Sedamdeseto izdanje

Cannes u eri Netflixa: Večeras počinje jubilarni filmski festival

Dragan Rubeša

Foto: Reuters

Foto: Reuters

I ove godine dominiraju jaka autorska imena koja su obilježila recentnu genezu festivala, dakle njegovi »obiteljski« sineasti



U glavnom programu jubilarnog 70. Cannesa, koji započinje večeras svečanom projekcijom najnovijeg komada Arnauda Desplechina »Išmaelovi fantomi« s Charlotte Gainsbourg, Marion Cotillard i Louisom Garellom, tradicionalno dominiraju jaka autorska imena koja su obilježila njegovu recentnu genezu, dakle njegovi »obiteljski« sineasti.


Među njima suvereno mjesto pripada neizostavnom Michaelu Hanekeu koji je u filmu »Happy End« nanovo angažirao svoju muzu Isabelle Huppert. Priča je ambijentirana u Calaisu u miljeu francuske provincijske buržoazije, par kilometara od »džungle« Calaisa, pa je njen naziv vjerojatno hanekeovski ciničan.


Tu je i najnovija Sofia Coppola (»The Beguiled«) koja se nakon »Marie Antoinette« nanovo vraća povijesnim temama, samo što Versailles sada zamjenjuje ženska škola u Virginiji tijekom građanskog rata. U Cannes se vraća i Todd Haynes u društvu Julianne Moore (»Wonderstruck«), ali i izvrsni Šveđanin Ruben Ostlund (»Trg«).




Tu je i sumanuti Grk Yorgos Lanthimos, koji je u najnovijem filmu »Ubojstvo svetog jelena« nanovo angažirao Colina Farrella. Tu su i sjajna braća Josh i Bernie Safdie (»Good Time«) koji su nakon genijalne narko drame »Heaven Knows What« sada angažirali puno zvučnija glumačka imena: Jennifer Jason Leigh i Roberta Pattinsona.


Noah Baumbach je u najnovijem komadu »The Meyerowicz Stories« združio Adama Sandlera i Bena Stillera. Tradicionalno prodoran je i francuski team u sastavu Jacques Doillon (»Rodin«), Francois Ozon (»Dvostruki ljubavnik«), oscarovac Michel Hazanavicius (»Le Redoutable«) i Robin Campillo (»120 otkucaja u minuti«).


I fanovi istočnoazijskog filma doći će na svoje s Naomi Kawase (»Hikari«), autorskim radoholičarom Hongom Sangsoom (»Dan poslije«), sumanutim Bong Jun-Hoom, kojem se u najnovijem filmu »Okja« vraća Tilda Swinton, ali i Takashijem Miikeom čiji će film »Oštrica besmrtnih« biti prikazan izvan konkurencije.


No ako su canneski rumunjski miljenici ove godine posve odsutni, zamjenjuju iz neki drugi istočnoeuropski autori koji obećavaju, poput Sergeja Loznice (»Blaga kreatura«), Andreja Zvjagninceva (»Bez ljubavi«) i Kornela Mundruczoa (»Jupiterov mjesec«).


U programu »Quinzaine des Realisateurs«, rezerviranom za radikalniji pristup filmskim temama, uz »Trešnje« Dubravke Turić, koji će biti prikazan u kratkometražnoj selekciji, vidjet ćemo i najnovije filmove Claire Denis (»Un Beau solieil interiur«) s Juliette Binoche i Gerardom Depardieuom, te »Mobile Homes« Vladimira de Fontenaya. Tu je i najnoviji film Seana Bakera »The Florida Project«.


Iako se šuškalo da bi čak dva »netfilma« – »Okja« i »The Meyerowitz Stories« – mogla biti izbačena iz canneske konkurencije zato što su se francuski distributeri uplašili da oni neće ugledati mrak francuskih kinodvorana jer su snimljeni u produkciji Netflixa, vodeći se canneskim strogim pravilima da svi canneski filmovi moraju biti distribuirani u kinima, sve se naposljetku svelo na lukavu promotivnu kampanju.


Uostalom čak dva projekta koji će imati svjetsku premijeru na canneskim festivalskim ekranima otpadaju na TV produkciju – prve dvije epizode nastavka Lynchove kultne serije »Twin Peaks« te nova sezona izvrsne TV serije Jane Campion »Top of the Lake« s Elisabeth Moss i Nicole Kidman.