'Crvena ruža Jadrana'

Izložba Dinka Svobode: Moruzgva koja potiče i slabovidne na kreativan rad

Doris Žiković

U najnovijem ciklusu izloženom u Galeriji »Juraj Klović« umjetnik u središtu ima moruzgvu, kraljicu Jadrana koja je uvijek smještena u drugačiju okolinu što možemo usporediti s nama samima



RIJEKA Prva ovogodišnja izložba u Galeriji »Juraj Klović«, naslovljena »Crvena ruža Jadrana – Moruzgva, actinija equini« posvećena je umjetničkom radu Dinka Svobode koji je vezan uz more i podmorje gotovo u svom cjelokupnom slikarskom opusu.


U ovom najnovijem ciklusu, koji obuhvaća radove manjeg formata, umjetnik u središtu ima moruzgvu, kraljicu Jadrana koja je uvijek smještena u drugačiju okolinu što možemo usporediti s nama samima koji se poput moruzgve snalazimo u društvu koje nas okružuje – kazala je na otvorenju izložbe točno u podne tajnica HDLU-a Rijeka Jasna Rodin, istaknuvši da je ovim radovima na površinu izašla samo jedna u nizu umjetnikovih ličnosti koja krije humanitarnu notu.


 


Moruzgva je igra




Naime, hendikepiran slabovidnošću Svoboda se u svojoj 94. godini izražava tehnikom kolaža zbog bolje kontrole oblika i materijala, a kako je oduvijek osjetljiv za potrebe društva radove s ove izložbe donira Udruzi slijepih Primorsko-goranske županije, Osnovnoj školi Pećine i studentima koji se bave tom problematikom.


Umjetnik osnovni slikarski doživljaj pojednostavljuje te ga svodi na odnose forme i kontrasta boja komponiranih oblika. Moruzgva je igra, krug koji se ponavlja, naglasak u boji, on upozorava, nekad uklopljen, a ponekad iznenađujući i izgubljen u situaciji života ili površini papira na kojem ga je umjetnik replicirao.


Sam okvir rada također je u obliku kruga, dominantne forme prisutne u elementima koji vibriraju i suprotstavljaju se međusobno. Cjelovite ili rastvorene dinamične kružnice čine cjelinu odnosa i boja morskog svijeta – piše u katalogu izložbe.


Vrlo često taj čaroban i slikoviti motiv autor koristi da bi iskazao odnose u društvu, ponekad ukazao na negativnosti, dok ovoga puta njegova moruzgva na svakoj kružnici ima crvenu točku i tako postaje pojedinac u mnoštvu, znak osobnosti, ona je sam autor ili netko od nas.


Elementarna potreba


O svom umjetničkom radu autor govori kao o elementarnoj potrebi, potrebi bez koje ne može, koja ga ispunjava i raduje, i kada završi jedan ciklus već mu se rađaju nove ideje, svježe i autentične, ponovo vezano uz more, ali i za svijet koji prolazi i mijenja se tu oko nas u bezbrojnim susretima, odnosima i bojama. No dodaje da nije posve siguran hoće li se posvetiti nekom novom ciklusu.


–  Ja sam svoje učinio i sad je na drugima da to nastave. Nadam se da će moji radovi doprijeti barem do nekoga kako bi uživao u njima – kazao je vremešni umjetnik, podsjetivši da je izložbom Imago Mundi – suvremenih umjetnika u Veneciji, 2015. godine Luciano Benetton obilježio osamdesetu obljetnicu svoje tvrtke. Na toj izložbi minijatura iz cijelog svijeta Svobodina sličica moruzgve postigla je značajan uspjeh.


Stoga je ovu izložbu autor posvetio toj crvenoj ruži Jadrana – actiniji equini simbolično označenoj crvenom kružnicom. Nizom kružnih elemenata Svoboda izražava svoje trenutno raspoloženje izazvano nestašnom crvenom točkicom u nepredvidljivom okruženju kao što se u prirodi i događa.


Predsjednik Udruge slijepih PGŽ-a Emil Mandarić zahvalio je umjetniku na donaciji, ustvrdivši da Svobodine radove kroz kontraste boja mogu dočarati i osobe oštećenog vida te da će zasigurno potaknuti barem dio slabovidnih na kreativan rad. Mandarić je iskazao nadu da će barem dio Svobodine energije preći na osobe koje imaju poteškoće s vidom i biti im poticaj za umjetnički rad.


Izložba koja je na otvorenju bila jako dobro posjećena može se razgledati do kraja siječnja.