Novi album

Foo Fighters: Ljubavno pismo američkom rocku

Marinko Krmpotić

Grohl je s bendom i TV ekipom sedam dana boravio u osam gradova. Inspiriran razgovorima s tamošnjim glazbenicima, Grohl je napisao stihove i stvorio glazbu, te s dečkima iz grupe svaku pjesmu snimio u studiju grada koji ga je inspirirao



Dvadeset godina postojanja američka rock grupa Foo Fighters odlučila je proslaviti novim, osmim po redu, studijskim albumom, te pažnje vrijednom serijom TV dokumentaraca o glazbenom rock nasljeđu osam velikih američkih gradova. Konačan rezultat te želje je bučno, melodiozno i uzbudljivo sonično putovanje ostvareno TV serijom i albumom »Sonic Highwys« koji pokazuju na koji je to način rock vezao SAD od obale do obale te velike zemlje. Krajnji cilj serije koju HBO upravo emitira bio je obići kamerom osam američkih gradova bitnih za povijest američkog rocka te o njima, uz prateće sugovornike, napraviti što zanimljivije priče.


  


Okus gradova


Na listi odabranih našli su se Austin, Chicago, Los Angeles, Nashville, New Orleans, New York, Seattle i Washington, a Grohl kao režiser i prateća HBO ekipa u svakom od tih velegrada imali su niz zanimljivih gostiju: Stevie Nicks, Tom Petty, Willie Nelson, Dolly Parton, Josh Homme iz grupe Queens of the Stone Age, Paul Stanley iz grupe Kiss, Dan Auerbach iz Black Keysa, Chuck D iz Public Enemy, uz čiju su pomoć dali svoj pogled na doprinos te sredine američkoj i svjetskoj rock glazbi. Način rada bio je takav da su sedam dana boravili u svakom gradu te razgovarali s odabranim glazbenicima, a potom bi pri kraju Grohl, inspiriran razgovorima s tim ljudima i svime što je u tih sedam dana saznao, napisao stihove i stvorio glazbu trudeći se kroz nju »uhvatiti« dio glazbenog ozračja i rock nasljeđa grada u kojem je boravio. Nakon toga on i dečki iz grupe krenuli su u snimanje koje je, naravno, odrađeno u studijima tih gradova i u njemu su sudjelovali glazbenici iz tih sredina što je Foo Fighters zvuku povremeno dalo novu dimenziju i »okus« pa tako uz njihov prepoznatljivi garage/grunge teški rock čujemo i punk, americanu, country….





Naslovnica albuma koncipirana je tako da nudi prepoznatljive elemente svih osam gradova u kojima je nastala, a zanimljivo je da vinilna izdanja nude čak devet različitih naslovnica što će svakako oduševiti kolekcionare i fanove grupe koja je, podsjetimo osnovana 1994. godine u Seattleu kao projekt Nirvaninog bubnjara Davea Grohla. Iako su u početku djelovali kao pomalo nepotreban derivat Nirvana zvuka, uskoro su zaredali veliki uspjesi, a od prvog albuma objavljenog 1995. pa do danas njihovih je sedam albuma prodano u za današnje prilike vrlo respektabilnih 11,1 milijun primjeraka. »Sonic Highways« te će brojke uvećati.



   »Sonic Highways« je, po riječima Grohla, ljubavno pismo upućeno povijesti američke glazbe pri čemu je u prvom planu prepoznatljivi teški rock zvuk tipičan za vrstu glazbe koju Grohl voli još od dana dok je bio »tek« bubnjar u Nirvani.


  


Nešto iz ničega


Već u uvodnoj »Something From Nothing« puno je tog Nirvana masivnog tamnog zvuka i grunge zavijanja i urlanja praćenog ponavljajućom ritmičkom bukom. Pjesma je snimljena u Chicagu uz gostovanje Ricka Nielsena, gitarista grupe Cheap Trick, a idealna je za uvod jer obrađuje motiv nastajanja »nečega iz ničega«, točnije priču Chicago blues veterana Buddyja Guya koji je jednom prilikom rekao kako mu je da stvori nešto iz ničega dovoljna – žica na gitari! Putovanje SAD-om potom se nastavlja u Ear studijima u Arlingtonu, u Virginiji gdje je snimljena mitraljeski brza »The Feast and the Famine« u kojoj kao posveta hard core punku gostuju Pete Stahl i Skeeter Thompson iz Screama, a pjesma obrađuje nemire koji su u Washingtonu nastali nakon ubojstva Martina Luthera Kinga. »Congregation« je prva pjesma albuma koja donekle odstupa od uobičajene Foo Fighters buke i kroz priču o tipično južnjačkoj temi religioznosti nudi čvrsti americana rock u izvedbi kojeg Grohlu i društvu pomažu dečki iz grupe Zacka Browna koji jesu malo ublažili stvar, ali se definitivno nisu nametnuli pa je ova snimka ostvarena Southern Ground studijima u Nashvilleu jako daleko od country glazbe. Slično se može reći i za »What Did I Do/God As My Witness« koja počinje kao country sentiš, ali se ubrzo pretvara u oluju rock zvuka u kojoj uz Foo Fighterse sudjeluje vrsni teksaški blueser iz Austina Gary Clarke Jr. čija gitara se sjajno uklapa u ovu čvrstu poletnu rock himnu, kako ritmom i refrenom, tako i sjajnim gitarističkim solažama.


  


Koncertni favoriti


»Outside«, pjesma o želji za oslobađanjem od pritisaka svakodnevice, posveta je Kaliforniji i snimljena je u studiju Rancho de la Luna smještenom nedaleko čuvenog Joshua Tree, a kao gost na gitari pojavljuje se gitarist Eaglesa Joe Walsh. Grohl i društvo potom kreću prema New Orleansu kroz još jedan koncertni ultra favorit, iznimno ritmičnu »In the Clear« u čemu im dobro pomaže njujorleanski Preservation Hall Jazz Band koji ne djeluje nimalo jazzy. »In the Clear« kao priča o lošim danima koji sustižu svakoga dopast će se svakome tko voli klasični rock. Sličan učinak ima i odlična »Subterranean« koja, iako je snimljena u Seattleu, srcu grunge zvuka, nudi nježnije i melodioznije tonove koji vuku na Pink Floyd psihodeliju što idealno odgovara ovoj pjesmi o muci i tuzi nakon teškog ljubavnog gubitka. Tu za Foo Fighterse neobično nježnu skladbu nastavlja isto tako netipična, ali i isto tako odlična raskošna završna ljubavna balada »I’Am a River« koja se sa sedam minuta trajanja pretvara u najbolji trenutak i idealan završetak albuma. Uz aranžmane koje je napravio legendarni Tony Visconti i iznimno dobar prateći vokal Kristeen Young ova pjesma snimljena u njujorškom The Magic Shop studiju nudi sjajnu kombinaciju Foo Fighters i grunge žestine sa svim mogućim americana utjecajima čime je vrlo uspješno stavljena točka na album..