Sutra počinje 73. Mostra

Između žanrovskog filma i rigorozne filmofilije

Dragan Rubeša

Reuters

Reuters

Sutra u Veneciji počinje 73. po redu međunarodni filmski festival čija direkcija, odabirom filmova, želi zadovoljiti različite filmske apetite.  Festival otvara mjuzikl Damiena Chazellea »La La Land« u kojem  Ryana Goslinga pleše i pjeva s Emmom Stone



VENECIJA Za razliku od Cannesa čije famozne stepenice prekrivene crvenim tepihom koje vode prema Grand Theatreu Lumiere postaju pravi izazov za dame-sirene u preuskim toaletama i štiklama ubojicama, venecijanski crveni sag dugačak je tek desetak metara i puno ga je lakše prevaliti, plus dodatnih 30 metara koji se moraju proći od hotela »Excelsior« u sponzoriranom autu.


Na njemu će se od 31. kolovoza do 10. rujna nagurati svi – od političara, starleta i filmskih diva do autora i paparazza, dok je druga strana metalne ograde koja dijeli taj ekskluzivni prostor od »obične raje«, rezervirana mahom za teen fanove koji je tradicionalno okupiraju već od ranih jutarnjih sati naoružani ruksacima i kišobranima, u lovu na autograme i selfieje.


Dok se burne 1968. godine oko tih ograda naguralo 3000 policajaca kao brana od studentskih prosvjednika, iako se više niti ne sjećamo što su oni tada željeli, danas se jedina borba vodi između stilista – tko će od njih odjenuti poznatiju zvijezdu. Jedan od njih postao je u međuvremenu respektabilni sineast. Riječ je o Tomu Fordu koji se nakon iznenađujuće impresivnog »Samca« vraća na Lido s najnovijim noirom »Nocturnal Animals« u kojem je angažirao Amy Adams, Jakea Gyllenhaala i Michaela Shannona.



»LA LA LAND«  – Damien Chazelle (SAD) »THE BAD BATCH« – Ana Lily Amirpour (SAD)  »UNE VIE« –  Stéphane Brizé (Francuska, Belgija)»THE LIGHT BETWEEN OCEANS« – Derek Cianfrance (SAD, Australija, Novi Zeland)»EL CIUDADANO ILUSTRE« – Mariano Cohn, Gastón Duprat ( Argentina, Španjolska)»SPIRA MIRABILIS« – Massimo d’Anolfi, Martina Parenti (Italija, Švicarska, dokumentarni) »THE WOMAN WHO LEFT« – Lav Diaz (Filipini)»LA REGIÓN SALVAJE« – Amat Escalante (Meksiko) »NOCTURNAL ANIMALS« – Tom Ford (SAD)»PIUMA« – Roan Johnson (Italija)»RAJ« – Andrej Končalovski (Rusija, Njemačka)»BRIMSTONE« – Martin Koolhoven (Nizozemska)»NA MLIJEČNOM PUTU« –  Emir Kusturica (Srbija, Velika Britanija)»JACKIE« – Pablo Larraín (SAD, Čile)»VOYAGE OF TIME« – Terrence Malick (SAD, Njemačka, dokumentarni)»EL CRISTO CIEGO« – Christopher Murray (Čile, Francuska)»FRANTZ« – François Ozon (Francuska, Njemačka)»QUESTI GIORNI« – Giuseppe Piccioni (Italija)»ARRIVAL« – Denis Villeneuve (SAD)»LES BEAUX JOURS D’ARANJUEZ« – Wim Wenders (Francuska, Njemačka)


Za sve ukuse


Iako se direkcija Mostre u njenoj dugoj festivalskoj povijesti mijenjala poput talijanskih vlada, njena trenutna postava predvođena predsjednikom Biennalea Paolom Barattom i festivalskim umjetničkim direktorom Albertom Barberom, donekle je čvrsta i stabilna. Njen primarni zadatak je zadovoljiti sve filmske apetite, od rigorozne filmofilije koja je spremna provesti u dvorani pet sati da bi vidjela najnoviji komad Lava Diaza »Žena koja je otišla«, do onih koji preferiraju žanrovski film koji na »passarellu« dovodi holivudske zvijezde, poput Ryana Goslinga koji pleše i pjeva s Emmom Stone u najnovijem mjuziklu Damiena Chazellea »La La Land«, koji svečano otvara 73. po redu Mostru.


Radikalnija filmofilija doći će na svoje s autorima poput Kim Ki-duka (Mreža), Wang Binga (Gorki novac), zločestog momka meksičkog filma Amata Escalantea (Divlja regija), Rehe Erdema (Veliki, veliki svijet), Keija Ishikawe (Tragovi grijeha) i Sergeja Loznice čiji najnoviji dokumentarni film »Austerlitz« inspiriran istomenim romanom W. G.  Sebalda pokušava odgovoriti na pitanje zašto ljudi odlaze u Auschwitz i što tamo traže.


Fanovi žanrovskog filma dolaze na Lido da bi prije svih drugih vidjeli novi ratni film Mela Gibsona »Hacksaw Ridge«, vadili maramice iz džepova tijekom projekcije najnovije melodrame Dereka Cianfrancea »Svjetlo između oceana« s Aliciom Wikander i Michaelom Fassbenderom te promatrali genezu novog albuma Nicka Cavea »Skeleton Tree« koju prati Andrew Dominik u glazbenom doksu »One More Time With Feeling«. Inače, Cave se pojavljuje i u Wendersovu 3D komadu »Lijepi dani u Aranjuezu«, adaptaciji drame Petera Handkea, čijeg će autora – vjerujemo – razveseliti venecijanski sudar s Emirom Kusturicom kojeg je Cannes ignorirao, da bi ga Mostra dočekala s puno više pompe, možda i zato jer je u novom filmu »Na mliječnom putu« angažirao Monicu Bellucci.



Glavni festivalski žiri kojim predsjedava režiser Sam Mendes, čine glumice Chiara Mastroianni, Jemma Arterton i Nina Hoss, redateljica i glazbenica Laurie Anderson, američki režiser Joshua Oppenheimer, venecuelanski režiser Lorenzo Vigas, kineska redateljica Zhao Wei te talijanski pisac Giancarlo De Cataldo. Predsjednik žirija parelelne selekcije »Horizonti« je francuski sineast Robert Guediguian. Zlatni lavovi za karijeru bit će uručeni Jean-Paul Belmondu i Jerzyju Skolimowskom. Ponoćnu projekciju restaurirane kopije Romerova zombi klasika »Zora mrtvaca« uvrštenog u kinotečni program »Venezia Classici« najavit će Dario Argento i Nicholas Winding Refn. A bit će eksluzivno prikazan i dio prvog dugometražnog virtualno realnog filma »Jesus VR – The Story of Jesus Christ«. Nekad je bilo dovoljno staviti na ulazu u crkvu neonsku Bibliju. Danas njen Sin Božji kroči bespućima virtualne realnosti.


Dva westerna


A uz ratni film (Gibson), mjuzikl (Chazelle), triler (Ford), melodramu (Cianfrance), sportski film (Falardeauov »The Bleeder«) i biopic (Larrainov »Jackie«), našlo se mjesta i za čak dva westerna – »Brimstone« (Sumpor) Nizozemca Martina Koolhovena s Guyom Pearceom i Dakotom Fanning, koji će biti prikazan u konkurenciji, te remake »Sedmorice veličanstvenih« u režiji Antoina Fuque s Denzelom Washingtonom i Ethanom Hawkeom.


Možda se 73. izdanje Mostre doima ponešto riskantnijim od prethodnih. No uz dvije barem na papiru iznimne off selekcije – Tjedan kritike i Dani autora kojom predsjedava sumanuti Bruce la Bruce, a u koju je uvršten i dugoočekivani dugometražni debi Hane Jušić »Ne gledaj mi u pijat«, koji bi se La Bruceu mogao itekako svidjeti, bit će na Mostri puno razloga zbog kojih se isplati provesti čitav sunčani dan u mraku kinodvorane, uz pet odgledanih filmova dnevno.