Oživjele hale tvornice Pluto

Zavirite u Muzej automobila “Ferdinand Budicki”!

Irena Frlan Gašparović

Trgovac loncima i klavirima uvezao je iz Beča dvije godine star Opel i izazvao strku na ulicama. U njegovu slavu entuzijasti su uspjeli u halama nekadašnje tvornice Pluto izložiti 35 povijesnih automobila i 15 motocikala, ali i nešto bicikala, mopeda, kolica 



Danas pokusno kuhanje od 11 -12 i 5 – 7 sati. Molimo da dođete i uvjerite se da sva jela budu kuhana u 5 – 20 min. Tako je trgovac i bravar Ferdinand Budicki 1930. reklamirao lonce za brzo kuhanje »fruco« koje je prodavao Zagrepčanima u svojoj trgovini u centru grada, skupa sa šivaćim strojevima, biciklima, pisaćim strojevima, traktorima, klavirima, namještajem. No, u sjećanju Zagreba Budicki nije ostao zabilježen ni po biciklima, niti po loncima. U povijesti glavnoga grada ostao je zapisan kao čovjek koji je 1901. godine iz Beča dovezao prvi automobil u Zagreb. Bio je to automobil marke Opel, star dvije godine, koji je izazvao puno strke na zagrebačkim ulicama kojima su dotad prometovali samo konji i pješaci. Više od stoljeća kasnije, Budicki je, zahvaljujući skupini idealista i zaljubljenika u stare automobile, dobio novu zagrebačku adresu, Muzej automobila Ferdinand Budicki, smješten u halama nekadašnje tvornice Pluto. 


  Muzej je službeno otvoren tjedan dana, a već je privukao veliku pozornost. Svakog dana u vrijedan interijer nekadašnje tvorničke hale »zaviri« pedesetak posjetitelja, vikendom i više, uživajući u uglancanim ljepotanima koji podsjećaju na neka druga vremena, kada se i živjelo i vozilo sporije nego danas. 


 Penzioneri i nezaposleni



Kroz preslike fotografija iz obiteljskih albuma prvih ljubitelja automobila, u muzeju se može upoznati i povijest automobilizma u Hrvatskoj i saznati, primjerice, da je Prvi automobilni klub u Zagrebu osnovan 1906. godine i imao je samo devet članova, a da je prva žena koja je kod nas položila vozački ispit bila Alma Balley 1914. 




  – U ovom autu su gospodin Vjekoslav Heinzel i njegova supruga, ovo je deda od Đure Gavrilovića, a ovo ovdje je gospodin Budicki, objašnjava nam Vladimir Vinduška čiji ručno rađeni modeli starih automobila ukrašavaju zidove hale.



– Sigurno ćete naći neki auto koji ste i sami nekada vozili, kaže Vladimir Vinduška gospođi koja je s obitelji upravo ušla u muzejski prostor od 1.500 kvadratnih metara. Vinduška je jedan od entuzijasta na kojima počiva projekt na čijoj je realizaciji mjesecima radilo »troje penzionera i dvojica nezaposlenih«, među kojima, prije svega, Valentino Valjak, inicijator i voditelj projekta te autor knjige »Bešte, ljudi – ide auto«, prve cjelovite knjige o automobilizmu u Hrvatskoj. Vinduška je pritom u pravu: gotovo je sasvim sigurno da će svaki posjetitelj muzeja koji je zašao barem u 40-e godine, već na ulazu pronaći limenog ljubimca za čijim je upravljačem i sam sjedio. 


  Stojadin, spaček, buba, mini i nekoliko drugih modela koji su se najčešće vozili cestama bivše države goste muzeja dočekuju na početku izložbenog postava u kojem je 35 povijesnih automobila i 15 motocikala, ali i nešto bicikala, mopeda, kolica, pa čak i drugih »oldtimer« stvarčica, poput starih televizora te frižidera s početka prošlog stoljeća.  

Prijatelji i poznanici


Pravi oldtimeri, njih 35, u muzeju se nalaze zahvaljujući njihovim vlasnicima, »prijateljima i poznanicima«, koji su ih posudili bez ikakve naknade, kažu nam naši domaćini. Najstariji izložak ima više od 90 godina – crni Ford T iz 1922. godine dobi/”o je stoga centralno mjesto u muzeju. Nedaleko njega izloženo je vjerojatno najvrednije vozilo, Rolls Royce Silver Shadow iz 1967. godine, koji je proizveden u svega 505 komada.


A malo dalje, najduži automobil, šestmetarska američka limuzina Lincoln. No, popis izložaka samo je privremen. Postav muzeja povremeno će se mijenjati, pa će za dva do tri mjeseca na red za prikazivanje doći drugi oldtimeri, budući da ih samo u Zagrebu ima oko 1.500. Moguće je da posjetitelje uskoro dočeka i prava poslastica, jer su osnivači ovog muzeja upravo ušli u trag jednog automobila, Peugeota iz 1902. godine kojeg je, po svemu sudeći, kako nam je otkrio Vinduška, jedan proizvođač meda iz okolice Zagreba dobio na lutriji na sajmu u Londonu.