Intermodalni servis

Kineski brodar COSCO povezuje Luku Rijeka i grčki Pirej

P. N.

Uspostavljenim servisom preko Rijeke - u suradnji s tvrtkom koja upravlja kontejnerskim terminalom Brajdica gdje se odvija prekrcaj, otvara se novi put prema Budimpešti i Beogradu



RIJEKA – Godinama se na to čekalo, mnoge Vlade isto su željele, ali pravi ‘bingo’ za Grad Rijeku i Hrvatsku konačno dolazi u vidu projekta intermodalnog servisa, u kojem je riječka luka, pored Pireja, za kineskog brodarskog diva COSCO Shipping Lines kao i njihov europski ured postala alternativna, odnosno druga morska luka na Mediteranu.


Ovime je otvorena srednja i istočna Europa preko Rijeke, koja je danas jedina prekrcajna luka za kontejnere na novoj ruti pokrenuta COSCO-vim servisom, dakle posrijedi je servis isključivo za Rijeku, izjavio je za Poslovni dnevnik ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa. 


O značaju koji očito dobiva riječki pravac govori i veličina i planovi kineskog partnera. COSCO je najveći kineski kontejnerski brodar, globalno jedan od najvećih.




Uspostavljenim servisom preko Rijeke – u suradnji s tvrtkom koja upravlja kontejnerskim terminalom Brajdica gdje se odvija prekrcaj, otvara se novi put prema Budimpešti i Beogradu.


Brodar sad može kombinirati dva morska pravca, Pirej i Rijeku, što mu daje veću mogućnost zadovoljavanja svih potreba njegovih klijenata, pojašnjava Vukorepa.


Mediji su prenijeli i znakovitu izjavu predsjednika kineskog dijela grupacije za Europu Sun Juna, koji je čestitavši Hrvatskoj na povezivanju istoka i zapada, istaknuo i svoje uvjerenje, kako je kazao, u daljnji razvoj ovog prometnog pravca.


Riječ je o redovnoj brodskoj liniji koja povezuje grčku i hrvatsku luku, na kojoj kineski brodar u početnoj fazi operira s jednim brodom. Uvedena je prije ljeta, i što je odlučujuće za daljnju perspektivu, njezina konkurentnost je – potvrđena.


Glede usklađenosti željezničkih servisa Vukorepa još navodi i podatke po kojima je odnos blok vlakova za transport kontejnera na linijama između Rijeke i Budimpešte te Rijeke i Beograda, u proteklom razdoblju bio 80 prema 20 u korist Budimpešte. 


“Mađarska je uvijek bila prirodno zaleđe riječke luke. Ključna je za intermodalni prijevoz, jer se preko nje sama otvaraju ostala tržišta u CEE. Stoga je za ovaj pravac odlučujuće snažno otvaranje mađarskog tržišta, a u predstojećem razdoblju možemo očekivati još veći učinak”, najavljuje Vukorepa.


U svjetlu očekivanja o jačanju trgovinskih aktivnosti Europe i Kine, ne bude li političkih prepreka, kineska roba namijenjena tržištu središnje i istočne Europe, kroz novi kanal riječke luke trebala bi donijeti daljnje povećanje kontejnerskog prometa.


I to za 20-ak posto, ali uz bitno višu stopu rasta prijevoza kontejnera željeznicom. Prema neslužbenim najavama na istoj liniji treba očekivati i izvoz europskih proizvoda u Kinu.


Stoga, svi dionici novih tokova biznisa u predstojećem razdoblju očekuju da će im na ovom pravcu rasti promet i prihodi, pa ne čudi da se u priču potencijalno velikih razmjera uključuju razne internacionalne kompanije, najviše kroz osnivanje podružnica u Hrvatskoj, donoseći tako nova radna mjesta koja su generirana jačanjem ovog prometnog pravca.


Na kineskoj strani sudjeluje Ocean Rail Logistics, logistička kompanija iz grupacije COSCO koja organizira cjelokupni transport. 


Za željeznički transport kontejnerske robe u Hrvatskoj koriste HŽ Cargo, a u Mađarskoj Rail Cargo Operator – Hungaria, pa s angažiranim špediterima  objedinjuju sve funkcije intermodalnog prijevoza. Podaci koje iznosi Vukorepa su ilustrativni: novim je servisom na Brajdici, kaže, već prekrcano više od tri i pol tisuće kontejnera – to je saldo za prva tri mjeseca, dok najave za 2020. govore o prometu od najmanje 16 tisuća TEU-a.


Intermodalni servis na riječkom pravcu odvija se pod nazivom “Rijeka Land Sea Express”, a ovih je dana predstavljen u Rijeci, a sudjelovali su svi glavni kompanijski akteri, kao i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.


Tu su bili i predstavnici kontejnerskog  terminala Brajdica kojim upravlja tvrtka Jadranska vrata (Adriatic Gate Container Terminal – AGCT), mješovitog vlasništva, tj. u suvlasništvu Luke Rijeka (49%) i ICTSI grupacije (51%), poznate po tome što ima 30-ak terminala u svijetu, zbog čega je svrstavaju u veće svjetske kontejnerske operatere. 


AGCT je prije ulaska u ICTSI grupaciju bio na niskim razinama: primjerice zapošljavao je 20-ak ljudi, a danas ima blizu 200. Lučka uprava Rijeka i ovim aktivnosti očito dobiva novu ulogu u Sjevernojadranskog regiji, u kojoj, podsjetimo, istaknuto mjesto pripada završenom Zagreb Deep Sea kontejnerskom terminalu, najviše zbog specifičnosti kapaciteta jer je jedini na Sjevernom Jadranu s dubinom mora od dvadeset metara.


A suradnja Hrvatske i Kine doživljava renesansu, u kojoj je i trgovinska razmjena lani premašila milijardu dolara, a naš izvoz na kinesko tržište rastao za 25%, prema HGK-a.