Počelo je

U konkurenciji Zagrebačkog filmskog festivala i četiri kandidata za Oscara

Zdenko Duka

U natjecateljskom programu je 11 dugometražnih filmova iz cijelog svijeta, a kako kažu organizatori, vjerojatno je to najjača selekcija dosad



ZAGREB – Sinoćnjom projekcijom francuskog filma »Alice i gradonačelnik« Nicolasa Parisera o nekoć ambicioznom gradonačelniku Lyona, počeo je sedamnaesti Zagrebački filmski festival. Festival će trajati do 17. studenoga, a umjesto kao dosad u kultnom zagrebačkom kinu Europa – održava se u kinu Tuškanac, Dvorani KIC-a, Muzeju suvremene umjetnosti, Narodnom sveučilištu Dubrava, Kulturnom centru Travno, Hrvatskom glazbenom zavodu, F22 – Novoj akademijskoj sceni i HUB385. No, neki od stotinjak filmova festivala u 12 programa bit će prikazani i u 20 gradova diljem Hrvatske.


»Jesmo malo raseljeni i bili smo na koljenima, no uzdignute glave i punog srca idemo dalje. Nadamo se da će publika biti sretna«, istaknuo je direktor ZFF-a Boris T. Matić.


Zlatna kolica


U natjecateljskom programu je 11 dugometražnih filmova iz cijelog svijeta, a kako kažu organizatori, vjerojatno je to najjača selekcija dosad. Među njima su čak četiri kandidata za Oscara – ruski, belgijski, kolumbijski i danski, dobitnik nagrade publike Sundancea, najbolji debitant kanskog Tjedna kritike, pobjednički film Sarajevo Film Festivala i drugi.




Nagrađivani američki redatelj Robert Eggers, koji se proslavio s »Vješticama«, snimio je film »Svjetionik«, hipnotizirajuću horor-fantaziju s Robertom Pattinsonom i Willemom Dafoeom, koja je u Cannesu osvojila nagradu FIPRESCI. To je minimalistička priča o dvojici svjetioničara na zabačenom otoku. Za Zlatna kolica natječe se i »Visoka djevojka« Kantemira Balagova, priča o Drugom svjetskom ratu ispripovijedana iz ženske perspektive. Taj drugi dugometražni film mladog Kantemira Balagova predstavlja Rusiju u ovogodišnjoj utrci za Oscara, a nagrađen je za režiju u kanskom programu Izvjestan pogled.


Latinoamerički autori


Nekoliko izuzetnih ostvarenja na ZFF stiže s potpisima latinoameričkih autora, a dva gledamo u glavnom programu. Prvi je kolumbijski kandidat za Oscara »Monos«, u režiji Alejandra Landesa. Napeti spoj ratnog filma i trilera nudi uznemirujuću i halucinatornu viziju kaosa rata, u kojemu glavnu riječ vode djeca, zbog čega ga kritičari uspoređuju s »Apokalipsom danas« i »Gospodarom muha«. Iz Latinske Amerike dolazi i Cesar Diaz, redatelj filma »Naše majke«, belgijskog kandidata za Oscara, koji se bavi posljedicama građanskog rata u Gvatemali, a osvojio je nagradu za najboljeg debitanta na Tjednu kritike u Cannesu.


»Negdje lijepo« je nizozemsko-bosanskohercegovački film o iskustvu povratka mlade emigrantice u rodnu BiH u režiji Ene Sendijarević, koji je osvojio nagradu Srce Sarajeva. »Kraljica srca«, erotska drama u režiji May el-Toukhy, danski je kandidat za Oscara, a premijerno je prikazan na Sundanceu gdje je osvojio Nagradu publike.