Redovni remont

Modernizacija riječke rafinerije opet odgođena. Zašto?

Bojana Mrvoš Pavić

Foto Silvano Ježina

Foto Silvano Ježina

Iz Ine ovaj put  pojašnjavaju kako je postupak za nabavu postrojenja za obradu teških ostataka pokrenut krajem prošle godine, i još je u tijeku budući da se radi o »izuzetno kompleksnom i vremenski zahtjevnom natječaju«



ZAGREB Riječka rafinerija početkom iduće godine ide u redovni remont, potvrđeno je našem listu u upravi Ine, no bez odgovora na pitanje hoće li istovremeno, dok traje remont u Rijeci, u pogonu biti sisačka rafinerija. Za nju su sisački radnici već duže vrijeme uvjereni da će u idućoj godini biti potpuno ugašena. Na pitanje kakav je plan proizvodnje u Sisku tijekom iduće godine, iz uprave Ine, s 2019. godinom pred vratima, odgovaraju kako »nikakve nove odluke nisu donesene«. Spominju samo trenutačan rad postrojenja, odnosno da primarna postrojenja u Sisku rade u blokovima, a sekundarna kontinuirano.


U rujnu je, podsjetimo, Stožer za obranu Rafinerije Sisak objavio kako se za sisačku rafineriju pripremaju dva scenarija – prvi po kojem će raditi još samo do 1. siječnja iduće godine te drugi, po kojem bi rad rafinerije trajao do 1. svibnja 2019. Tad bi, ili najkasnije u lipnju, neslužbene su informacije, trebao biti završen i remont riječke rafinerije. Iz uprave ne otkrivaju koliko će remont u Rijeci trajati.


Redovna opskrba


– U Rafineriji nafte Rijeka početkom sljedeće godine planiran je redovni remont koji uključuje rastavljanje i čišćenje postrojenja, kao i mijenjanje eventualnih potrošenih dijelova. Za vrijeme trajanja remonta opskrba tržišta gorivom odvijat će se nesmetano – odgovaraju iz Uprave Ine.




Na pitanje kad se pak očekuje odluka o nastavku modernizacije rafinerije Rijeka, odgovaraju kako se odluka o investiciji očekuje iduće godine. To je još jedna, ovaj put poprilična odgoda nastavka modernizacije, jer je bivši šef Ine Zoltan Aldott za naš list u svibnju prošle godine kazao kako se projekt modernizacije »realizira u skladu s projektnim planom, i ne postoje aktivnosti koje su suspendirane ili kasne«.



Konačna odluka, neophodna za pokretanje procesa izgradnje, rekao je tada, očekuje se krajem 2017. godine, potpisivanja ugovora za izgradnju novog postrojenja planirana su od sredine 2018., a početak proizvodnje novog postrojenja za obradu teških ostataka planiran je za kraj 2020. godine. U veljači ove godine Aldott je donošenje odluke o nastavku modernizacije, međutim, najavio za drugu polovicu 2018., jer je krajem lipnja trebao biti poznat točan izračun koliko bi nastavak modernizacije bio isplativ.


Iz Ine sad pak odgovaraju kako je postupak za nabavu postrojenja za obradu teških ostataka pokrenut krajem prošle godine, i još je u tijeku budući da se radi o »izuzetno kompleksnom i vremenski zahtjevnom natječaju«. Odluka o investiciji očekuje se iduće godine, pri čemu je nužno da se, poručuju iz uprave, »ostvare svi preduvjeti koji će ulaganje učiniti isplativim«. Porezna uprava je ranije bila donijela odluku o nekim dodatnim oporezivanjima rafinerija pa i o tome ovisi odluka za Rijeku, jer može utjecati na isplativost projekta – poruka je koju je, ne prvi put, u veljači Aldott poslao državi, poručujući između redaka da i o njoj ovisi nastavak modernizacije.


Vrijedno ulaganje


U tijeku su, kažu u upravi Ine, radovi na budućem propan propilen spliter postrojenju, zahvaljujući kojem će se u riječkoj rafineriji proizvoditi visokovrijedni propilen, korišten u petrokemijskoj industriji.


– Ovo ulaganje vrijedno je više od 500 milijuna kuna te će time rafinerija postati još konkurentnija na tržištu – zaključuju. Međutim, bez kokinga – postrojenja za obradu teških ostataka, poručivano je ne jednom s vrha kompanije, riječkoj će rafineriji biti teško opstati na tržištu.



Ni Vladu nismo čuli da požuruje ili pritišće upravu Ine da nastavi s modernizacijom rafinerije u Rijeci, što je bio prvotni uvjet da MOL uopće Inu kupi. Istina je i to, međutim, da u vrijeme privatizacije MOL-u nikad nije određen rok do kojeg rafinerije mora privatizirati. U međuvremenu, tržište se rapidno mijenja i raste konkurencija u okruženju pa će tako srbijanski NIS modernizaciju rafinerije u Pančevu dovršiti krajem iduće godine, što je itekakva prijetnja poslovanju riječke rafinerije.


U Sisku je ljetos ugašeno postrojenje za sekundarnu obradu teških ostataka nafte, zapravo, kako su naglašavali radnici, srce tamošnje proizvodnje. Kako je za naš list početkom ove godine upozoravao Predrag Sekulić iz Stožera za obranu rafinerije, zahvaljujući gašenju tog postrojenja, koje je u svom zadnjem bloku rada od mjesec dana donijelo preko deset milijuna kuna čiste dobiti, uprava Ine će u 2019. moći prikazati uistinu negativne rezultate poslovanja sisačke rafinerije, koji do sada nisu bili takvi.