Pet u jedan

Jazz po domaću po šternah va Kastve: Damjan Grbac ima novi, poprilično cool projekt

Danijela Bauk

Foto: D. ŠKOMRLJ

Foto: D. ŠKOMRLJ

Okupila se znatiželjna publika i uživala u posve novim skladbama, a Damjan Grbac, Aldo Foško, Tonči Grabušić i Marko First pokazali su da tradiciji jako dobro stoji i moderno jazz ruho



KASTAV – Jedan grad, četiri glazbenika i pet štacija, odnosno šterni – jedinstvena je to priča pod nazivom »GIIPUJA po šternah« koju je u nedjelju ispričao etablirani i iznimno kreativni jazz glazbenik Damjan Grbac zajedno s Markom Firstom, Aldom Foškom i Tončijem Grabušićem.


Grbac i bend damjans u Kastvu i okolici održali su pet kratkih koncerata, svaki različit, na pet različitih lokacija u gradu Kastvu i tako premijerno predstavili novi autorski jazz repertoar baziran na motivima glazbe Istre i Primorja.


Pet štacija


Sve je počelo već oko 11 sati na prvoj štaciji, na komunjskoj šterni u Spinčićima, a vesela jazz karavana potom je nastavila put Ćikovića, Tuhtana, Jelovičana, da bi »turneja« završila na šterni u središtu Kastva. Već u Spinčićima Grpca i damjanse podržala je šarolika publika koja je uživala u nekoliko posve novih skladbi, naravno kako to i inače s Grpcem biva, inspiriranih glazbom Istre i Primorja, onom kojoj već godinama »odijeva« novo, modernije jazz ruho.




Jer »GIIPUJA po šternah« nastavak je već poznatog projekta GIIPUJA koje stoji kao akronim za »Glazba Istre I Primorja U Jazz Aranžmanima« i kojim je ovaj poznati jazz glazbenik s bogatim iskustvom već dao izniman doprinos njegovanju i očuvanju hrvatske glazbene baštine i pokazao kako se hrvatska etno glazba može interpretirati i kombinirati s različitim glazbenim stilovima.


Davni običaji


No, Grbac nije htio samo osvježiti tradicionalnu glazbu našeg područja, već i podsjetiti na neke stare životne vrijednosti i davne običaje koji su danas zapostavljeni. Zato je pet koncerta u jednom danu održano na pet autentičnih starih šterni. Šterne su posebne vrste bunara, karakteristične za vapnenačko i krško, kišom oskudno, područje Istre i Primorja, a služile su kao javni i svima dostupan sustav za sakupljanje i korištenje kišnice kao pitke vode.



– Šterne, dakle, služe za sakupljanje vode, dok je glazba, s druge strane, oduvijek bila važan element za okupljanje stanovništva. I jedno i drugo toliko je važno i na različite načine nužno za život, reći će Grbac o projektu.


I baš to se dogodilo na kastavskih šternama, okupila se znatiželjna publika i uživala u posve novim skladbama, a Grbac na kontrabasu, Aldo Foško na bas klarinetu, Tonči Grabušić na bubnjevima, ali i na malom zvoncu i nešto većoj padeli, te Zagrepčanin Marko First ne samo na violini, već i na tipičnim primorskim instrumentima sopelama i mihu, pokazali su da tradiciji jako dobro stoji i moderno jazz ruho.


Uskoro kao audio i videozapis


Koncerti su i snimani i svjetlo dana ugledat će kao audio videozapis.


– Koncerti su snimani audio i video- tehnikom te će cjelokupni materijal biti predstavljen u videoizdanju, svaki koncert posebno i kao jedan cjelokupni videofilm. Video i audio snimanjem će se obuhvatiti koncert, širi prostor na kojem će se izvoditi program te atmosfera u kojoj će se odvijati koncerti. Naime, vrlo je bitno da se cjelokupnim programom dočara upravo ambijent koji će imati glazbenu podlogu i dočarati dašak povijesti i sadašnjosti na tim lokacijama, kazao nam je Grbac.