Među najboljima u svijetu

Nišville Jazz festival: Glazbena čarolija na niškoj tvrđavi

Davor Hrvoj

Christian Scott / Snimio Davor HRVOJ

Christian Scott / Snimio Davor HRVOJ

Niti ovaj Nišville Jazz Festival nije prošao bez nastupa hrvatskih predstavnika. Među ostalima, uz spomenuti Čakovec Big Band, nastupili su Ratko Divjak na Museum Youth Stageu, pokraj ulaza u Nišville jazz muzej, The Beat Fleet na Hip-Hop Stageu, te Tomo Ricov i Eddy Ramich na Midnight Jazz Dance Stageu



U prvoj polovici kolovoza u Nišu je održan jedan od najvećih svjetskih jazz festivala. Jedan od najvećih zato jer je tijekom godina stekao velik ugled i danas ga obilnim potporama pomažu Ministarstvo kulture i informisanja, Ministarstvo turizma i Grad Niš te mnogobrojni sponzori.


Naime, obilježavajući 25. godišnjicu djelovanja Festival, koji se iz godine u godinu natječe sam sa sobom, oborio je nove rekorde, a jedan od ciljeva ove priredbe je rušenje rekorda. Primjerice, ove je godine obilježio deset godina uključivanja volontera, kojih je bilo više nego ikad – tristotinjak.


Tijekom deset dana na dvadeset pozornica u tristotinjak programa nastupilo je oko tisuću sudionika. Poput drugih poznatih svjetskih jazz festivala, niti ovaj nije orijentiran isključivo na jazz programe. Zapravo, njih je puno manje i to na prvi pogled zbunjuje.




No na ovaj festival treba gledati jednostavno kao na festival. Uz srpske i one iz mnogobrojnih europskih zemalja, na raznim pozornicama unutar i izvan zidina Niške tvrđave, nastupili su glazbenici iz cijeloga svijeta, od SAD-a i Argentine preko Izraela do Indije i Nigerije.


Među njima zvijezde raznih stilova kao što su Maceo Parker, Israel Vibration, Malina Moye, Seun Kuti, Jamal Thomas, Bob Geldof… Neki od sudionika Festivala u pretprogramu su nastupili u Prinčevoj vili unutar Specijalne psihijatrijske bolnice Gornja Toponica, za pacijente bolnice.


Osim glazbenih programa, među kojima i showcaseva mladih glazbenika i glazbenih radionica, održane su izložbe fotografija, jednotjedni filmski festival, desetodnevni kazališni festival, međunarodni festival stripa i popularne kulture, promocije knjiga, tribine, razni programi za djecu, ulični performasi, festival oldtimera…


David Murray / Snimio Davor HRVOJ


David Murray / Snimio Davor HRVOJ



Pet big bandova kao jedan


Jedan od ciljeva je inicirati nove projekte i spajati glazbenike iz raznih zemalja. Tako su se u projektu SaNiTi okupili mladi glazbenici iz Sarajeva, Niša i Tirane i kroz novu interakciju razvijali svoje glazbeničke vještine.


Također, u sklopu projekta JAIN – Jazz i interkulturalizam – mladi glazbenici iz Srbije, Albanije i Italije uvježbavali su program, ne samo za Nišville Jazz Festival nego i za koncerte u Tirani i Algheri. Kao i svake godine, Festival je dodijelio nagrade osobama koje su zadužile srpsku i svjetsku jazz scenu.


Ovogodišnji dobitnici bili su: pijanist Lari Vučković za životno djelo, saksofonist Maceo Parker za spajanje jazza s ostalim glazbenim smjerovima, bubnjar Peter Erskine za doprinos jazzu te fotograf Dušan Mitić Car za niz fotografskih uspomena s Nišville Jazz Festivala kojem je tijekom niza godina dao velik doprinos.Ove godine srušen je još jedan rekord.


Naime, u programu Five Big Band Summit nastupilo je pet big bandova koje su činili glazbenici iz Srbije, Bugarske, Argentine, Italije, Albanije i Hrvatske.


Ratko Zjača / Snimio Davor HRVOJ


Ratko Zjača / Snimio Davor HRVOJ



Istodobno na dvije glavne pozornice, koje su zbog bržeg odvijanja programa smještene jedna do druge, bili su orkestri iz Niša, pod ravnanjem Dragoslava Petrovića, Buenos Airesa s Gustavom Firmenichom, Blagoevgrada s Borisom Janevim, Čakovca s Mariom Jagecom te međunarodni tridesetočlani orkestar sastavljen od srpskih, talijanskih i albanskih glazbenika.


Svaki je orkestar izveo kratki samostalni program, a svih stotinjak glazbenika istodobno je, pod ravnanjem Stjepka Guta, izvelo dvije skladbe »Nišville Jubilation« Duška Gojkovića i »Nišville« Stjepka Guta, obje posvećene ovom festivalu.


Model za slobodu


Niti ovaj Nišville Jazz Festival nije prošao bez nastupa hrvatskih predstavnika.


Među ostalima, uz spomenuti Čakovec Big Band, nastupili su Ratko Divjak na Museum Youth Stageu, pokraj ulaza u Nišville jazz muzej, The Beat Fleet na Hip-Hop Stageu, te Tomo Ricov i Eddy Ramich na Midnight Jazz Dance Stageu.


I ove godine predstavljene su knjige hrvatskih autora. Na Jazz & Book Session Stageu Saša Drach je predstavio svoju knjigu »Svijet jazza – od Adorna do Johna Zorna«, a Zdenko Franjić svoju etiketu za knjige »Bratstvo duša«.


Franjić je također nastupio kao Lutajući DJ Zdena. Željko Jelenski bio je službeni fotograf festivala. Gitarist i skladatelj Ratko Zjača, koji je na Nišville Jazz Festivalu nastupio već puno puta, sa svojim je međunarodnim sastavom Nocturnal Four svirao na glavnoj pozornici »Earth and Sky«, na kojoj su nastupile zvijezde Festivala, jedinoj s programima za koje je bilo potrebno kupiti ulaznice.


Izvrsnim vođenjem međunarodnog sastava, sjajnim autorskim skladbama i nepretencioznim, ali dojmljivim sviranjem gitare pokazao je da mu je tu mjesto.Mnogi su, širem krugu publike slabije poznati džezisti, primjerice Marcin Pater ili Acoustic Version, iznenadili sjajnim izvedbama u širokom spektru podžanrova jazza, a jazz zvijezde su u potpunosti opravdale, a u nekim situacijama i nadmašile očekivanja.


Chris Potter / Snimio Davor HRVOJ


Chris Potter / Snimio Davor HRVOJ



Primjerice, saksofonist David Murray je briljirao kao sideman, ali i solist uz »vilenjački« Lydian Sound Orchestra; trubač Christian Scott je sa svojim sastavom pokazao kako stvarati futurističku glazbu, saksofonist Chris Potter u elektrificiranoj trio kombinaciji s mađarskim bubnjarom Ferencom Nemethom i izraelskim gitaristom Giladom Hekselmanom ponudio je dobar model za slobodu (sloboda je bila i tema tribine »OSlobodiUM« Jazz & Book Session programa) i stvaranje glazbe bez granica, pijanist Kenny Werner, kontrabasist Johannes Weidenmuller i bubnjar Peter Erskine ukazali su na važnost poznavanja i očuvanja zdrave tradicije postbopa.


Megazvijezda Bob Geldof


Gostovanje spomenutog Chrisa Pottera u Nišu neočekivano se pretvorilo u puno više od dogovorenog, u svojevrsni artist-in-residence koncept.


Naime, nakon što je oduševio publiku nastupivši s Nemethom i Hekselmanom, prihvatio je poziv legendarnog bubnjara, udaraljkaša i pjevača Jamala Thomasa da mu se pridruži u izvedbi jedne skladbe, u kojoj je, transformiravši se u funk i R&B saksofonista, također dignuo publiku na noge. Osim toga, pristao je dan poslije zamijeniti člana kvarteta spomenutog Kennyja Wernera, saksofonista Davida Liebmana koji se razbolio uoči turneje i nije doputovao u Europu.


Napravio je to bez razmišljanja, sretan što će se ponovo naći u nepredviđenim situacijama i okušati u nepripremljenim glazbenim komunikacijama. Bila je to neuobičajena, ali i sretna okolnost. Naime, budući da je nakon njih trebao uslijediti koncert megazvijezde Boba Geldofa, na njihovom se koncertu okupilo puno više ljudi – kad je riječ o Nišvilleu, govorimo o brojkama s tri nule – nego što bi ih došlo slušati neki njihov zasebni koncert.


Dakle, mnogi od njih nisu bili svjesni što ih čeka, a većina vjerojatno nisu niti ljubitelji jazza. No mnogi od njih te su večeri to postali! Naime, Potterov ulet u sastav – već je prije svirao s njima – raspirio je iskru, odjednom se dogodila čarolija, radost zajedničkog muziciranja, nadahnuće trenutka.


Zajedno su poletjeli u nebo. Zajedno s njima i publika je poletjela pokazujući ovacijama neizmjerno oduševljenje. U tom trenutku nije bilo važno je li to stil glazbe koji vole, ili poznaju, ili… Važna je bila jedino glazbena čarolija i povezanost koju su uspostavili s glazbenicima. Bio je to jedan od onih nastupa koji ulaze u sferu esencije jazza.