Registracija ČK

Riječkoj Čistoći je svaki šesti kamion u kvaru, pa su morali unajmiti nove iz Čakovca

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Riječ je o šest vozila za kompaktiranje i odvoz komunalnog otpada, po dva zapremine 16 kubičnih metara, 7,5 kubičnih metara te 5 kubičnih metara, koja su putem javnog natječaja, na razdoblje od dvije godine, unajmljena od čakovečke tvrtke Tehnix d.o.o.



RIJEKA – Pored vlastitih 97 vozila za odvoz otpada, riječko komunalno društvo Čistoća nedavno je, od čakovečke tvrtke Tehnix d.o.o., putem javnog natječaja, na razdoblje od dvije godine, odlučilo unajmiti još šest dodatnih vozila.


Riječ je o vozilima za kompaktiranje i odvoz komunalnog otpada, po dva zapremine 16 kubičnih metara, 7,5 kubičnih metara te 5 kubičnih metara. Dosad su na ulice Rijeke i okolice stigla prva dva kamiona za odvoz otpada, zapremine 16 »kubika«, a uskoro se očekuju i ostala četiri.


Cijena najma je od 12.800 do 15.750 kuna mjesečno, bez PDV-a, za najmanja, odnosno najveća vozila, dok podatak o cijeni najma za kamione zapremine 7,5 kubičnih metara nismo dobili.




Zajedno s PDV-om, cijena najma iznosi oko 20 tisuća kuna za najveća dva vozila, odnosno gotovo pola milijuna kuna za dvogodišnji najam. Cijena novih vozila sličnih karakteristika, prema informacijama iz Čistoće, iznosi između 1,2 milijuna i 1,6 milijuna kuna.


Čak i ako je riječ o iznosu bez PDV-a, jasno je da će za dvije godine najma, za najveće vozilo, Čistoća platiti otprilike četvrtinu njegove tržišne cijene.


Na upit upravi Čistoće o razlozima raspisivanja natječaja, odnosno najma vozila, dobili smo odgovor kako KD Čistoća »uvodi potpuno novi, složeniji sustav prikupljanja komunalnog otpada koji zahtijeva niz prilagodbi komunalnog društva, ali i promjenu navika građana«.


– Puno je izazova s kojima će se svi uključeni u ovaj proces susretati i zajednički operativno rješavati. Kako je uvođenje novog sustava višegodišnji proces i ne ovisi samo o čimbenicima na koje KD Čistoća može utjecati, odlučeno je da se ne požuruje s kupnjom vozila, nego da se neka komunalna vozila unajme, ispitaju stvarne mogućnosti i potrebe KD-a Čistoća, te pričeka neke od mogućnosti sufinanciranja, naravno, uz daljnji razvoj zakonodavnog okvira javne usluge.


Ovakav pristup omogućio je KD-u Čistoća istovremeno korištenje novih vozila dobivenih u kratkom roku s uključenim cjelokupnim održavanjem vozila, stoji u odgovoru Čistoće.


Nove usluge, ispitivanje mogućnosti i ostalo navedeno zvuči dobro, dve dok se ne vidi odgovor na naše iduće pitanje, o stanju tehničke ispravnosti postojećeg voznog parka KD-a Čistoća. Naime, u prosjeku je dnevno u kvaru svako šesto vozilo ovog komunalnog društva.


O ispravnosti voznog parka Čistoće, baš kao i Autotroleja kojemu je, barem prema izvještaju direktora Alberta Kontuša Nadzornom odboru, o čemu je pisao Novi list, prosječno svaki peti autobus dnevno izvan pogona, brine gradska tvrtka Rijeka plus, kojoj je na čelu nekadašnji direktor Autotroleja Željko Smojver.



Upravu Čistoće upitali smo koliki je ukupan broj vozila u njihovom vlasništvu koje održava Rijeka plus, koliki je broj vozila prosječno dnevno u kvaru te koliki je bio broj neispravnih vozila na dan slanja upita, u utorak, 20. kolovoza. Odgovor je poražavajući.


– Ukupan broj vozila koja se održavaju u Rijeka plusu je 133, od toga za odvoz otpada 97. Prosječan broj neispravnih vozila je 19 dnevno, a na današnji dan je neispravno 25 vozila. Radi se o različitim kvarovima od kojih se neki mogu ukloniti u roku od sat do dva, a za neke popravak traje i preko mjesec dana, primjerice u slučaju kada da je potrebno naručiti i čekati isporuku novog motora vozila, odgovorili su iz Čistoće.


Svaki peti neispravan autobus Autotroleja i svaki šesti neispravan kamion Čistoće dnevno, čini se, ne zabrinjavaju pretjerano gradske vlasti. Zašto i bi, kada se evidentan problem s održavanjem voznog parka gradskih komunalnih društava (sjetimo se samo brojnih požara na autobusima Autotroleja), može elegantno riješiti najmom dodatnih vozila, dok vlastita čekaju popravak. Ceh će ionako, kao i obično, platiti korisnici, u ovom slučaju građani Rijeke i okolnih gradova i općina kojima usluge odvoza otpada pruža KD Čistoća.



Ugovor o održavanju s Rijeka plusom


Komunalno društvo za odvoz otpada inače je s Rijeka plusom potpisalo novi ugovor o održavanju, s cijenom od 2,2 milijuna kuna bez PDV-a, odnosno 2,75 milijuna kuna godišnje s porezom na dodanu vrijednost, što je oko 20 tisuća kuna po vozilu godišnje.


S obzirom da je, prema službenim podacima KD-a Čistoća, prosječna starost njihovog voznog parka 11,5 godina, što nije malo, ali nije ni katastrofalno, podaci o svakom šestom vozilu u kvaru dnevno u najmanju su ruku zabrinjavajući.


Posebno s obzirom na nemali iznos koji Čistoća godišnje plaća Rijeka plusu za održavanje voznog parka, a kako nismo dobili konkretne podatke o tome što je sve od održavanja u taj iznos uključeno, niti ima li Čistoća dodatne troškove na ime održavanja, bilo prema Rijeka plusu ili trećim tvrtkama, moguće je da su stvarni troškovi održavanja i veći od navedenih.


Kako će najam vozila utjecati na konačnu bilancu KD-a Čistoća, tek će se vidjeti, no znakovito je da je Rijeka plus prošle godine ostvario značajnu financijsku dobit, dok je Autotrolej primjerice, kao jedna od tvrtki čija vozila Rijeka plus održava, ostvario gubitak od desetak milijuna kuna.