Najnovija strategija

Stižu Miškovićeve bebe, na Rujevici su uvjereni generacija velikih preokreta

Edi Prodan

Kroz koju sezonu se očekuje i ulazak na veliku scenu generacije koja je u najmlađoj dobi, ispod deset godina, prigodom vlasničkog preuzimanja kluba 2012. godine krenula u sustavno školovanja isključivo pod patronatom tada uspostavljenog, modernog riječkog omladinskog pogona. Danas su to igrači koji imaju 15-ak godina tako da još uvijek ne mogu igrati za prvu ekipu. Najave pak govore da je to »generacija preokreta«, skup igrača koji će na velika vrata u prvu ekipu vratiti – domaći kadar.



RIJEKA HNK »Rijeka« je javnosti, prije svega svojim navijačima i članovima, nedavno izložila elektroničku verziju brošure »HNK Rijeka: rezultati poslovanja i strateški plan«. U njoj se nalaze, ne samo osnovne informacije o napretku HNK Rijeke kroz »Miškovićevo doba«, već se javnosti nudi i pogled na financijski aspekt poslovanja poduzeća posljednjih nekoliko godina, te otkriva strateške planove u nekoliko segmenata. Brošura je stoga podijeljena u poglavlja: »Strateški ciljevi organizacije«, »Sportski segment s rezultatima«, »Posebni projekti Kluba«, »Marketing«, »Društveno komuniciranje i odnosi s javnošću«, »Financijska analiza«,…


Ovakva je brošura ujedno i jedan od komunikacijskih kanala kojim se želi produbiti povjerenje članova kao i dodatno osnažiti zajedništvo života kluba, vlasnika, uprave, igrača i navijača.


Vrijednost ekipe


Saznaje se tako u njoj da je temeljni kapital kluba 82.870.600 kuna, od čega je udio Teanne Limited 58 milijuna dok je ostatak u vlasništvu Grada Rijeke. Vidljiv je i rast vrijednosti ekipe kao i njezinih rezultata do šampionske 2017. godine. Ali i pad nakon toga – vrijednost ekipe se lanjske sezone vratila na onu iz sezone 2013./14., s čak manjim postotkom osvojenih bodova. Ono što pak nezaustavljivo raste je UEFA rejting – Rijeka se od ekipe koja se vrtjela blizu 300. pozicije, danas nalazi unutar Top100 najboljih klubova Europe! K tome, u promatranom je razdoblju »Rijeka«, i više nego uspješno, odigrala čak 40 službenih UEFA utakmica što je nazabilježeno u njezinoj dosadašnjoj povijesti.




Posebno je indikativan, možda i kao svojevrsna poruka da nam dolaze vremena većeg udjela vlastitih igrača u prvoj ekipi, odjeljak o školi nogometa. Broj radnih sati u Školi nogometa HNK Rijeka se značajno povećao – s 2040 došlo se do čak 3954 sata. »Povećanje broja radnih sati rezultat je jačanja individualnog pristupa članovima momčadi kako bi se postigli maksimalni učinci uz, naravno, postojeći grupni rad«, ističe se u brošuri te poručuje kako će se omladinski pogon dodatno osnažiti ne samo putem Škole nogometa HNK Rijeka, nego i putem suradnje sa školama i drugim klubovima u Županiji. Postalo je jasno da teritorij na kojem »gospodari« Rijeka nema beskonačni izvor darovitih igrača tako da se priča s omladinskim pogonom dencentralizirala. Ionako će na kraju najbolji doći u – »Rijeku«. Ono što je također važno, kroz koju sezonu se očekuje i ulazak na veliku scenu generacije koja je u najmlađoj dobi, ispod deset godina, prigodom vlasničkog preuzimanja kluba 2012. godine krenula u sustavno školovanja isključivo pod patronatom tada uspostavljenog, modernog riječkog omladinskog pogona. Danas su to igrači koji imaju 15-ak godina tako da još uvijek ne mogu igrati za prvu ekipu. Najave pak govore da je to »generacija preokreta«, skup igrača koji će na velika vrata u prvu ekipu vratiti – domaći kadar.


Prihodi i rashodi


Velika je želja kluba, i to već nekoliko godina, kontinuirano jačati HNK Rijeku kao brand od nacionalnog i regionalnog značaja, s posebnim naglaskom na promociji riječkog gospodarstva. E sad, to je – želja, već godinama, no pomaci su relativno spori. Naprosto, »Rijeka« granice koje prirodno »hvata«, stotinjak kilometara uokolo grada, prelazi smo u posebnim situacijama. Primjerice od subote 6. do utorka 9. listopada bila je najveći hit na svim medijskim platformama Hrvatske i Slovenije, pa i šire. No to su ipak – radikalne situacije. Odlazak legende Matjaža Keka najprije je uzbunio javnost, no mora se priznati kako je i prema dolasku u najmanju ruku intrigantnog trenera Igora Bišćana usmjerena velika pažnja medija. Uostalom, Bišćan je iznimno poznat i priznat bio i kao igrač, a odlično je prošao i na trenerskim »pokaznim vježbama« – uveo je »Rudeš« u prvu ligu, a s ljubljanskom »Olimpijom«, inače podređenoj »Mariboru«, osvojio je dvostruku krunu. Evidentno je i to kako izgara od želje dokazati se u svojoj, domaćoj, hrvatskoj ligi za što bolji klub od Rijeke teško da je mogao dobiti.


Ono što pak veseli svakog poklonika »Rijeke«, ali i sve stanovnike Županije, kao i općenito sve istinske, iskrene poklonike sporta u Hrvatskoj, je činjenica da permanentno raste broj prodanih ulaznica kao i ispunjenost stadiona. Konkretno, prošle je sezone prosječan broj gledatelja bio najveći u novijoj povijesti – 6171, ali s obzirom da je narastao kapacitet stadiona zahvaljujući izgradnji sjeverne tribine, na 8191 mjesto, pala je njegova ispunjenost: u šampionskoj je godini iznosila nestvarnih 89 posto, lani znatno manje, 75 posto. Paralelno s time broj članova je prešao osam tisuća, broj prodanih kompleta ulaznica se približio šest tisuća. Porast je to broja članova od skoro 40 puta, dok se broj vlasnika kompleta povećao za više od devet puta. Prihodi kluba su se pak povećali s 15 na 145 milijuna kuna, no povećali su se u praktično jednakom postotku i rashodi.


Stadion Kantrida


Ono što je pitanje svih pitanja – kako dalje? Jasno je kao je sustav Rujevice zaokružen, iznimno vrijedan posebno u smislu pogodnosti za silni rast kvalitete treninga svih uzrasta, no ono što navijači traže na svakoj utakmici je – Kantrida. I ta je problematika našla mjesta u brošuri pa se ističe kako HNK Rijeka intenzivno radi i na pronalasku ulagača koji će prepoznati vrijednost kompleksa »Stadion Kantrida«. Dodaje se kako je to opsežan i zahtjevan proces što »pretpostavlja detaljan plan razvoja kao i definiranje svih ciljeva«.


Naizgled »maglovito«, no jasno je kako se to odnosi i na očekivanu značajniju valorizaciju obalnog pojasa od lučice »3. maja« do granica Grada na Preluku, baš kao i na rast posjećenosti Rujevice koja bi i s novim brojem mjesta trebala povećati postotak iskorištenosti kapaciteta na onaj iz sezone 2016./17. Drugim riječima, potencijalni investitor će poželjeti Kantridu ako se stadion, planirani hotel i restoransko-trgovački kompleks budu uklopili u područje koje će u velikoj mjeri već biti – turističko. Tome u prilog svakako ide i za 2020. godinu najavljena prenamjena Dječje bolnice u turizmu pogodni objekt, uznapredovala izgradnja resorta Bivio kao i početak redefiniranja Preluka što je njegov novi vlasnik već najavio.


Iscrpna i iskrena


U svakom slučaju vrlo iscrpna, pa i iskrena brošura, koja prikazuje kako je zaokružen jedan iznimno važan proces, okrunjen s osvajanjem povijesne titule prvaka. Ono što brine, pad je koji je uslijedio nakon toga. Jasno je kako su dosegnuti visoki standardi, kako je uspješno animiran i velik broj navijača, danas pretplatnika, no kad se jednom osjeti slast šampionskog trona, teško se miriti s ambicijama koje se »vrte« između druge i četvrte pozicije HNL-a. S obzirom na maksimalno čvrsti stav predsjednika »Rijeke« Damira Miškovića kako poslovanje mora biti pozitivno, bez financijskog »avanturizma«, razvidno je kako se moraju povećati prihodi, posebno na planu strateškog marketinga te oni od prodaje ulaznica. Jasno je stoga da nedostaje jedan bogati, veliki partner, po kojem bi se vjerojatno nazvala i »arena Rujevica«. Svakako, nije isključeno ni to kako je mogući, možda i željeni, iskorak na igračkom planu povezivanje s nekim moćnim sustavom koji igra i posluje unutar liga »petice«.


Bilo kako bilo, s ovom je brošurom »Rijeka« učinila još jedna značajni iskorak po pitanju transparentnosti poslovanja, baš kao i odnosa prema navijačima od kojih se, na neki način, traži da postanu aktivni, kreativni sudionici u osmišljavanju politike budućeg poslovanja i općenito života kluba.