Izdavačka akademija: projekt besplatne edukacije u izdavaštvu za mlade i nezaposlene

P. N.

Osnova projekta je edukacija mladih i nezaposlenih ljudi s područja Rijeke i županije iz područja izdavaštva kako bi dobili znanja i razvili vještine kojima će postati specifično zanimljivi na tržištu rada. Pritom polaznike edukacije, zahvaljujući unaprijed osiguranim sredstvima, ovo usvajanje znanja i vještina ne košta ništa.



Lakše uključivanje mladih ljudi na tržište rada i stupanje u kontakt s potencijalnim poslodavcima, edukacija mladih i nezaposlenih ljudi, davanje i usvajanje specifičnih znanja koja će odbranim mladim ljudima omogućiti veću konkurentnost na tržištu rada – sve su to bile ideje vodilje udruge Katapult kada je u svibnju započela s provedbom projekta „Izdavačka akademija“ za koji je poziv za prijavu budućim polaznicima otvoren još kratko vrijeme – do 24. srpnja.


Osnova projekta je edukacija mladih i nezaposlenih ljudi s područja Rijeke i županije iz područja izdavaštva kako bi dobili znanja i razvili vještine kojima će postati specifično zanimljivi na tržištu rada. Pritom polaznike edukacije, zahvaljujući unaprijed osiguranim sredstvima, ovo usvajanje znanja i vještina ne košta ništa.



Milan Zagorac, direktor Izdavačkog centra Rijeka (ICR)


„Izdavačka akademija je sjajna ideja u smislu stvaranja izvanakademskog kruga novih intelektualaca-praktičara koji su u stanju prepoznati stvarne potrebe i kreirati nova rješenja, naravno, što se tiče samog nakladništva, da ne širimo stvar na još šire društvene probleme. Druga je stvar aktualna kriza društva, pa s time i samog nakladništva, koje se po n-ti put ponovno suočava s vlastitim strukturnim problemima, a jedan od njih je da nisu uspostavljeni održivi modeli nakladništva kao cjeline. Iako ne želim predviđati da će ova akademija dati neki konačni odgovor, a to se od nje ni ne smije zahtijevati, ona će ipak biti onaj prvi korak koji bi mogao u učmalu, nerazvijenu, opasno narušenu i neodrživu nakladničku scenu unijeti nove ljude koji imaju znatno širi pogled na svijet, istovremeno povezujući sve ove ekonomske, kulturološke, dizajnerske, odnosno intelektualne kapacitete s potrebama kranjih korisnika knjige. Izvrsna je ideja da su teorijska i praktična znanja povezana u jednu nerazdvojivu cjelinu i da je dan naglasak na knjižarstvo i marketing.“





Dakle za krajnje je korisnike ova edukacija potpuno besplatna, a novac potreban za provedbu projekta osiguran je od strane EU, Grada, Županije i HZZZ-a.


Osim same edukacije polaznicima će biti omogućeno i direktno upoznavanje budućih potencijalnih poslodavaca (izdavača), a sami izdavači diljem županije, ali i Hrvatske, bit će kontinuirano informirani o prvoj mladoj generaciji ljudi koja će se nakon akademije moći uključiti i zaposliti u izdavačkoj djelatnosti.


Ovaj edukativni projekt ima dvije specifičnosti:


Prvo, ovakve cjelovite edukacije iz izdavaštva na razini Hrvatske nema, što znači da će ova generacija mladih ljudi biti prva i jedinstvena po pitanju znanja i vještina iz područja izdavaštva, a samim time i drugačije vrednovana na tržištu rada.


Drugo, edukacija ne podrazumijeva samo frontalnu nastavu, već će 35 polaznika biti podjeljeno u tri manje grupe koje će pod vodstvom mentora raditi na cijelom procesu pripreme knjige za izdavanje i to u stvarnom, praktičnom smislu. Svaku od tri grupe činit će budući urednici, lektori, prevoditelji, dizajneri i marketinški stručnjaci, odnosno sami polaznici u tim ulogama. Rezultat će biti izdavanje stvarne knjige, zbirke kratkih priča. 


Edukacija će se održavati kroz radionice petkom i subotom tijekom 6 mjeseci. Po završetku edukacije polaznici će dobiti certifikat o završenoj Izdavačkoj akademiji odnosno edukaciji u izdavaštvu s posebnim naglaskom na izabrano područje: uredništvo, lektura, prevođenje, dizajn ili marketing.


Polaznici akademije će imati višestruke koristi od Izdavačke akademije:


  1. Potpuno besplatno stjecanje novih znanja i vještina za lakše i kvalitetnije uključivanje na tržište rada.


  2. Neposredno povezivanje polaznika, tj. 35 mladih visokoobrazovanih ljudi s 20-ak djelatnika iz područja izdavaštva u ulozi mentora, predavača i/ili potencijalnih suradnika i poslodavaca, djelatnika knjižara, knjižnica, marketinških i PR agencija.


  3. Certifikat o završenoj edukaciji iz izdavaštva.


  4. Promociju polaznika i njihovog rada putem medija.


  5. Praksu rada u knjižari.


  6. Rad sa stručnjacima iz izdavaštva.


  7. Pokrivene troškove hrane i pića na radionicama.


  8. Nadogradnju formalnog obrazovanja.


  9. Praktični rad na rukopisu pod vodstvom mentora: od izbora teksta do promocije knjige zbirke priča.


Poziv za “upis” na akademiju otvoren je do 24. srpnja 2011. te se svi zainteresirani mogu prijaviti putem službene internetske stranice www.izdavacka-akademija.org


Kandidati moraju zadovoljiti kriterije za prijavu te je vrlo važno da se kriteriji objavljeni na web-u dobro iščitaju te da potom kandidati odabiru jedno od navedenih područja edukacije u kojem se žele dodatno „specijalizirati“: uredništvo, lektura, prijevod, dizajn, marketing i knjižarstvo.


Intervju i testiranje prijavljenih kandidata održat će se krajem srpnja u prostorijama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje – Područne službe Rijeka. Svi prijavljeni kandidati bit će pravovremeno informirani o datumu i vremenu održavanja intervjua.



Mišo Nejašmić, direktor izdavačke kuće Jesenski-Turk


„Poslije desetljeća zanemarivanja edukacije iz područja izdavaštva, napokon jedan sustavan program otvoren mlađim ljudima. Ova djelatnost u svim svojim aspektima izuzetno je bitna za svako društvo i po pitanju gajenja slobode izražavanja i po pitanju permanentne edukacije na svim područjima ljudskog djelovanja. Bez obzira na krizu koja danas vlada na tom području svakako postoje izuzetne prilike da se u izdavaštvu pronađe perspektiva ekonomskog razvoja i samoaktualizacije pojedinca.“



Kruno Lokotar, urednik u nakladničkoj kući Algoritam


„Izdavaštvo je jedan od rijetkih poslova u kojem ste plaćeni da čitate knjige. I to nije sve: družite se s finim ljudima, putujete, a ono što ste proizveli, knjige, oživi i mimo vas, pa gledate kako njihove ideje kruže okolo. Izdavaštvo je stvar budućnosti, jer knjige  se izdaju zbog boljeg sutra, s užitkom i veseljem – danas.“