Glazba za njihove uši

Vladari poslovnih imperija: Brojni glazbenici su i uspješni biznismeni

Ivana Kocijan

Među najuspješnije glazbenike spadaju reperi – Jay Z, Dr. Dre, 50 Cent i Diddy od poslovnih carstava godišnje zarađuju više od pola milijarde



Reperi, metalci, rokeri, pankeri… Osim glazbe, mnoge slavne pjevače i skladatelje povezuje i činjenica da su istovremeno i iznimno uspješni poslovni ljudi.


   Jedan od njih svakako je Jay Z čije se bogatstvo procjenjuje na 520 milijuna dolara. Za početak, slavni reper zajedno sa svojim poslovnim partnerima vodi lanac sportskih barova 40/40 Club, a osim toga, uspješan je hollywoodski producent, bivši suvlasnik Brooklyn Netsa i osnivač modne linije Rocawear. Ništa manje važna nije i njegova poslovna suradnja, odnosno partnerstvo sa Samsungom i Budweiserom. Također, bivši je predsjednik diskografske kuće Def Jam Recordings i jedan od osnivača Roc-A-Fella Recordsa. Usto, vlasnik je i tvrtke Roc Nation koja se bavi diskografijom i menadžmentom u svim poljima showbusinessa i sporta.


   Brojni poslovni angažmani vezuju se i uz njegovog kolegu 50 Centa. Poznati glazbenik s kompanijom Vitamin Water započeo je proizvodnju pića Formula 50 čija se vrijednost danas procjenjuje na 500 milijuna dolara. »Formula 50« naziv je i njegove knjige o vježbanju i zdravom načinu života. Osim toga, vlasnik je i uspješne filmske produkcijske kuće Cheetah Vision koja snima niskobudžetne akcijske filmove.


Zlatne slušalice




Dr. Dre, američki producent, reper i glumac, nekadašnji suvlasnik Death Row Recordsa i aktualni vlasnik Aftermath Entertainmenta, jedna je od najbogatijih osoba u svijetu hip-hopa. Forbes je tako ljetos objavio kako je slavni glazbeni mogul i poduzetnik Dr. Dre u proteklih 12 mjeseci zaradio 620 milijuna dolara koje je dobio od prodaje svoje kompanije Beats by Dre Appleu. Inače, riječ je o tvrtki koja se primarno bavi proizvodnjom slušalica, a koju je s partnerom Jimmyjem Iovineom osnovao 2006. godine. Kako piše Rolling Stone, Apple je za Beats Electronics u svibnju ove godine platio 3,2 milijarde dolara.


   U poslovnim vodama jako dobro pliva i multitalentirani Justin Timberlake. Poznati američki pjevač, skladatelj, producent, glumac ima još mnogo poslovnih uloga. Između ostalog, izvršni je direktor diskografske kuće Tennman Records, a njegova ulaganja uključuju i modnu kuću William Rast, restorane Destino i Southern Hospitality. Također, vlasnik je golf terena u rodnom Memphisu, jedan je od suvlasnika košarkaškog kluba Memphis Grizzlies, a investirao je i u proizvodnju tekile. Osim toga, zaštitno je lice novog iPhonea.


   U temi o biznismenima iz svijeta glazbe nikako se ne smije zaboraviti Diddyja. Slavni reper, pravim imenom Sean John Combs, fantastičnu zaradu ostvaruje zahvaljujući svojem modnom brendu Sean John koji mu donosi godišnji prihod u iznosu od 250 milijuna dolara. Osim toga, Diddy je i zaštitno lice Ciroc Vodke, a svoje je poslovno carstvo nedavno proširio još jednim »projektom«, pokretanjem televizijske mreže Revolt koja bi trebala postati novi MTV.


Uspješan inovator


Neil Young uspješan je inovator. Nedavno je tako predstavio Pono, prijenosni uređaj za reprodukciju visokokvalitetnih audiosnimki i istoimeni glazbeni servis. Osim toga, poznat je i po visokoj ekološkoj osviještenosti koja je rezultirala stvaranjem Lincvolta, hibridnog električnog automobila koji bi trebao postati ekološko vozilo budućnosti.


   Da mnogi celebrityji ulažu u ono što vole, pokazuje i primjer Dextera Hollanda, pjevača grupe Offspring koji je ljubav prema ljutom umaku pretvorio u uspješan posao.


   – Jednostavno sam mislio kako bi bilo cool imati vlastiti ljuti umak. Prve sam primjerke darovao prijateljima za Božić. U početku je to bio »uradi sam« proizvod, no s vremenom se posao počeo širiti i rasti, objasnio je poznati glazbenik s diplomom molekularnog biologa. Njegov umak Gringo Bandito u proteklih je deset godina prodan u više od milijun »primjeraka«.


   Sličnim se prehrambenim biznisom bavi i Marky Ramone. Prije četiri godine legendarni je panker s ostatkom svijeta odlučio podijeliti recept za svoj omiljeni umak za tjesteninu i tako je rođen Marky Ramone’s Brooklyn’s Own Pasta Sauce. Umak je specifičan po tome što se prodaje u CD-shopovima, na koncertima, u prodavaonicama – samo u New Yorku. Prodaje se i internetom, a 10 posto od prodaje uplaćuje se organizaciji Autism Speaks.


   Članovi američke grupe Kiss Gene Simmons i Paul Stanley suvlasnici su kluba američkog nogometa Los Angeles Kiss, a dobru zaradu donose im i figurice, kostimi za djecu, božićni ukrasi pa čak i mrtvački lijesovi s logom benda.



   Iako zasigurno nije jedina, od glazbenica u poslovnom svijetu možda najbolje plovi Gwen Stefani, pjevačica grup No Doubt čiji je modni brend L.A.M.B. osvojio svijet bez puno muke. Modna kuća koja nosi ime po njezinom debitantskom solističkom albumu »Love. Angel. Music. Baby.« svake godine ostvaruje zaradu od 90 milijuna dolara. Zahvaljujući uspjehu L.A.M.B.-a, Stefani je svoje modno carstvo proširila i na modnu marku Harajuku Lovers te najnoviji brend »ready-to-wear« odjeće nazvan Design With Purpose.



   Poznati američki glazbeni Billy Joel obožava motocikle te je svoju ljubav prema njima pretvorio u uspješan biznis. Nakon što je njegova jedinstvena kolekcija vrijednih vozila prešla brojku 75, zaključio je da mu je potrebno posebno mjesto za njihovo »skladištenje«. Umjesto da ih sakrije od očiju znatiželjnika, on ih je odlučio pokazati javnosti i tako je 2010. na Long Islandu otvoren Joelov muzej motocikala.


Tekila i vino


Frontmen grupe Smashing Pumpkins Billy Corgan veliki je zaljubljenik u hrvanje. Svoju je strast 2011. godine pretočio u hrvačku ligu Resistance Pro koja je odlično prihvaćena u njegovom rodnom gradu Chicagu. Da je uspio, potvrđuje i najava da je o njegom projektu snimljena i televizijska emisija »Untitled Billy Corgan Wrestling Project«.


   Pjevač grupe Van Halen Sammy Hagar u Meksiku se uspješno bavi proizvodnjom tekile koja mu donosi milijunsku zaradu. Osim toga, vlasnik je lanca restorana Cabo Wabo Cantina, a tu je i Sammy’s Beach Bar & Grill otvoren u šest američkih gradova.


   Američki pjevač, skladatelj, producent i glumac Maynard James Keenan najpoznatiji je kao frontmen grupe Tool te jedan od osnivača bendova Puscifier i A Perfect Circle. Paralelno s uspješnom glazbenom karijerom Keenan je početkom novog tisućljeća zaplovio i u poslovne vode, točnije počeo se baviti vinarstvom. U Arizoni je kupio zemljište koje je u sljedećih nekoliko godina pretvorio u Podrume Cadeceus. U međuvremenu je proširio biznis i na Vinograde Merkin koji, potpuno u skladu s njegovim glazbenim porijeklom, nesvakidašnje ime dijele sa stidnom perikom. Njegove prve berbe rasprodane su u rekordnom roku, a moguće ih je nabaviti širom SAD-a. O svojoj ljubavi prema vinarstvu Keenan je snimio i dokumentarac »Blood Into Wine«.


   U proizvodnju pića, točnije piva i više nego uspješno upustili su se članovi bendova Iron Maiden, AC/DC i Motörhead. No to je već druga priča…