Nove tehnologije

TIHO I EKONOMIČNO Pripada li budućnost vanbrodskim motorima na plin?

Ivan Volarić

Na hrvatskom tržištu pojavili su se motori američkog Lehra, a od 2019. godine na taj segment tržišta ugurat će se i Tohatsu



RIJEKA Plin kao pogonsko gorivo u auto industriji nije novost, mnogi su u svoja vozila odavno već počeli ugrađivati dodatne plinske spremnike i na taj način odlučili investirati u ekonomičniju i ekološki čišću vožnju. No, plin kao pogonsko gorivo za vanbrodske (ili unutarnje) motore brodica je nešto što barem na ovim prostorima nije tako gromoglasno zaživjelo. Mnogi svoje brodice pogone najekonomičnijim dizelskim motorima ili četverotaktnim motorima na bezolovno gorivo koji su po ulasku Hrvatske u EU istisnuli, barem kada je riječ o manjim plovilima u Hrvata najomiljenije – dvotaktne motore. Svi proizvođači su ih nakon 2013. godine izbacili iz svoje ponude za tržište EU. “Dvotaktaši” pritom nisu isčezli s naših barki (oni snalažljivijih ih uvoze iz zemalja van EU i praktički ilegalno koriste na brodicama budući da ih je nemoguće upisati), ali polako odumiru i prepuštaju mjesto čišćim tehnologijama.



Tohatsu, najstariji japanski proizvođač vanbrodskih motora, ove godine u travnju izbacio je na tržište i dva svoja modela (do pet i šest ks)  pogonjena propanom, ali nije prvi i jedini koji se toga sjetio. Američki Lehr je još 2012. godine plasirao na tržište prve motore na plin, a 2015. godine počeli su se stidiljivo pojavljivati i na europskom, pa i hrvatskom tržištu. Riječ je zapravo o Yamahinoj tehnologiji. Tvrtka Brešković Gas iz Kaštel Gomilice ima u ponudu motore od 2,5, 5, 9,9, 15 i 25 konjskih snaga. Cijena je vrlo konkurenta benzijskim agregatima iste snage (7809 kuna je primjerice agregat od 5 ks), a tvrde iz te tvrtke u konačnici su ti motori isplativiji zbog niže cijene plina u odnosu na bezolovno gorivo budući da je potrošnja otprilike na istoj razini. Najveći problem su, tvrde, predrasude u glavama još uvijek većine potencijalnih kupaca.




– Kod nas vam se na plinske vanbrodske motore odlučuju – plinaši. Ukratko tko ima plin autu taj ga koristi i na brodu! Pitaju nas često ljudi pa tko će nositi bocu punu plina na brod! Pa to je kao da nosiš kantu od 20 litara. Plin je danas dostupan na svakoj pumpi – govore iz tvrte Brešković Gas.



Uz motor se isporučuje i boca skromnijeg kapaciteta koja ima autonomiju rada od sat vremena što znači da je potrebna boca većega kapaciteta (kao za kućanstva) ili se pak, ukoliko je riječ o većim brodicama, motor može spojiti na već postojeću plinsku istalaciju i spremnik (ukoliko se primjerice kuha na plin). I dok Lehr polako pokušava pronaći svoj put do kupaca svoj snažan ulazak na europsko tržište s plinskim motorima najavljuje Tohatsu. Izbacio je dva modela od četiri i pet konjskih snaga, koji doduše još nisu u ponudi na hrvatskom tržištu. Iz tvrtke Duing s Viškova, koja u svojoj ponudi ima Tohatsu motore, poručili su da će njihovi modeli stići na naše tržište u 2019. godini, a cijena će biti nešto skuplja nego kada je riječ o istovjetnim agregatima pogonjenim bezolovnim gorivom. Nešto višu cijenu nije teško objasniti skupljom cijenom izrade.



S obzirom na to da je svaka usporedba s plinskim pogonom u automobilima neminovna potencijalnim korisnicima vrijedi napomena da vanbrodski motori na propan ne mogu istodobno koristiti i druga pogonska goriva. Kada je riječ o zakonskoj regulativi onda treba naglasiti da se na brodice mogu registrirati svih vanbrodski motori na plin koji posjeduju odgovarajuće europske certifikate.