Jazz bus

Europski jazz vozi u petoj brzini: Susret u slovačkim Košicama i poljskom Žoryju

Davor Hrvoj

Foto D. Hrvoj

Foto D. Hrvoj

I ove godine sjajno organiziran, Jazz Bus u potpunosti je ispunio zadane ciljeve: okupio je kompetentne djelatnike s područja jazza i stvorio poticajno okruženje



KOŠICE – U organizaciji slovačke diskografske kuće, promotora i organizatora koncerata Hevhetie, poljskog organizatora i promotora Voicingers Festivala i slovačko-poljske agencije MAMA (Music Artists Management Agency) od 17. do 20. kolovoza u slovačkim Košicama i poljskom Žoryju održan je International Meeting Jazz Bus, susret glazbenih profesionalaca koji djeluju na području jazza. Tijekom četiri dana svoje su zamisli i stavove vezane uz povijest i suvremena kretanja u jazz glazbi razmjenjivali jazz eksperti iz mnogih europskih zemalja, ali i Izraela, Egipta, Kine… Na istom »zadatku« našli su se jazz glazbenici, novinari, promotori, organizatori koncerata, direktori festivala, vlasnici klubova i studija za snimanje glazbe i nakladnici koji su stvorili nove kontakte i uvjete za zajedničko djelovanje.


Program u Košicama bio je sastavni dio Music Festa Hevhetia koji se održava osam godina, danas ne samo u tom gradu nego i u Budimpešti, Parizu i poljskom gradu Tarnowskie Gory. Osim osam koncerata, tijekom prva dva dana u centru Kasarne/Kulturpark održane su promocije diskografskih izdanja, časopisa (organizirano je nostalgično prisjećanje na časopis HUDBA) i hi-fi opreme, videokonferencije s autorima jazz knjiga, izložbe fotografija i videoinstalacija, susreti s glazbenicima te dva zanimljiva predavanja. Na izložbi naslovljenoj »Jazz Belongs to Who!?« fotograf Ivan Kelly Köhler izložio je portrete legendarnih jazz glazbenika, među ostalima Louisa Armstronga, Elle Fitzgerald, Dukea Ellingtona, Raya Charlesa i Dizzyja Gillespiea. Posebice je zapažena bila izložba fotografija »Jazz World Photo« na kojoj su izloženi radovi koji su pobijedili na jednom od istoimenih godišnjih natječaja. Radi se o djelima najviše svjetske razine i zato su cijenjena u najvišim stručnim krugovima, a svake godine predstavljena su na petnaestak izložbi u raznim državama.


Dobra duša jazza


Poljski pijanist Pawel Kaczmarczyk i slovački glazbeni eksperimentator Julo Fujak predstavili su svoja diskografska izdanja koja je objavila diskografska kuća Hevhetia, jedan od najvažnijih europskih izdavača koji djeluje osamnaest godina, a između ostalog, zapravo većinom, promovira i jazz. Uz autore, o izdanjima je govorio i utemeljitelj i direktor Hevhetie Jan Sudzina, dobra duša slovačkog jazza i jedna od osoba koje su odgovorne za projekt Jazz Bus. Također, prigodni koncert dobrodošlice, u parku kompleksa Kasarne/Kulturpark održao je sastav Sto much koji je izvodio glazbu sa svojeg novog, istoimenog albuma, naravno objavljenog za Hevhetiju.Hevhetia je bila tema svih koncerata koji su održani na showcaseu u Košicama. Naime, svi su sudionici predstavljali svoja nova izdanja koja je objavio taj diskograf. Najvažnije karakteristike sastava koji su nastupili tijekom ta dva dana – što vrijedi i za spomenutu izdavačku kuću – bile su: stilska raznolikost, vrhunska tehnička potkovanost, poznavanje kretanja na svjetskoj glazbenoj, ne samo jazz sceni, znatiželja, maštovitost i kreativnost, poriv za istraživanjima, a razina njihovih nastupa doista je visoka. Pritom su tek manji broj sastava činili slovački glazbenici, a neki su bili međunarodni. Svi sudionici: slovački Miloš Železnak, poljski MOW, Backspace (augmented) i Szymon Klima Quintet – Folwark, slovačko-nizozemski Pavel Morochovič Trio, poljski Big Band Malopolski s nizozemskim beatboxerom i hiphoperom Andyjem Nivalleom, francuski Nebula Machina i talijanski Francesco Bruno Quartet, tim su koncertima, zapravo, promovirali svoja nova diskografska izdanja što ih je objavila Hevhetia. Nepotrebno je pokušati izdvojiti najdojmljivije, jer u neformalnim razgovorima svaki od jazz stručnjaka imao je svoje favorite. No svi su se složili u jednome – da je razina svih izvedbi na iznimno visokoj razini.

Put ka prosvjetljenju


Jazz družina se trećeg dana ukrcala na Jazz Bus i popodne stigla u svoje drugo odredište, poljski grad Žory. Program ta dva dana, uvrštena u spomenuti projekt, zapravo je bio dio programa 11. festivala Voicingers – Intercultural Gathering for Music Creativity and Expression koji se ove godine održava od 13. do 25. kolovoza, a poznat je po svojem uspješnom edukativnom djelovanju. Kao i u Košicama, i u Žoryju su se predstavili uglavnom mlađi poljski glazbenici različitog poimanja glazbe, ali svi posvećeni istom cilju – traganju za novim izražajnim mogućnostima, bez obzira koliko bliske bile s uvriježenim postavkama jazz glazbe. Marcin Pater Trio, Clara Cloud & The Vultures, Andrzey Kowalski Quartet, Coherence Quartet te u završnici još dva glazbenika koja objavljuju za Hevhetiju, a koja su nastupila u Hrvatskoj: pijanist Pawel Kaczmarczyk koji je sa svojim Audiofeeling triom 2016. nastupio na festivalu Jazz.hr/jesen, te slovački gitarist David Kollar koji je na ovogodišnjem Biennalu nastupio u duu s norveškim trubačem Arveom Henriksenom, dok je u Žoryju svirao u duetu s poljskim harmonikašem Zbigniewom Chojnackim.I ove godine sjajno organiziran, projekt Jazz Bus u potpunosti je ispunio zadane ciljeve: okupio je kompetentne djelatnike s područja jazz glazbe i stvorio poticajno okružje za formalne i neformalne susrete, zbližavanje, razmjene zamisli, rasprave o novim kretanjima na jazz sceni, razmatranje gorućih problema, traženje odgovora na važna pitanja te, u konačnici, upoznavanje s nekim manje poznatim, zatvorenijim jazz okruženjima. Razmišljajući dugoročno, ovaj susret budi nadu u očuvanje i promociju trajnih, istinskih vrijednosti što se, zapravo, odvija u puno širem opsegu od problematike na polju jazza. No, jazz je uvijek bio nit vodilja, lučonoša koji je osvjetljavao put ka prosvjetljenju i ukazivao na zdrave ljudske vrline. Svaki od sudionika zasebno, ali i kroz međunarodna povezivanja, daje doprinos u stvaranju okružja koje će biti vođeno sloganom »Umjetnost je garancija zdravog razuma« (ovo nije službeni slogan, nego opaska autora teksta). Neka od tih povezivanja već su dala rezultate, a stvoreni su uvjeti za nove suradnje na međunarodnom polju.

Uloga glazbene kritike u digitalnom svijetu


Veliko zanimanje sudionika izazvala su dva predavanja. Direktor Slovak Arts Councila, Jozef Kovalčik, govorio je o načinu na koji ta neovisna organizacija sufinancira umjetničke projekte, među ostalima i one s područja jazz glazbe. Godišnji budžet Vijeća je dvadeset milijuna eura (ove godine 22 milijuna), od čega je pet posto namijenjeno za glazbu. Naravno, to je odvojeno od sufinanciranja koja dolaze od strane države, regija i gradova. Član jednog od Vijeća Robert Špotak govorio je o tome kako njihove odluke utječu na organizaciju festivala i koncerata te diskografskih i drugih izdanja. Ugledni poljsko-izraelski glazbeni kritičar, diskograf i organizator festivala Adam Baruch je održao predavanje na temu »Uloga glazbene kritike u digitalnom svijetu«. Riječ je bila o zanimljivoj analizi suvremenih kretanja današnjeg jazz novinarstva, prednostima i opasnostima koje digitalne blagodati donose te mijenjanju stavova o važnosti autoriteta, površnosti i odgovornosti.Među najuzbudljivijim događanjima – također iznimno važnim – na Voicingersu su jam sessioni koji se do dugo u noć održavaju u Restauraciji Texas u Twinpigs Theme Parku.

Da ove godine bude još uzbudljivije, pobrinuo se jedan od sudionika Jazz Bus susreta, egipatski pijanist Amro Salah koji se pridružio sudionicima festivala u neformalnoj svirci.