Riječke ljetne noći

“Don Quijote” na Principiju: poraz ideala viteštva u korumpiranom društvu

Kim Cuculić

Na brehtijanskom početku i kraju uprizorenja likovi koji utjelovljuju spregu vlasti i kapitala odaju počast i podižu spomenik idealistu i borcu za pravdu Don Quijoteu, što je vrhunac cinizma. Jer isti ti proglasili su ga ludim i strpali u ludnicu kako bi ga uklonili kao smetnju za realizaciju diznilendskog Vjetroparka



Na Riječkim ljetnim noćima premijerno je izvedena predstava »Don Quijote«, koju je prema romanu Miguela de Cervantesa režirao i dramatizirao Kokan Mladenović. Prvotna je zamisao bila da se predstava uprizori na Trsatskoj gradini, no zbog tehničkih i drugih problema premještena je na lokaciju Principija – Arheološkog parka u riječkom Starom gradu. Ovime je Principij inauguriran kao novi prostor za kazališne izvedbe, a Mladenovićev »Don Quijote« neočekivano je, u sudaru s realnošću, dobio novi donkihotovski zaplet.


  Ovaj Don Quijote našega vremena, naime, u interpretaciji Kokana Mladenovića i dramaturginje Nataše Antulov postao je profesor arheologije koji istražuje arheološko nalazište na Trsatu, a onda pod dojmom čitanja Cervantesova romana i sam postaje vitez tužna lika. Od Trsatske gradine ostale su samo video projekcije Voranca Kumara i Marise Žele, koji na okolne zgrade Principija projiciraju željezne vjetrenjače »Vjetroparka Trsat« koji će izniknuti na ruševinama trsatske kule. To je trenutak suvremenosti kojim Mladenović ulazi u tkivo Cervantesova teksta, pokušavajući aktualizirati temu uzaludne borbe s vjetrenjačama. Predstava je time trebala dobiti na dnevno-političkoj aktualnosti, no učinak bi bio snažniji da je uzet neki konkretan problem u Rijeci jer Trsatska gradina u ovom trenutku ne predstavlja izrazit primjer devastacije kulturne i povijesne baštine. Ne postoje ni planovi za budućnost koji joj predviđaju sudbinu kojom bi postala žrtva brutalnog neoliberalnog kapitalizma.


  Time izostaje i eventualni osjećaj pobune gledatelja, na koje poziva transparent s natpisom »Trsat je naš« i bacanje letaka u gledalište.


   Vjetrenjače




No, polazišna teza Kokana Mladenovića je ispravna. Još je Arnold Hauser u svojoj »Socijalnoj povijesti umjetnosti i književnosti« pisao da ideali viteštva više nisu u stanju nositi novu društvenu strukturu; njihovo neslaganje s racionalističkim obrascem ekonomske i društvene stvarnosti i njihova zastarjelost u svijetu ‘vjetrenjača’ suviše je očigledna. Francuski filozof Michel Foucault detektirao je Cervantesova »Don Quijotea« kao prvo moderno djelo, jer u njemu susrećemo beskrajnu igru okrutnog razuma. U tom »ključu« može se iščitavati i riječka predstava, u kojoj jedan od najvažnijih simbola Rijeke funkcionira na metaforičkoj razini ukazivanja na krizu i slom vrijednosti pred naletom vulgarnomaterijalističke realnosti okrenute profitu.


  U ovom suvremenom scenskom čitanju Don Quijote bori se protiv bagera koji nasrću na kulturu, povijest i duh grada, no na kraju pada kao žrtva bezobzirne tajkunizacije i surove kapitalističke zbilje u kojoj se sve mjeri novcem.


  Na brehtijanskom početku i kraju uprizorenja likovi koji utjelovljuju spregu vlasti i kapitala odaju počast i podižu spomenik idealistu i borcu za pravdu Don Quijoteu, što je vrhunac cinizma. Jer isti ti proglasili su ga ludim i strpali u ludnicu kako bi ga uklonili kao smetnju za realizaciju diznilendskog Vjetroparka.


   Koprena


Razvoj ove ideje od početka predstave nekako je predvidljiv, bez potrebnog faktora iznenađenja i odmah je jasno prema kakvom završetku priča vodi. Dramaturški je predstava čvršća u prizorima prije odvođenja Don Quijotea u ludnicu, a zatim se pomalo rasplinula u raznim digresijama i ponavljanjima motiva. Osim citata iz Cervantesova predloška i jednog glazbeno-filmskog navoda, tema donkihotizma dodatno se razrađuje i kroz sekvence iz baleta »Don Quijote«, koje je prema Mariusu Petipau koreografirao Ronald Savković. Na kostimografskom planu Tatjana Radišić suprotstavila je stilizirane renesansne kostime Don Quijotea i Sancha Panze glamuroznim kostimima novopečenih bogataša. Scenografkinja Marija Kalabić intervencijama u već zadani prostor Arheološkog parka i uz oblikovanje svjetla Predraga Potočnjaka naznačila je mjesta zbivanja – Trsatsku gradinu i umobolnicu, gdje Don Quijoteovi progonitelji na svoje svečane haljine i odijela navlače luđačke košulje glumeći razne likove iz Cervantesova romana. Don Quijotea oni pokušavaju učiniti ludim, a u prizoru ludnice preko gledališta se povlači golema koprena koja i gledateljima »zamagljuje vid«…    

Zaneseni idealist


U svoju interpretaciju Don Quijotea glumac Damir Orlić unio je bitne karakteristike toga lika – on je zaneseni idealist, intelektualac, znanstvenik i branitelj kulture u kontekstu koji istinske vrijednosti podređuje novcu i zaradi. U sudaru sa surovom zbiljom i vulgarnim pragmatizmom ideal viteštva nema šanse opstati. Vjerna Don Quijoteova pratitelja Sancha Panzu, koji predstavlja glas zdrava razuma, utjelovio je Igor Kovač čiji Sancho u društvu kojim vladaju korupcija i kriminal ne doživljava ništa bolju sudbinu od one Don Quijotea. U takvom miljeu Dulcinea del Toboso, koju tumači Nika Mišković, postala je prostitutka, a potkupljivu ministricu, odnosno Vojvotkinju, igra Tanja Smoje. Predstavnici moralo pokvarena društva su i Vojvoda (Dražen Mikulić), prijetvorna Liječnica (Jelena Lopatić), prepredeni i dvolični talijanski Conte (Mirko Soldano), Sanson Carrasco (Jasmin Mekić) i Opat (Denis Brižić). Reduciranjem »Don Quijotea« na ove likove obuhvaćeni su razni slojevi društva kojima Kokan Mladenović kritički progovara o suvremenosti.  

  Glumcima Hrvatske drame HNK Ivana pl. Zajca pridružili su se i članovi Baleta i orkestra, koji uživo izvodi glazbu Irene Popović. Sudjeluje i glumac Talijanske drame Mirko Soldano, tako da je »Don Quijote« zapravo projekt cijelog kazališta. Premijerna publika ispratila je predstavu dugim pljeskom i povicima odobravanja