"Julije Cezar u Egiptu": Bili smo na probi Händelove opere u riječkom kazalištu

Riječki »Julije Cezar« nije predstava u kojoj pjevači stoje na rampi i »lijepo pjevaju«.To je dinamična izvedba prepuna događanja, u kojoj protagonisti ne samo što pjevaju sa scene, iz loža i gledališta, već izvode i neočekivane vratolomije, ilustrirajući radnju koja se – prema libretu – događa u Egiptu
U riječkoj Operi HNK-a Ivana pl. Zajca ovih dana održavaju se završne probe za premijeru Händelove opere »Julije Cezar u Egiptu« – baroknog djela, kakva nisu često na repertoaru naših opera. Štoviše, uprava riječke kazališne kuće tvrdi da je to prva barokna opera koja će biti izvedena na riječkoj sceni, a razlog – osim proširenja repertoara – jest izvrsna pjevačka podjela koju riječka opera ima na raspolaganju.
U naslovnoj ulozi nastupit će posebna gošća, mlada Riječanka Diana Haller, mezzosopranistica koja prije svoje tridesete već ima zavidnu karijeru u Europi – najmlađa je solistica štutgartske opere i česta gošća njemačkih kuća, ali i švicarskih, talijanskih, nizozemskih i francuskih pozornica, u više je navrata bila cover za role svog faha u Metropolitanu i samo je pitanje dana kad će tamo debitirati.
Alternacija u ulozi Cezara Diani Haller je riječka mezzosopranistica Ivana Srbljan, koja u prvoj podjeli pjeva ulogu Cornelije, Cleopatru tumači sopranistica Anamarija Knego, Sesto je Marko Fortunato, Achilla Dario Bercich, u dvije manje uloge nastupaju Slavko Sekulić i Olga Kaminska, a u važnoj ulozi Tolomea prvi put ćemo gledati još jednu gošću – mladu altisticu Sonju Runje.
Dinamika probe
Redateljski koncept predstave odgovara pitanju kako današnjoj publici predstaviti baroknu operu, kaže Marin Blažević koji, zajedno s Oliverom Frljićem, potpisuje dramaturgiju i režiju predstave.
– Odlučili smo se za koncept konstrukcije opernog spektakla, ekstremne spektakularnosti i njegovu razgradnju. Predstava, naime, počinje kao sjedeća proba, ali se kroz prvi čin dodaju elementi scenografije i kostima, da bi u drugom činu igrali pravu predstavu, a u trećem se vraćamo u realnost, natrag na probu!, kaže Blažević.
Nešto od toga – ne sve, jer predstava traje duže od probe kojoj smo nazočili – vidjeli smo krajem prošlog tjedna na riječkoj sceni. Bila je to proba bez orkestra, ali pod dirigentskim vodstvom asistenta Villea Matvejeffa, mladog Matije Fortune, uz korepeticiju Ane Anconelli.
Na probi je bilo vrlo živo – osim solista pjevača, tu su i dvije balerine (Marta Kanazir i Marta Voinea Čavrak) , a među njima su se vrzmali fotografi koji su došli snimiti probu, kostimografkinja Sandra Dekanić, koja popravlja detalje i pomaže protagonistima da nose kostim onako kako je zamišljen; uz redatelja Blaževića tu je i scenograf Dalibor Laginja, u stalnoj komunikaciji s djelatnicima tehnike bez čije prisutnosti na cugovima i u back-stageu nema čarolije, a posljednje detalje bilježi i dizajner svjetla Dalibor Fugošić.
Pjevanje uz vratolomije
Riječki »Julije Cezar« nije predstava u kojoj pjevači stoje na rampi i »lijepo pjevaju« arije i recitative, pa tako četiri i pol sata! To je dinamična izvedba prepuna događanja, u kojoj protagonisti ne samo što pjevaju sa scene, iz loža i gledališta, već izvode i neočekivane vratolomije, ilustrirajući radnju koja se – prema libretu – događa u Egiptu: u raskošnim odajama Kleopatre, u zarobljeništvu, u pustinji. Ima tu ubojstava, skakanja u more, bitaka i narodnog veselja, a sve suvremenim sredstvima u kombinaciji s onim najtradicionalnijim – ljudskim glasom.
Ono što primjećujem kao različito od većine proba kojima sam prisustvovala jest neka harmonija, mir i sklad, što je rijetko na završnim pokusima u teatru. Nema nervoze, podizanja glasa, ali postoji permanentan muzički naboj koji probu čini zanimljivom čak i bez orkestra i nizanjem scena »na preskok«!
Pitam Marina Blaževića kakve su dramaturške rezove primijenili na djelu, budući da su barokne opere, u svoje vrijeme, trajale 4 do 5 sati i bile više društveni nego umjetnički događaj.
– Radi se o klasičnim dramaturškim zahvatima – neke smo arije skratili, neke izbacili, nekim likovima smanjili prisutnost, no unatoč tome smo ostali na gotovo baroknom trajanju od 3.5 sata! Danas se ove opere vrlo rijetko izvode integralno, osim na festivalima kao što je salzburški, a neke se arije već tradicionalno – ne pjevaju! Ali u našoj predstavi smo se vodili osobnostima pjevača! Recimo, Cezarovu ariju Quel torrente che cade dal monte, jednu od najtežih u cijeloj operi, neki i vrlo poznati pjevači skraćuju, tj pjevaju samo prvi dio, a Diana Haller ne samo što ju izvodi integralno, već pjeva i visoki C na kraju!
Iako ovu ariju nismo čuli na konkretnoj probi, ipak ono što sam vidjela najavljuje iznimno zanimljivu predstavu.
Iz kategorije: Kazalište
Pogledaj sve-
HNK Ivana pl. Zajca
Šest strastvenih žena: Kazališno-filmski hommage Felliniju
-
Prijateljsko gostovanje
SARAJEVO DOLAZI U ZAGREB: Narodno pozorište u ponedjeljak je u Kerempuhu, s "Hamletom iz Mrduše Donje"
-
Komentar
Nagrada hrvatskog glumišta: Provincijalizam "oskarovske" dodjele koji treba promijeniti
-
Predstava
Premijera u ZKM-u: Alisa u zemlji čudesa ili kako srediti jezičnu policiju
-
Apel urodio plodom
foto BALKON JE SAMO KAP U MORU Riječko kazalište vapi za temeljitom obnovom, treba uložiti najmanje 25 milijuna kuna!
-
"Šest strastvenih žena"
Predstava Talijanske drame inspirirana Fellinijevim životom

- U hotelu Navis na Preluci održano završno druženje Orijenta 1919: Na Krimeji je dozvoljeno sanjati prvoligaške snove
- Provjerili smo ponudu na riječkoj placi uoči blagdana, a imamo i sjajan recept za obiteljski ručak
- Olovka za obrve koja se u svijetu proda svakih sedam sekundi
- Trener Hajduka na presici izbacio sve iz sebe: "Pravu šansu nikad nisam dobio, a Rijeka nas na Poljudu nije nadigrala"
- GOLEMI KOMADI STIJENE NA CESTI Zastoj u prometu kod vijadukta Vežica
- NESREĆA U VUKOVARSKOJ Starac smrtno stradao na pješačkom prijelazu
- SNIJEG ZABIJELIO UČKU I ĆIĆARIJU Glavno pogoršanje stiže večeras
- 'Dirnite u leglo politike i prva reakcija je: vi ste neprijatelj Hrvatske. Zato nam mladi i odlaze'
- Bivši dopredsjednik Mladeži HDZ-a kazneno prijavio Škoru za ratno dezerterstvo: 'Umjesto u rat otišao je pjevati po SAD-u'
- TKO DIJETE IŠTA PITA? Sin Severine K. u raljama suludog reality showa
- Teorija zavjere prema kojoj se Gorski kotar želi isprazniti od ljudi - sve vjerojatnija
- Pogledajte nevjerojatnog morskog kapitalca ulovljenog na Kvarneru. Priča, na žalost, ima i tamniju stranu
- Ova tri horoskopska znaka pratit će velika sreća u 2020. godini
- Kraljevski doručak: Pripremite carski drobljenac za odličan početak dana
- Riječani večeras spavaju kao beskućnici: 'Pretvorimo prazne poslovne prostore u prihvatilišta'
- U Velikoj Gorici uklonili snjegoviće jer su vrijeđali osjećaje katolika, objašnjenje je genijalno
- Riječani u znak solidarnosti s beskućnicima noćili pod vedrim nebom. Među njima - glumci, sportaši, znanstvenici...
- ANKETA Grabar Kitarović, Milanović ili Škoro? Pitamo vas kako biste glasovali u drugom krugu izbora
- DR. SLAVKO SAKOMAN U PULI Priča da je kanabis lijek obična je glupost. Tinejdžeri su od trave vidjeli reptile i babu Čaratangu
- Najviše biračkih mjesta u Mostaru: U BiH će biti otvorena 44 biračka mjesta za hrvatske predsjedničke izbore
- "Treba javiti Nijemcima da je pozdrav Heil Hitler sasvim OK. Hrvatskoj nije sporno veličanje fašizma"
- Riječani večeras spavaju kao beskućnici: 'Pretvorimo prazne poslovne prostore u prihvatilišta'
- 'Dirnite u leglo politike i prva reakcija je: vi ste neprijatelj Hrvatske. Zato nam mladi i odlaze'
- Riječani u znak solidarnosti s beskućnicima noćili pod vedrim nebom. Među njima - glumci, sportaši, znanstvenici...
- Odvjetnička društva su u zadnjih deset godina na ovrhama zaradila dva do tri Pelješka mosta
- DR. SLAVKO SAKOMAN U PULI Priča da je kanabis lijek obična je glupost. Tinejdžeri su od trave vidjeli reptile i babu Čaratangu
- Europska komisija predstavila "Green Deal", plan je promjena načina života za spas planeta
- "Treba javiti Nijemcima da je pozdrav Heil Hitler sasvim OK. Hrvatskoj nije sporno veličanje fašizma"
- Pretraži članke