Manifestacija

Novo izdanje projekta Jazz Ex Tempore: Žene u jazzu i borba protiv stereotipa

Davor Hrvoj

Na manifestaciji se moglo čuti i da iako se može čuti da žene nisu sposobne za sviranje određenih glazbala, na tzv. slijepim audicijama za orkestre, kad oni koji biraju glazbenike ne vide, nego samo čuju kandidate, u konačnici odabire više žena nego muškaraca



OPATIJA U organizaciji Liburnia Jazza u Opatiji je održano 14. izdanje projekta Jazz Ex Tempore. Ove godine projekt je bio posvećen ženama u jazzu. Na poziv Elvisa Stanića četiri su dana u Vili Antonio program uvježbavale britanska pijanistica Andrea Vicary, bahreinsko-britanska trubačica Yazz Ahmed, talijanska kontrabasistica Rosa Brunello i hrvatska pjevačica Alba Nacinovich. Uz njih sudjelovao je bubnjar Jerko Jurin, student jazz bubnjeva u Grazu. U sklopu Jazz Ex Temporea održale su i dvije radionice koje su bile začinjene kratkim nastupima: Yazz Ahmed je govorila o arapskoj glazbi i jazzu, a sve četiri o položaju žena u jazzu.


Uz Elvisa Stanića, umjetničkog ravnatelja projekta, ovaj put u ulozi moderatora i prevoditelja, govorile su o aktualnoj situaciji u obrazovanju i praksi, o jazzisticama koje su, ili bi mogle biti uzori, položaju žena u jazzu uvjetovanom nasljeđem i podnebljem u kojem djeluju. Primjerice, više je jazzistica u sjevernoj, nego u južnoj ili istočnoj Europi.


Zaključak je da je situacija svakim danom sve bolja, javlja se nova svijest o jazz obrazovanju, a pomaci su učinjeni i na području klasične glazbe u kojoj se očituju isti problemi, iste predrasude – da žene jednostavno nisu sposobne za sviranje određenih glazbala. Naime zanimljivo je da se na tzv. slijepim audicijama za orkestre, kad oni koji biraju glazbenike ne vide, nego samo čuju kandidate, u konačnici odabire više žena nego muškaraca.


Završni koncert održan je 14. studenoga u Velikoj dvorani Centra Gervais u Opatiji. Osim što su se pokazale kao sjajne instrumentalistice, vješte u prilagođavanju različitim načinima glazbenog razmišljanja, Andrea Vicary, Yazz Ahmed, Rosa Brunello i Alba Nacinovich su demonstrirale i svoje autorsko umijeće. Naime na programu su bile isključivo njihove skladbe. Predstavile su se djelima zasnovanim na tradiciji vlastitih podneblja, što je nepisano pravilo Jazz Ex Temporea, ali su također otišle korak dalje i još više proširile jazz kanon. Između ostalog, Yazz Ahmed i Alba Nacinovich svoje su istupe obogatile elektronički modificiranim zvukovima.Možemo li pritom govoriti o ženskom skladateljskom pismu i izvođačkoj praksi?

Možemo, iako to, ni bilo što drugo – što je bila poruka ovogodišnjeg Jazz Ex Temporea – nikad nije ničije ekskluzivno pravo. Nitko ne smije držati monopol nad određenim karakterom glazbe. Ipak, koncert su obilježile nježne, profinjene, elegantne skadbe baladnog karektera, kao i njihove uzvedbe, a uvijek se priklanjamo stereotipu da je upravo to u skladu sa ženskom prirodom.


Nije to loše, a svakako se ne sukobljava s borbom za ravnopravnost spolova, pa ni u jazzu. Najuzbudljivija je bila izvedba skladbe »Mr. P.C.« Johna Coltranea, koju je Alba Nacinovich pretvorila u novo djelo, svojstveno njezinu karakteru. Naime sjajno je spojila motive tradicijske glazbe Istre i Kvarnera s duhom bluesa koji je prisutan u osnovi izvornika. Ta skladba, izvedena u dodatku koncerta bila je najblji mogući zaključak ovogodišnjeg Jazz Ex Temporea.