Alarmantno

Problemi stižu domino efektom: I kanadski naručitelj sad je postao nervozan zbog stanja u “3. maju”

Jagoda Marić

Predstavnici kanadske Algome, kako doznajemo, spremni su idućeg tjedna doći na razgovor u Vladu, kako bi dobili uvid u situaciju u Uljanik grupi. Naime, i gradnja njihovih samoiskrcavajućih brodova, za koje se država, kao u slučaju norveškog Siem Shippinga, izložila jamstvima, također »debelo« kasni



ZAGREB Kako loše vijesti vezane za Uljanik dostižu jedna drugu, Vlada je pod sve većim pritiskom. Nemoguću situaciju u kojoj se Vlada našla dočarava i raspoloženje ministra gospodarstva Darka Horvata koji je u jučerašnjoj izjavi prozvao bivše vlasti, ali je pri tome zaboravio da se brodogradnjom bavio baš njihov koalicijski partner predsjednik HNS-a Ivan Vrdoljak.


Onda je Horvat bježeći od te teme ustvrdio da su iz Vlade u razgovoru s glavnim državnim odvjetnikom pokrenuli određene radnje u Uljaniku. Vrijeme Vladi curi i sve je manje manevarskog prostora, pa ne iznenađuje ni istup ministra koji se zapetljao u objašnjenju što je on rekao DORH-u, odnosno glavnom državnom odvjetniku Draženu Jeleniću.


Ministar nije znao tko je opet blokirao Uljanik, ali je poručio da će u sljedećih nekoliko dana biti puno jasnije što će biti s Uljanikom.




Na pitanje novinara što država uopće može napraviti u situaciji kad je »3. maj« blokiran i nema repromaterijala, kad je Uljanik blokiran a brodovi se otkazuju, Horvat je odgovorio da je slična situacija bila i prije desetak dana kada je trebalo isplatiti plaću za srpanj, pa je Vlada odblokirala račun Uljanika i isplatila plaću.


Iz izjava resornog ministra gospodarstva Darka Horvata nije jasno kako to Vlada misli izbjeći štetu za državni proračun od četiri otkazana broda u Uljaniku, pogotovo stoga što je, prema dostupnim informacijama, brodovlasnik odnosno norveški Siem Shipping uputio zahtjev za povratom uplaćenih avansa, s jasno određenim rokom u kojem očekuje svoje novce, a isti je prilično kratak, kažu naši pouzdani izvori. Nadalje, ministar Horvat spominje samo taj iznos od 30 milijuna eura, koliko je Siem dosad platio za prva dva broda, plus još nekih pet milijuna eura za druga dva broda, koja su samo u »papirima«, ali pritom izostavlja i ništa ne govori o iznosima jamstava koje je država dala Uljaniku za kredite za gradnju tih brodova, a riječ je o otprilike istom iznosu, a o kojima će se također u idućim tjednima morati početi razgovarati sa bankama. Pogotovo ako se ovaj Horvatov optimizam da će sa Norvežanima uspjeti anulirati tih 30 milijuna eura moguće štete pokaže bez utemeljenja.


Premda su indicije da je norveškom Siemu stalo da dobije »Siem Ashanti«, koji je u visokom stupnju gotovosti i jedini je brod iz cijele te serije koji je dospio u fazu da je s papira »pretočen« u konkretan brod, neizvjestan je put hoće li se s brodovlasnikom uspjeti postići kompromis da se brod završi i da ga Siem preuzme, a u konačnici pitanje je koja će biti cijena, kad se povuče crta, takvog dogovora. Krajnje je teško u ovom trenutku bilo što reći kakva će biti reakcija i spremnost Norvežana da čekaju drugi brod, koji ministar Horvat spominje, s obzirom na to da se za taj car-carrier, doznajemo od trećemajaca, predobradilo tek oko 80 tona limova. Drugim riječima, realno još se nije ni krenulo sa njegovom gradnjom na navozu.


Bitan brodovlasnik 


Otvoreno je i pitanje tko će s norveškim brodovlasnikom pregovarati. Uprava Uljanika izgubila je svaki kredibilitet, a Vlada i dalje ne poduzima nikakve konkretnije korake, u smislu da bi uzde preuzela u svoje ruke i bar pokušala koliko-toliko kontrolirati ovaj financijski cunami u Uljaniku. Sustav se rastače, računi Uljanika i »3. maja« su u blokadi, četiri ugovora su otkazana, zahtjevi brodovlasnika su na stolu, a Vlada se još uvijek drži po strani i pušta Upravu Uljanika da stoluje u Puli. U prilog tome da Vlada reagira tek onda kad nešto u ovom moru problema i dubioza oko Uljanika naglo iskoči govori i činjenica da nitko iz resornog ministarstva gospodarstva nije pozvao predstavnike kanadske Algome na razgovore, a riječ je o vrlo bitnom brodovlasniku koji u ovom trenutku ima ugovore za četiri broda koji se grade ili su previđeni za gradnju u »3. maju«.


Riječ je o specifičnim brodovima koji se grade za plovidbu tamošnjim Velikim jezerima i za koje se država također izložila jamstvima za nekoliko stotina milijuna kuna, što za avanse naručitelja, što za kredite. Ovaj kanadski brodovlasnik, kažu naši izvori, dosad se pokazao prilično tolerantnim, čemu moguće pridonosi i činjenica da ga sa »3. majem« veže dulja poslovna suradnja koja datira još iz vremena dok Uljanik nije preuzeo riječki škver.


Međutim, doznajemo iz dobro upućenih izvora, i Kanađani postaju sve nervozniji i za drugi su tjedan sami najavili da su spremni doći u Zagreb i razgovarati sa nekim iz Vlade, da bi barem dobili uvid kuda cijela ova situacija u Uljanik grupi vodi. Sa svim tim kandskim brodovima, baš kao i sa Siemom, »debelo« se kasni u odnosu na prvotno ugovorene rokove. Malo se više tko i sjeća koji su bili prvi rokovi u kojima se planiralo završiti i isporučiti te samoiskrcavajuće brodove za prijevoz rasutog tereta, koji su vrlo specifične konstrukcije i mogu prijeći Atlantik, do svojeg konačnog odredišta i Velikih jezera, samo u proljetno-ljetnom razdoblju.


Nova bojazan 


Otkad je u ponedjeljak poslijepodne puštena vijest da je Siem otkazao četiri broda, u Rijeci se žare telefoni. Panika je, naravno, jer je riječki škver ostao kraći za tri posla. Pojavila se i nova bojazan. S obzirom da je ove brodove ugovorio matični Uljanik, a da ih »3. maj« radi kao podizvođač, u riječkom brodogradilištu strahuje se koliko će se od gubitaka zabilježenih na tim brodovima prebaciti pod konto »3. maja«.


Radnički predstavnik u Nadzornom odboru riječkoj brodogradilišta i sindikalist Juraj Šoljić sumnja i kaže kako postoje indicije da bi se gubici koji su dosad na Siemovim brodovima za prijevoz automobila mogli »nakalemiti« i riječkom brodogradilištu. Od Šoljića doznajemo da je za četvrtak popodne ipak zakazana sjednica Nadzornog odbora u »3. maju« na kojem će, najavio je, tražiti precizne informacije što raskid ovih ugovora financijski znači za riječko brodogradilište. Naravno, pritom je njegov glavni zahtjev, kao i svih sindikata u »3. maju« te lokalne vlasti, s obzirom da su i župan Zlatko Komadina i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel u Kriznom stožeru, hitna smjena direktora Maksimilijana Percana i postavljanje krizne uprave u riječko brodogradilište.


– Ovo brodogradilište moraju preuzeti ljudi koji će znati štiti interese »3. maja«, a ne raditi po naputcima iz Pule – rezolutan je Šoljić.


Za četvrtak Komadina i Obersnel sazvali su zajednički sastanak Kriznog stožera sa županijskim i gradskim vijećnicima te saborskim zastupnicima sa ovog područja.


Opširnije u tiskanom izdanju…