Četvero koreografa

Premijera u “Zajcu”: Baletna večer u ritmu četiriju magičnih bolera

Kim Cuculić

»Bolero« Maše Kolar

»Bolero« Maše Kolar

Bolero kao zajednička točka spojio je četiri dijela sinoćnje predstave, a odabran je, kako kaže ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar, jer  magičan ritam bolera već nekoliko stoljeća inspirira glazbene i plesne umjetnike na stvaranje



RIJEKA U HNK-u Ivana pl. Zajca premijerno je izvedena predstava »4 bolera«, koja je na zanimljiv način povezala četiri različita bolera i četvero koreografa.


Baletna večer, u četiri dijela, okupila je koreografski četverolist koji čine čine Andonis Foniadakis, Maša Kolar, Kristian Lever i Shota Inoue, a na glazbu Mauricea Ravela, Frédérica Chopina, Camillea Saint-Saënsa i Višeslava Laboša.


Bolero kao zajednička točka spaja sva četiri dijela, a odabran je, kako kaže ravnateljica riječkog Baleta Maša Kolar, jer opsesivno magičan ritam bolera već nekoliko stoljeća inspirira i motivira glazbene i plesne umjetnike na stvaranje, a svim generacijama koreografa do današnjih dana izazov je upustiti se u dijalog s njime.




»Bolero« Andonisa Foniadakisa na Ravelovu glazbu pretprogram je Rijeke 2020 – Europske prijestolnice kulture, i najava cjelovečernjeg baleta ovog slavnog koreografa u proljeće 2020. godine. Foniadakis je objasnio: »Obožavam Ravelov ‘Bolero’, jednostavan u svojoj repetitivnosti, a zapravo epski i monumentalan po svom trajanju. Doživljavam ga kao borbu, a iz tog je doživljaja proizašla ideja o plesu na trampolinima. Plesači više ne staju na čvrsto tlo, već moraju stalno poskakivati u zadanom ritmu, a istodobno donijeti emociju, što je iznimno teško.«


Scenografiju potpisuje Petra Pavičić, a kostimograf je Anastasios Sofroniou, koji je surađivao s velikim modnim kućama kao što su Alexander McQueen i Diesel. Oblikovanje svjetla potpisuje Nuno Salsinha. U Foniadakisovom »Boleru« plešu Nika Lilek, Emanuel Amuchástegui, Ali Tabbouch, Michele Pastorini i Laura Orlić.


Kristian Lever je finsko-britanski koreograf i plesač, a za riječki Balet koreografirao je »Zid tišine« inspiriran frazom »kad bi zidovi mogli govoriti«, na Bolero u c-duru Frédérica Chopina.


U ovom dijelu publika je pratila priču šestero individua koje putuju stazom sjećanja stvorenih, raskinutih i izgubljenih veza. Kostimografkinja je Petra Pavičić, koja potpisuje i scenografiju, oblikovatelj svjetla je Nuno Salsinha, a pijanist je Juraj Marko Žerovnik. U djelu plešu Hugo Rodrigues, Svebor Zgurić, Shota Inoue, Ksenija Krutova, Marta Kanazir i Maria del Mar Hernandez.


Japanac Shota Inoue svoj je bolero »1/3« na glazbu bolera, odnosno španjolske pjesme »El desdichado« (»Nesretnik«) Camillea Saint-Saënsa, osmislio kao konceptualno djelo u kojem propituje vidljive i nevidljive veze. Scenografkinja i kostimografkinja je Petra Pavičić, dizajn svjetla potpisuje Nuno Salsinha, pijanist je Juraj Marko Žerovnik, a pjevaju operne pjevačice Anamarija Knego i Ivana Srbljan u alternaciji s Moranom Pleše i Dominikom Glinšek. Izvođač je Michele Pastorini, a alternacija je Hugo Rodrigues.


Maša Kolar svoj je »Bolero« kreirala za zagrebački Balet prije tri sezone na Ravelov »Bolero«, u elektroakustičkoj obradi Višeslava Laboša. Maja Marjančić, asistentica koreografkinje dramaturški je obradila »Bolero«, dok je kostimografkinja koja potpisuje i scenografiju Petra Pavičić, a oblikovatelj svjetla Nuno Salsinha. U »Boleru« Maše Kolar plešu: Ksenija Krutova, Marta Voinea Čavrak, Tea Ruših, Maria del Mar Hernandez, Laura Orlić, Marta Kanazir, Nika Lilek, Anna Ponomareva, Cristina Lukanec, Irina Köteles, Anca Zgurić, Emanuel Amuchástegui, Andrei Köteles, Hugo Rodrigues, Daniele Romeo, Shota Inoue, Michele Pastorini, Ali Tabbouch, Svebor Zgurić i Tilman Patzak.