Meksička umjetnica

Teresa Margolles u Zagrebu: Francuski paviljon ispunjen balončićima

Kim Cuculić

Na zagrebačkoj izložbi autorica ispunjava Francuski paviljon balončićima u varijaciji instalacije »Zrak«, svoga najpoznatijega djela, te predstavlja dvije nove produkcije nastale u korelaciji s lokalnom scenom



ZAGREB Izložba »Sutura« istaknute meksičke umjetnice Terese Margolles bit će otvorena večeras u 19 sati u Francuskom paviljonu (Savska 25). Ovime Kultura promjene Studentskog centra u 2018. godini nastavlja svoj likovni program. Nakon obnove Francuskog paviljona odabrani kustoski put, koji iziskuje dijalog s ovom monumentalnom građevinom, pokazao se kao pravi smjer, dovoljno širok za raznorodne umjetničke poetike i slobode, a jasan unutar izlagačkog konteksta.


Odnos prema manjinama


No, tek je dolazak Terese Margolles, meksičke umjetnice koja prvi put izlaže u ovom, istočnijem dijelu Europe, razbio membranu te je ona pri prvom dodiru s prostorom odlučila da želi iz njega i izići. Prostorni izlazak u produkciji radova slijedi i njihovo izlaganje, a Margolles pronalazi način da poveže svoje trajne preokupacije upravo s trenutkom i prostorom u kojem se nalazi. U procesu ona uključuje i lokalnu zajednicu, u ovom slučaju LGBTIQ, povezujući problem odnosa prema manjinama u sredini iz koje polazi sa sredinom u koju dolazi.


Na zagrebačkoj izložbi autorica ispunjava Francuski paviljon balončićima u varijaciji instalacije »Zrak«, svoga najpoznatijega djela, te predstavlja dvije nove produkcije nastale u korelaciji s lokalnom scenom, uzimajući u obzir lokalne specifičnosti. Jedna od njih nastala je u suradnji s članovima zagrebačke LGBT zajednice, koji su ujedinili platna koja su skupila ostatke brutalnosti nedavnih ubojstava triju transrodnih prostitutki u Ciudad Juarezu, inače protagonistkinja autoričinih ranijih radova. Ta akcija žalovanja, u kojoj oni posuđuju svoje vrijeme i tijela kako bi se odrekli zločina u kontekstu ekstremnog nasilja u Meksiku, istovremeno otvara emocionalan registar koji će manifestirati politički i ideološki okvir okoliša, u kojemu njihova tijela postaju podložna nasilnim djelovanjima.


Snažna umjetnička djela




U svom drugom radu »Štoviše, trava raste«, fotografskom diptihu i videu koji je nastao u rujnu prošle godine, umjetnica dokumentira akciju uklanjanja bilja koje je prekrivalo stare tračnice vlaka u dvorištu Studentskog centra. Tim činom Margolles simbolično vraća u prvobitno stanje rijetko spominjanu epizodu povijesti SC-a iz vremena Drugog svjetskog rata. Margolles stvara snažna umjetnička djela koja problematiziraju socijalne i ekonomske norme društva, koje smrt – nasilnu, onu drugih i drugačijih – prihvaća kao normalnost. Njezin izričaj prvenstveno je hrabar, ona propituje, ali i krši društvene i umjetničke konvencije. Kroz svoj dugogodišnji rad razvila je jedinstven umjetnički jezik, kako bi kroz suptilne geste dala glas nasilno ušutkanim žrtvama.


Teresa Margolles jedna je od najzanimljivijih meksičkih umjetnica svjetske reputacije, njezin je rad međunarodno prepoznat i priznat te izlagan u svim važnijim institucijama i na manifestacijama poput Venecijanskog bijenala, Manifeste, Guggenheima i MUAC-u. Izložba je otvorena do 24. veljače, radnim danom od 16 do 20 sati i subotom od 10 do 14 sati.