ZAVRŠENA KONVERZIJA TANKERA

Plutajući LNG terminal krajem rujna kreće iz kineskog brodogradilišta prema Omišlju!

Marinko Glavan

LNG Croatia u Omišalj bi trebao stići u drugoj polovici listopada. Probni rad bi trebao započeti u studenom, dok će od 1. siječnja iduće godine LNG terminal započeti s komercijalnim radom



RIJEKA – Radovi na konverziji LNG tankera »Golar Viking« u plovilo za skladištenje i uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina (FSRU), odnosno plutajući LNG terminal, u kineskom brodogradilištu Huaron-Dadong bliže se kraju, a brod s novim imenom »LNG Croatia« i lukom upisa Split već ispisanima na pramcu i krmi, krajem ovog mjeseca bi trebao zaploviti iz Šangaja prema Omišlju, potvrdio je Hrvoje Krhen, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom za ukapljeni prirodni plin na Krku.


Novo ime


Radovi na konverziji, odnosno ugradnji postrojenja za uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina, prema njegovim su riječima najvećim dijelom završeni, a nedavno je završeno bojenje trupa i nadgrađa broda koji je s novom kombinacijom boja – plavim trupom i bijelim nadgrađem, dobio i novo ime – LNG Croatia.


– Svi radovi na brodu odvijaju se u skladu s predviđenim rokovima, tako da se njegovo isplovljavanje očekuje krajem rujna, a u Omišalj bi trebao stići u drugoj polovici listopada.




Na brod će, prije dolaska na Krk, biti ukrcana i količina ukapljenog prirodnog plina potrebna za probni rad tijekom kojeg ćemo testirati cijeli sustav FSRU broda, kopnenog dijela postrojenja i plinovoda. Probni rad bi trebao započeti u studenom, dok će od 1. siječnja iduće godine LNG terminal započeti s komercijalnim radom i prvim isporukama komercijalnih količina prirodnog plina u sustav, rekao je Krhen.


U Omišlju traju radovi na izgradnji kopnenih postrojenja za prihvat prirodnog plina


FSRU brod »LNG Croatia« nekadašnji je LNG tanker »Golar Viking«, izgrađen 2005. godine, skladišnog kapaciteta 140.205 kubičnih metara ukapljenog prirodnog plina. Tvrtka LNG Hrvatska brod je kupila na natječaju na kojemu je kao najbolja ponuda ocijenjena ona brodarske kompanije Golar, s cijenom od 159,6 milijuna eura za konverziju postojećeg LNG tankera u FRSU brod, odnosno plutajući LNG terminal.


Posao konverzije povjeren je kineskoj kompaniji China State Shipbuilding Corporation (CSSC), odnosno Huaron-Dadong brodogradilištu u blizini Šangaja. Kapacitet uplinjavanja ukapljenog prirodnog plina na »LNG Croatia« je 2,6 milijardi kubičnih metara godišnje. Ukupna vrijednost projekta izgradnje LNG terminala na Krku je 233 milijuna eura, od čega je nešto više od 101 milijun eura osiguran iz bespovratnih sredstava Instrumenta za povezivanje Europe (CEF).


Radovi na postrojenju


Parelelno s radovima na FSRU brodu »LNG Croatia« u Kini, u Hrvatskoj traju radovi na izgradnji kopnenih postrojenja za prihvat prirodnog plina, kao i plinovoda između Omišlja i Zlobina, čiji je investitor Plinacro, a kojim će LNG terminal biti povezan s magistralnim plinovodom Pula – Karlovac te dalje prema trećim zemljama.


Na gradilištu kopnenog dijela LNG terminala sve aktivnosti se odvijaju prema planovima. Završena je izgradnja pristana koji se sastoji od 164 pilota, prosječne dubine od 21 metar, kao i armiranobetonskih naglavnica. Na pristanu su montirane istakačke ruke i rampa za pristup brodu. Završena je izgradnja spojnog plinovoda duljine 4,2 kilometra, vodovoda te spremnika protupožarne vode volumena 1.600 prostornih metara.


Plin za Mađarsku

Tvrtka MFGK Croatia u vlasništvu je mađarskog MFGK, a iz zakupa te tvrtke Mađarska će otkupljivati oko 250 milijuna kubičnih metara plina godišnje, od energetskog giganta Shell, potvrdio je nedavno mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto. To je prvi put da je Mađarska sklopila dugoročne ugovore o nabavi plina s drugim dobavljačima, osim ruskog Gazproma. Preko Mađarske će MFGK najvjerojatnije plasirati i ostatak količina koje je zakupio na hrvatskom LNG terminalu, budući da je Mađarska već dovršila potrebne interkonekcije s okolnim zemljama.
Prema Szijjartovim riječima, Mađarska je posao sa Shellom »sklopila pod povoljnim uvjetima i s prihvatljivom cijenom«.
– Kad odlučujemo o opskrbi Mađarske plinom, vodimo računa o dvjema stvarima – sigurnosti ospkrbe i cijeni. Dijelom zbog pandemije koronavirusa, dijelom zbog pada cijena uslijed velike količine proizvedenog ukapljenog prirodnog plina i prije pandemije, cijena ukapljenog prirodnog plina pala je ispod cijene plina iz plinovoda, rekao je Szijjarto, dodajući kako mađarska želi nabavljati plin iz čim više različitih izvora.

U tijeku su radovi na upravnoj zgradi, opremanje objekata strojarskom i elektroenergetskom opremom te radovi na produbljivanju morskog dna, uz postavljanje ostale opreme terminala. Prema Krhenovim riječima, sve bi trebalo biti spremno za dolazak »LNG Croatia« i početak probnog rada, u skladu s planiranim rokovima.


Do sad je, kako je potvrđeno iz Plinacroa, investitora otpremnog plinovoda Omišalj – Zlobin, izgrađeno gotovo 90 posto od ukupno 16,7 kilometara i 430 milijuna kuna vrijednog plinovoda. Izgradnja je započela u prosincu prošle godine, a u kolovozu je završen i tehnički najzahtjevniji dio plinovoda, podmorska dionica u Tihom kanalu, između kopna i otoka Krka.


Trenutno se intenzivno radi na spoju otpremnog plinovoda na magistralni plinovod Pula – Karlovac u Zlobinu, a svi radovi bi trebali biti završeni prije isteka godine kako bi terminal od 1. siječnja mogao krenuti s komercijalnim radom.
Kapacitet LNG terminala u cijelosti je rasprodan za iduće tri plinske godine koje se računaju od početka listopada jedne do kraja rujna iduće godine, no kako LNG terminal na Krku s komercijalnim radom treba krenuti početkom iduće godine, tako će se plinska godina 2020./2021. računati od 1. siječnja do 30. rujna 2021. godine.


Popunjenost kapaciteta


Najveći dio kapaciteta LNG terminala zakupile su tvrtke MFGK Croatia, PowrGlobe Qatar te MET Croatia Energy Trade, uz zakup HEP-a i Ine od oko pola milijarde kubičnih metara kapaciteta. MFGK Croatia je za prvu godinu zakupio 0,7 milijardi kubičnih metara kapaciteta, a za idućih šest plinskih godina po nešto preko milijardu kubika, MET Croatia Energy Trade je za prvu plinsku godinu 2020./2021. zakupio 0,22 milijarde kubika, a za iduće dvije plinske godine po 0,54 milijarde kubika, a PowerGlobe Qatar je za idućih pet plinskih godina (od 2020./2021. do 2024./2025.) zakupio po 0,468 milijardi prostornih metara, dok je u plinskim godinama od 2025./2026. do 2029./2030. zakupio po 0,624 milijarde kubika, a potom u idućih pet godina (od 2030./2031. do 2034./2035.) po 0,936 milijardi kubičnih metara.


Popunjenost LNG terminala u prvoj godini je ukupno 1,878 milijardi kubika, a u iduće dvije plinske godine (2021./2022. i 2022./2023.) su zakupljene ukupno 2,54 milijarde kubika, čime u te tri godine nema više slobodnih kapaciteta za zakup.


Po podacima tvrtke LNG, za plinske godine od 2023./2024. do 2026./2027. za sada je zakupljeno po nešto više od dvije milijarde kubika, a potom u plinskim godinama od 2027./2028. do 2029./2030. po nešto više od 1,1 milijardu kubika.