Ne žele “Naše nasilje i Vaše nasilje” u Splitu

HSP Splitsko-dalmatinske: Predstava jugoprovokatora Frljića neće biti na repertoaru Marulićevih dana

P. N.

Iz predstave

Iz predstave

Nepotrebno se izazivaju reakcije nekih skupina kojima se neće svidjeti u kojem kontekstu se prikazuju useljenici arapskog podrijetla pa se isti mogu odlučiti na reakcije negdje na hrvatskom Jadranu, što bi moglo ugroziti jedinu profitabilnu gospodarsku granu u Hrvatskoj  – turizam, ističe Ivica Vladava



“Hrvatska stranka prava Splitsko-dalmatinske županije najoštrije osuđuje i samu najavu postavljanja kazališne predstave Olivera Frljića “Naše nasilje i Vaše nasilje” koja bi se navodno trebala uprizoriti 24. travnja 2017. godine u splitskom HNK-a na 27. Marulićevim danima. Duboko nas zabrinjava i vrijeđa da se jedna takva predstava našla na repertoaru Marulićevih dana, a još više da ju financira Ministarstvo kulture na čelu s Ninom Obuljen.


Imajući u vidu da je javnosti poznato kakav je karakter te predstave, da ista duboko vrijeđa vjerske osjećaje svih kršćana i svih muslimana stava smo da i Ministrica kulture Obuljen i HNK Split i Oliver Frljić “vuku vraga za rep” i nepotrebno provociraju hrvatsku javnost.


Budući je ovo postala javna stvar i da nepotrebno izazivaju reakcije nekih skupina kojima se neće svidjeti u kojem kontekstu se prikazuju useljenici arapskog podrijetla isti se se mogu odlučiti na reakcije negdje na hrvatskom Jadranu, što bi  moglo ugroziti jedinu profitabilnu gospodarsku granu u Hrvatskoj  – turizam.





Smatramo da je ova provokacija (jer Frljića ne smatramo ni redateljem ni umjetnikom već jugoprovokatorom) direktno usmjerena protiv svih pozitivnih vrijednosti koji su primjereni gradu Splitu i Republici Hrvatskoj.  Ova nacionalna sramota može završiti jedino ostavkom ministrice kulture Nine Obuljen, ostavkom intedanta HNK Split,  a  jugoprovokator Frljić može završiti u Travniku.


Posljednji puta tražimo da se ova predstava skine s repertoara 27. Marulićevih dana, a svima odgovornima poručujemo da se ova predstava neće održati u gradu Splitu”, navodi se u priopćenju što ga potpisuje Ivica Vladava, predsjednik Hrvatske stranke prava – HSP Splitsko-dalmatinske županije.


O predstavi “Naše nasilje i vaše nasilje”, inspiriranoj romanom Petera Weissa Estetika otpora, Igor Ružić, izbornik 27. Marulićevih dana, navodi:


“Međunarodna koprodukcija HNK Ivana pl. Zajca (Rijeka), HAU Hebbel am Ufer (Njemačka), Wiener Festwochen (Austrija), Slovensko mladinsko gledališče (Slovenija), Kunstfest Weimar (Njemačka), Zürcher Theater Spektakel (Švicarska) i Internacionalni teatarski festival MESS (BiH), uz podršku German Federal Cultural Foundation (Njemačka)


Inspirirana kultnim romanom Petera Weissa Estetika otpora, predstava Naše nasilje i vaše nasilje širom otvorenih očiju promatra Europu naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Europu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost dok jednako tako spremno i s iskešenim zubima zatvara granice tisućama onih koji bježe upravo pred posljedicama europske i američke politike. Dvadeseto stoljeće kao da je uporno radilo samo na jednom – poticanju nacionalnih narcizama koji su jednu masu učili da je bolja od drugih, pri tom namjerno zaboravljajući da je već sama isključivost oblik nasilja. Dvadeset i prvo stoljeće nastavilo nas je učiti istim lekcijama, samo ubrzanim ritmom koristeći se nepogrešivim oružjem: strahom. Brižno građenu sliku snažne, sjajne Europe nepovratno nagriza rastuća paranoja od terorističkih napada i od svukud nam se šalje samo jedna poruka: nigdje više niste sigurni. Strah je ipak najsigurniji preduvjet za mržnju.


Stoga će nam predstava Naše nasilje i vaše nasilje postaviti neka možda vrlo neugodna pitanja: Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o tisućama mrtvih na Bliskom Istoku? Kupujemo li savjest svojom deklarativnom solidarnošću? U trenutku u kojem svjedočimo jednoj od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata, trebamo li se s ponosom nazivati Europljanima ili se Europe trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice europske stoljetne arogantne dominacije? Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji ove predstave dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim, odigranim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima diljem Europe?


Ovoga puta Oliver Frljić secira temu koja naizgled nije domaća, iako je toliko globalna da je nemoguće ne razumjeti je i kao našu. Navodni sraz civilizacija, čiji su rezultat vjerski ratovi, terorizam, fundamentalizam i redukcija građanskih sloboda, ova predstava čita iz brehtijanski antikapitalističkog ključa, a po sličnim principima odustaje i od suptilnije dramske forme. Međutim, snaga poruke koju nudi nije samo etička, nego se vještim režijskim domišljajima pretvara u estetiku – estetiku upozorenja i otpora, kako i glasi naslov romana Petera Weissa kojim je inspiriran ovaj međunarodni projekt”.