Neće, pa neće

Opet zapelo uređenje riječkog trga: Projekt Gomila stoji zbog – 11 kvadrata

Ljiljana Hlača

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Predsjednik Društva arhitekata Rijeka Gordan Resan smatra da o projektu treba pitati struku, a Lista za Rijeku ne podržava projekt jer je to »arhitektonska devastacija« povijesne jezgre



RIJEKA Projekt Gomila – ideja iz 2006. godine, koja uključuje izgradnju velike podzemne garaže i poslovno-stambeno-trgovačkog kompleksa na lokaciji današnjeg parkirališta kod socijalnog – ponovo je zapeo.


Ovoga puta zbog 11 »kvadrata«, tvrde u Odjelu gradske uprave za urbanizam gdje se ističe da imovinskopravna priprema lokacije nije gotova jer su u tijeku postupci za dvije katastarske čestice u zoni zahvata smještene na samom rubu područja spomenute površine.


Uložena žalba 


Investitor zainteresiran za Gomilu je relativno nepoznata talijanska tvrtka Bononia 3M Građenje sa sjedištem u Strossmayerovoj 6 i s temljenim kapitalom od 20.000 kuna, a njihovim projektom predviđena je izgradnja podzemne garaže kapaciteta za oko čak 800 vozila na 5 do 6 etaža površine 8.000 četvornih metara, te nekih 15 stambeno-poslovnih građevina visine do tri kata. Vrijednost investicije je oko 45 milijuna eura.




»Nasljednik je na rješenje o upisu vlasništva Grada Rijeke koje je doneseno početkom 2018. godine uložio žalbu, a rješenje želbe se prema dosadašnjoj praksi može očekivati u periodu od jedne do četiri godine«, navodi se iz Odjela za urbanizam. Naime, riješeni imovinsko-pravni odnosi temelj su za sklapanje glavnog ugovora za gradnju s navedenim investitorom.


»Za sada nismo u mogućnosti ponuditi investitoru sklapanje glavnog ugovora, a ukoliko se u razumnom roku ne riješi upis vlasništva Grada, bit će potrebno reducirati područje zahvata. Naravno, ukoliko se to prihvati. Uz sve to, s obzirom na raznosvrsnost mogućih sadržaja samog projekta, prema našim informacijama Bononia 3M Građenje traži partnera za izgradnju kompleksa«, naveli su u Gradu Rijeci.


Čini se da nitko od spomenutih strana ne odustaje, a ova priča već je jednom zapela. Prema pisanju našeg lista, bilo je to 2014. godine kada je investitor zatražio odgodu za sklapanje glavnog ugovora zbog ekonomske krize na period od jedne godine, odnosno do lipnja 2014. godine. Međutim, postavlja se pitanje kako je tada trebao biti potpisan glavni ugovor, ako imovinkopravni odnosi nisu bili riješeni. No, dobro, tada je Bononia 3M Građenje platila iznos od 50.000 eura, koji je Grad Rijeka preusmjerio na račune vlasnika kao naknadu za njihove izvlaštene nekretnine.


Tako je danas projekt Gomila opet na čekanju, ali i prilike su se promijenile. Pravo bi sada pitanje bilo – treba li nam sadržaj takvog tipa? Još betona? Inače, Detaljni urbanistički plan tog područja predviđa samo takav sadržaj.


Dubinska analiza 


Prema Gordanu Resanu, predsjedniku Društva arhitekata Rijeka, za spomenuti prostor bilo bi najbolje provesti javni natječaj, kako bi se pitala struka – što ovom gradu u ovom trenutku treba, a ne što mu je trebalo prije 12 godina, kada se počelo pričati o tome. Dodaje kako je riječ o temi koja bi zainteresirala mnoge arhitekte i urbaniste.


– U međuvremenu mnoge podzemne garaže su sagrađene, a poslovni prostori zjape prazni – rekao nam je. Po njemu, Gomila je zapravo prava investitorska ideja, bez prethodne dubinske analize i javnog natječaja. Pita se što će biti s Primorskom kućom koja je u međuvremenu sanirana, to jest uređena, a koja je po ovom zahvatu zapravo bila previđena za uklanjanje.



O projektu Gomila još nisu kontaktirani riječki konzervatori. A Gomila bi mogla biti jako, jako zanimljiva jer tu nisu rađena arheološka istraživanja, a moglo bi se pronaći svašta. Nadalje, pitanje je bi li se pješački tunel, koji je lani stavljen u funkciju a prolazi tim djelom, sačuvao. I sama ravnateljica Konzervatorskog odjela u Rijeci Biserka Dumović Bilušić rekla nam je da ako se ne uspostavi ispravan pristup ovom projektu – mogli bi imati problema.



– Imati garažu u centru grada kada svi europski gradovi žele maknuti vozila iz središta je besmisleno. Mislim da bi zbog jednog takvog kompleksa nastao totalni prometni kolaps oko Guvernerove palače, zatim u Ulici žrtava fašizma, Pomeria. Postojeće prometnice ne bi mogle primiti takvu količinu vozila – naveo je Resan.


Ni Lista za Rijeku ne podržava projekt Gomila jer je to za njih arhitektonska devastacija povijesne jezgre. Po njima, riječki urbanisti desetljećima vode krivu politiku prema Starom gradu.


– Primjer najnovije arhitektonske devastacije je zgrada na Klobučarićevom trgu koja je »prst u oko« povijesnoj jezgri grada neposredno do Kosog tornja, izjavljuje nam Predrag Miletić iz Liste za Rijeku.


– Izražavamo bojazan, ali i ogorčenje gradnjom javne garaže u povijesnom srcu grada, kojoj tamo ne može biti mjesto. Ne samo da europski gradovi u povijesnim jezgrama ne grade podzemne garaže, već bi se gradnjom takvog objekta bitno narušila statika preostalih starih zdanja tog dijela grada. S obzirom na naše gospodarsko stanje sadašnja »ogoljena« površina Gomile zasigurno će ostati ista u idućim godinama i investitor neće graditi svoj predviđeni projekt. Svjedoci smo da su sve nove poslovno-stambene građevine u Starom gradu uglavnom prazne, bez zakupaca i stanara, zato od svega toga neće biti ništa – navodi Miletić.