Afera Cambridge AnalYtica

Facebook i privatnost: Afera oborila vrijednost Facebookovih dionica za gotovo sedam posto

Hina

foto: Reuters

foto: Reuters

Ti su podaci prikupljeni putem aplikacije za psihološko testiranje koju je preuzelo 270.000 korisnika društvene mreže, a razvio ju je ruski psiholog Aleksandr Kogan koji ih je potom neopravdano ustupio CA-u.



SAN FRANCISCO – Facebook se našao u središtu polemike oko neprimjerena korištenja osobnih podataka milijuna korisnika tvrtke Cambridge Analytica povezane s kampanjom Donalda Trumpa.


Zbog optužbi koje dotična britanska tvrtka negira, Facebooku je pala vrijednost dionica za gotovo 6,8 posto na Wall Streetu. a dana su i obećanja o istragama s obje strane Atlantika.


Po pisanju više američkih i britanskih medija, Cambridge Analytica (CA), tvrtka specijalizirana za stratešku komunikaciju, prikupila je podatke o 50 milijuna korisnika Facebooka bez njihova dopuštenja kako bi ih koristila za izradu softvera koji bi omogućio predviđanje i utjecaj na glasovanje birača.




Ti su podaci prikupljeni putem aplikacije za psihološko testiranje koju je preuzelo 270.000 korisnika društvene mreže, a razvio ju je ruski psiholog Aleksandr Kogan koji ih je potom neopravdano ustupio CA-u.


Facebook je istaknuo da je aplikacija mogla imati pristup i podacima “prijatelja” korisnika koji su preuzeli aplikaciju.


Ovo otkriće izazvalo je brojne američke i europske zastupnike da zatraže objašnjenje o tome kako je CA došla do podataka.


Sama tvrtka objavila je kako “te podatke Facebooka nije koristila u okviru usluga pruženih predsjedničkoj kampanji Donalda Trumpa” te da nikakav “ciljani publicitet” nije ostvaren “za tog klijenta”.


Ističe i da “nije radila na referendumu o brexitu u Velikoj Britaniji”.


Facebook kaže da je zatvorio račun tvrtke i angažirao stručnjake za digitalnu reviziju kako bi se razjasnila afera.


No, britanski regulator informacija i osobnih podataka najavio je da će izdati nalog u utorak za pristup serverima CA-a te je zatražio od Facebooka da prekine vlastitu istragu kako ne bi kompromitirao njegovu.


Do polemike dolazi u nezgodnom trenutku jer se Facebook, kao i Twitter i Google, mjesecima optužuju da su pridonijeli manipuliranju javnog mnijenja, posebice vezano uz Rusiju i američku predsjedničku kampanju ili pak referendum o brexitu 2016.


Redovito ih se optužuje da ne štite dovoljno osobne podatke svojih korisnika koji su baza njihova gospodarskog modela.