrlo skupim brodovima gdje europska brodogradilišta još uvijek imaju primat, zapravo u tome još jedino i odolijevaju dalekoistočnoj konkurenciji



RIJEKA – Nakon što je postalo jasno da se iza gradnje trupa za polarni kruzer Scenic grupe krije puno više, da je Australac Glen Moroney zapravo zainteresiran za tješnji i dugoročniji vid suradnje s riječkim brodogradilištem, međutim, traži da iza toga stane hrvatska Vlada, u »3. maju« nadaju se da će doći do dogovora između Banskih dvora i brodovlasnika jer na gradnju polarnih kruzera gledaju kao na nešto što bi moglo osigurati dugoročnu opstojnost riječkog škvera. Kao što je poznato, riječko brodogradilište sada je u posebnom programu koji uključuje završetak tri postojeća broda kroz iduće dvije godine.


Međutim, pronalazak rješenja i modela za daljni opstanak riječkih navoza nije nešto što se može početi tražiti u zadnjoj četvrtini već paralelno sa ovim procesom. Za bilo kakvo održivo poslovanje važno je ne gubiti kontinuitet, a brodogradnja je takva djelatnost u kojoj zna proteći i po godinu i više dana od trenutka kad se potpiše ugovor do početka realizacije odnosno same gradnje broda, a prazni kapaciteti nose samo gubitak.


Tri broda u moru


Upravo u gradnji brodskog trupa za novi Scenicov kruzer direktor »3. maja« Edi Kučan vidi priliku da se uposle slobodni trećemajski kapaciteti.




– Osnaženjem ovog ugovora mi bismo zaposlili naše proizvodne kapacitete u gradnji brodskog trupa i njegovom opremanju na navozu, ističe Kučan. Kao što je poznato, riječko je brodogradilište dobilo šansu da preživi tako što će završiti tri postojeće novogradnje. Međutim, riječ je o opremaškom dijelu posla jer su sva tri broda u moru, tako da onaj dio trećemajskih pogona koji je vezan uz gradnju na navozu neaktivan. Polarni kruzeri postali su vrlo propulzivna niša, riječ je o vrlo skupim brodovima gdje europska brodogradilišta još uvijek imaju primat, zapravo u tome još jedino i odolijevaju dalekoistočnoj konkurenciji.


A Scenic grupa i njezin vlasnik Glen Moroney definitivno žele graditi još ultraluksuznih kruzera, do 2026. godine plan im je upotpuniti flotu sa još pet istih ili manjih preslika »Scenic Eclipsea«, kakav su uspjeli završiti u pulskom brodogradilištu. Prema onom što su predočili iz Scenic grupe, riječ je o poslu od osamstotinjak milijuna eura, ali traže da iza toga stane hrvatska Vlada. I to ne riječima već konkretno, kroz osiguranje državnih jamstava za gradnju tih brodova. Za to su spremni (ot)kupiti već postojeću trećemajsku tvrtku-kćer »3. maj Rijeka 1905«, koja je registrirana za gradnju brodova, uzeti dio brodogradilišta u potkoncesiju i zaposliti ljude koji će im trebati za opremanje tih kruzera dok bi »3. maj«, kao podizvođač, gradio djelomično opremljene trupove za te kruzere.


Otvorena pitanja


Naravno, puno je tu otvorenih pitanja za pregovore. Australac je vođen prvenstveno svojim poslovnim njuhom i interesima, no za razliku od nekih koji su se vrzmali oko riječkih i pulskih navoza, iza njega stoji zoran dokaz da ima financijskih kapaciteta i sposobnosti za gradnju ultraluksuznih kruzera. Pogled na »Eclipse«, koji je koncem srpnja isplovio iz Pule, a čija se vrijednost procjenjuje na oko 160 milijuna eura govori u prilog tome.


Iz Scenic grupe neslužbeno poručuju da su otvoreni za pregovore i kompromisne modele rješenja. Međutim, takvi razgovori se ne mogu voditi parcijalno već sa druge strane stola treba stajati Vlada, odnosno svi relevantni resori, od ministarstva gospodarstva, financija, mora, prometa i infrastrukture, pa do samog premijera.