Glazbena tribina u Opatiji

Najavljen 28. Muzički bijenale Zagreb

Davor Žic

Iako je festival tematski posvećen glazbi ovog stoljeća, na njegovom otvorenju bit će praizvedena Papandopulova – davno izgubljena i nedavno pronađena partitura za operu »Madamme Buffault« – koja će okupiti studentski ansambl u novom projektu zagrebačkih akademija i Tekstilno-tehnološkog fakulteta



OPATIJA  Honorificabilitudinitas, latinska riječ koja označava stanje u kojem se može primiti ili odati počast, bit će moto 28. Muzičkog bijenala Zagreb koji će se održati od 18. do 25. travnja iduće godine, a čiji je program najavljen u Opatiji u sklopu 51. Glazbene tribine što se održavala proteklog vikenda.


  – I ja sam tu riječ učio dugo dok je nisam zapamtio, radi se o jednoj od najdužih riječi u latinskom jeziku. Nije korištena često, ali koristili su je pisci poput Shakespearea ili Dickensa, a pod tim motom održat ćemo program koji smo posvetili promoviranju najnovije glazbe, one koja se pisala u zadnjih petnaest godina, odnosno glazbe nastale nakon 2000. godine, kako bismo tako festival glazbeno uveli u 21. stoljeće, kazao je umjetnički ravnatelj MBZ Krešimir Seletković.    

Pet skladatelja u fokusu


Iako je festival tematski posvećen glazbi 21. stoljeća, na njegovom otvorenju izvest će se djelo jednog od najznačajnijih hrvatskih skladatelja 20. stoljeća, Borisa Papandopula, i to – praizvedba, jer radi se o davno izgubljenoj i nedavno pronađenoj partituri za operu »Madamme Buffault«, koja će okupiti veliki studentski ansambl u novom projektu zagrebačkih umjetničkih akademija i Tekstilno-tehnološkog fakulteta.


  A glazbenici kojima će se odavati počast u skladu s teško izgovorljivim motom Bijenala su Kaija Saariaho, Michel van der Aa, George Benjamin, Thomas Ades i Bruno Mantovani.


  – Ove godine nismo odabrali jednog skladatelja u fokusu, nego smo se odlučili za pet europskih skladatelja, čija se djela postavljaju diljem Europe i svijeta i koji pišu jako kvalitetnu glazbu, a u sklopu Bijenala bit će im posvećen čitav jedan dan, kazao je Seletković.  

  Kako je najavljeno na tiskovnoj konferenciji, program 28. MBZ bit će podijeljen prema terminima, koji će uključivati jutarnju liniju koncerata, majstorskih tečajeva i radionica, kao i popodnevne koncertne nastupe solista i komornih ansambala u Hrvatskom glazbenom zavodu, između kojih će se smjestiti zanimljiv novi program u suradnji s Kulturno-informativnim centrom.


  – Uveli smo podnevne koncerte, a ideja je da se nastupa u malo ležernijem izdanju, da se koncerti slušaju uz kavu i da se nakon nastupa može družiti i razgovarati s umjetnicima, objasnio je umjetnički savjetnik Frano Đurović.    


Program 28. MBZ-a tijekom osam dana trajanja predstavit će 40 koncerata i glazbeno-scenskih predstava na kojima će nastupiti oko 700 izvođača, od čega oko trećina dolazi iz inozemstva. Od 150 kompozicija na programu, njih 20 nastalo je na narudžbu Muzičkog bijenala Zagreb, što znači da će na njemu doživjeti i svoje praizvedbe.



5 Minute Opera Competition


U »prime time« termnu održat će se i »udarni« programi – uz otvaranje s »Madamme Buffault« i zatvaranje uz praizvedbu dviju baletnih jednočinki na glazbu Tomislava Olivera i Ivane Kiš, u koreografiji Pascala Touzeaua, održat će se nastupi Slovenske filharmonije, Simfonijskog orkestra HRT-a i Zagrebačke filharmonije, a predstavit će se i rezultati novog projekta MBZ-a nazvanog »5 Minute Opera Competition«.


  – Radi se o novom projektu, natjecanju koje je bilo oglašeno tijekom proljeća, i trajalo je do 1. listopada. Bilo je potrebno pripremiti operu u trajanju 5 minuta, na slobodnu temu, a dobili smo 81 ispravnu partituru. Deset najboljih prema izboru žirija izvest će se tijekom Bijenala, a najbolja koju će izabrati drugi žiri temeljem izvedbi, svom će autoru donijeti priliku da napiše novu operu za 2017. godinu, objasnio je Seletković.


  U večernjoj i kasnovečernjoj liniji koncerata planirani su nastupi istaknutih ansambala poput Klangforuma Wien, handwerka, vokalnog ansambla Antiphonus, ali i zanimljivih drugih izvođača.