Dan i noć

Riječki klub Tunel pokazao kako iskoristiti prostor ispod katedrale sv. Vida

Marta Ban

Foto M. Ban

Foto M. Ban



RIJEKA Svoju je ponudu klub Tunel proširio, ili bolje rečeno produbio, otkako je ovog ljeta po drugi put zašao podno gradskog centra, u prostor Riječkog tunela. Ondje je, iz smjera ulaza kod katedrale sv. Vida, ove subote organizirana dnevna i noćna glazbeno-vizualna ponuda koja je ukazala na potencijal cjelokupnog prostora i smjer kojim se ondje može krenuti. Tek što se ugasila jednolična tunelska neonska rasvjeta te postavilo nekoliko prigušenijih izvora svjetlosti, prostorom je usred dana, a potom i noći – premda je u tunelu za doba svejedno – zavladala sjajna atmosfera.


Od nelagode do lagode


Dnevni program, podijeljen u tri zasebne točke, započeo je, zbog organizacijskih poteškoća nešto kasnije, postavljanjem zvučne instalacije pod nazivom »Vibracija 03« koje su osmislili i u tamu tunela postavili riječki umjetnici Dominik Grdić i Michel Mesarić. Ondje su, u dosluhu s prostorom u kojem se instalacija nalazila, puštali dekonstruiran zvuk bombardiranja, preuzet iz inih filmova koji tematiziraju ratna razaranja. Zvuku su ostavljene samo niske i duboke frekvencije što fizički osjećajem vibracije i neugodnog tutnjanja, u posvemašnjem mraku dijela tunela gdje se instalacija nalazila, izazivaju nemir i nelagodu.


Od nelagode do lagode, okupljene je preusmjerila dnevna zabava u mraku tunela pod vodstvom DJ-a Dr. Smeđeg Šećera koji je, kao drugi dio programa, u dvosatnom setu svojim funky povratkom u 60-e i 70-e zanjihao klince od pet i penzionere od šezdeset pet godina te, naravno, sve one između. Vrlo privlačna komponenta zamračenog i dugačkog prostora počivala je na činjenici da je šank bio smješten na početku tunela, a Šećerov pult stotinjak metara dalje pa je s plesnjaka prema ulazu dopiralo samo slabo svjetlo, bez Šećerova zvuka. No kao što poznati slogan kluba kaže »Svjetlost na kraju Tunela je zapravo – muzika«, nikome tko je ušao do šanka nije palo na pamet ne istražiti što sve i koga svjetlo u daljini krije.


Inovativna rješenja


Zadnji dio dnevnog programa bio je rezerviran glazbeni performans uz nijeme filmove gdje je dvoje pulskih glazbenih eksperimentatora, Vladimir Butković i Marko Jovanović, istražilo kako bi se današnje tehnike i pristupi glazbi, od elektronike, akustike i klasične glazbe, mogli pretvoriti u glazbenu podlogu eksperimentalnih nijemih filmova. Pritom su prikazani filmovi »Le Retour à la raison« Mana Rayja iz 1923., »Entr’Acte« Renea Claira snimljen godinu nakon, »Meshes of the Atfernoon« Maye Deren iz 1943. te »Ghost Before Breakfast« Hansa Richtera iz 1928., a njihova originalna glazbena podloga, dijelom sačuvana i dijelom izgubljena, zamijenjena novim i inovativnim rješenjima pulskog glazbenog dvojca.Noćni program elektroničke glazbe započeo je nakon 23 sata te su do ranih jutarnjih sati u tunelu nastupili Volster /Out of Place/Traum, Dj Jopa, Bellen i BRX. Time je potvrđeno da je riječka underground scena pronašla svoj novi podzemni prostor.