Riječki JGL

IVO USMIANI ‘Uspjeli smo preživjeti “rusku krizu”, iako smo tamo izgubili sto milijuna’

Barbara Čalušić

Predsjednik upravnog odbora farmaceutske tvrtke Jadran galenskog laboratorija Ivo Usmiani

Predsjednik upravnog odbora farmaceutske tvrtke Jadran galenskog laboratorija Ivo Usmiani

Naši konkurenti iskazuju bolje performanse profitabilnosti od nas. Stoga, kako bismo dodatno ojačali operativno poslovanje i podigli profitabilnost, odlučili smo u novi poslovni ciklus koji počinje s početkom sljedeće godine, ući s jednostavnijim modelom monističkog upravljanja. Novi model podrazumijeva jednog umjesto dosadašnja četiri izvršna direktora, koji će ujedno biti i član Upravnog odbora društva, najavljuje Usmiani



RIJEKA – Protekle krizne godine značajno su nas iscrpile i potaknule na preispitivanje našeg poslovnog modela, ali i osvijestile naše snage i naše slabosti. Poteze koje smo poduzimali u tom razdoblju bili su nepopularni, ali nužni, kaže Ivo Usmiani, predsjednik upravnog odbora riječkog JGL-a, hrvatske farmaceutske tvrtke koja 80 posto svojih prihoda ostvaruje u inozemstvu.


Unatoč krizi koju priznaje osnivač i prvi čovjek najpoznatije riječke firme, JGL je početkom mjeseca dobio priznanje HGK – Županijske komore Rijeka, Zlatnu kunu koju Usmiani komentira kao dokaz da ova riječka tvrtka i dalje uživa ugled i potporu lokalne zajednice.


JGL / Foto Petar FABIJAN


JGL / Foto Petar FABIJAN





– Naša je tvrtka od samog osnivanja duboko utkana u pore Rijeke i Kvarnera. Osnivači tvrtke i većina zaposlenika su s ovog područja i ovo ne doživljavamo kao priznanje isključivo našim poslovnim rezultatima, već kao priznanje našem trudu i dobrim odnosima koje razvijamo u društvenoj zajednici. Od male tvrtke nastale u Rijeci postali smo globalna kompanija koja većinu svojih prihoda ostvaruje u inozemstvu, u tisućama kilometara udaljenim tržištima, na kojima pronosimo i ime Rijeke, i naravno, našeg Jadrana. To nije samo uspjeh vlasnika i svih zaposlenih u JGL-u, to je uspjeh i svih naših kooperanata, kao i naših obitelji koje nas podržavaju u poslu – ističe Usmiani.


Trogodišnji ciklus


Kako dodaje, iza JGL-a je trogodišnji poslovni ciklus u okvirima monističkog organizacijskog ustroja. Glavni izvršni direktor Jasmin Huljaj i izvršni direktori Sanja Vujić Šmaguc, Dražen Jakšić i Mate Poropat, prema riječima Ive Usmianija, uložili su velik angažman u krajnje neizvjesnim uvjetima ruske krize uzrokovane nepovoljnim kretanjem ruske rublje u odnosu na euro.



Sa zadnjim danom prosinca na poziciju glavnog izvršnog direktora JGL-a dolazi Mislav Vučić, menadžer s bogatim internacionalnim iskustvom u farmaceutskom biznisu. U JGL dolazi s pozicije generalnog direktora Teve Rumunjska gdje je između ostalog proveo integraciju Actavisa. Teva Rumunjska ostvaruje prihod od sto milijuna dolara, a uz komercijalni dio prisutna je i s tvornicom onkoloških proizvoda te globalnim centrom za farmakovigilanciju.


U svojoj 20-godišnjoj karijeri u Plivi, Tevi i Sandozu, Mislav Vučić je prošao mnoga područja farmaceutske industrije. Prije sadašnje pozicije u Tevi bio je viši direktor za speciality (inovativnu) poslovnu jedinicu za srednju i istočnu Europu (CEE), viši direktor za cijene i market access za CEE, viši direktor Upravljanja portfeljem za CEE, viši direktor Komercijalnih operacija i razvoja poslovanja za jugoistočnu Europu (SEE), direktor razvoja poslovanja za zapadnu Europu u Sandozovoj centrali u Münchenu, rukovoditelj portfelja za Tevu Europa u Amsterdamu, a karijeru je započeo u Plivi 1998. godine u Strateškom marketingu, gdje je kasnije radio i na projektima akvizicija.



– U krizi smo izgubili sto milijuna kuna u prihodima. Izvršni direktori uspjeli su stabilizirati poslovanje i postavili su solidne temelje za daljnji rast tvrtke. Prodajom ruskih brendova D-Panthenol i onih iz ginekološkog portfelja, uz daljnju proizvodnju u našem proizvodnom kompleksu Pharma Valley na Svilnom, podigli smo rezultat, značajno smanjili razinu neto duga, smanjili razinu zaliha proizvoda na minimum, poboljšali tekuću likvidnost i dugoročnu solventnost u poslovanju. Spomenuta poslovna transakcija stvorila nam je pufer za daljnje strateško fokusiranje u području respiratornog i oftalmološkog segmenta, za daljnja investiranja u nova tržišta, posebice Bjelorusije i Srbije, kao i razvoj novih proizvoda.


Samo u prošloj godini JGL je uspješno lansirao 44 nova proizvoda. Pufer smo iskoristili i za daljnja promotivna ulaganja, kao i obranu našeg tržišnog udjela ključnog brenda Aqua Maris u Rusiji, na tržištu galopirajućeg rasta konkurencije, kako multinacionalnih igrača, tako i domaćih proizvođača koji su se etablirali u vremenu krize. Menadžerski, a ne računovodstveno promatrano, bez prihoda od prodaje brendova, iz operativnog poslovanja u zadnje dvije godine ne postižemo zadovoljavajuću razinu profitabilnosti, što je preduvjet dugoročne održivosti, objašnjava Usmiani.


Ključna tržišta


Ključna tržišta JGL-a i dalje su ona na Regiji CIS-a – Rusija, Kazahstan, Bjelorusija i Ukrajina, te na Regiji JIE – Hrvatska, Srbija, Slovenija, BiH, Makedonija, Kosovo i Crna Gora gdje je JGL prisutan s vlastitim operacijama. Tržišta na kojima posluju B2B modelom u ovom trenutku čine manji udio, ali su, kako ističe Usmiani, u propulzivnom rastu.


– Radi se o trećem stupu našeg poslovanja koji je izuzetno značajan u procesu daljnje internacionalizacije i teritorijalne diverzifikacije, u smislu naše ovisnosti o ruskom tržištu. JGL je u dosadašnjih deset mjeseci tekuće godine potpisao nove ugovore s ukupno 14 kompanija, za tržišta naših strateških regija, regija EU, MENA i ASEAN. Ugovorima je uglavnom obuhvaćen portfelj iz tri naše strateške skupine proizvoda – sprejeva za nos Meralys, proizvoda na bazi morske vode Aqua Maris, lijekova za terapiju glaukoma te OTC proizvoda očnih kapi brenda Vizol S. Radi se o poslovnim suradnjama licenciranja i distribucije proizvoda JGL-a, uz proizvodnju i opskrbu naše tvrtke. U EU-u smo potpisali ugovore za nekoliko, mahom OTC proizvoda u Rumunjskoj, Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj i Poljskoj. Radi se o tržištima koja još uvijek imaju visoke stope rasta u spomenutom segmentu i nisu toliko zasićena kao zapadnoeuropska, tvrdi Usmiani.


Premalo tržište


Na MENA regiji koja obuhvaća Bliski istok i sjevernu Afriku, prema mišljenju predsjednika Uprave JGL-a, naročito je važan iskorak u multiteritorijalnom ugovoru sa švicarskom kompanijom za portfelj inovativnog lijeka u spreju. Na tržištu ASEAN, skupini jugoistočnih azijskih zemalja, sklopljen je ugovor s kompanijom koja će raditi distribuciju i prodaju brenda Aqua Maris. Tijekom 2017. godine započela je prodaja JGL-ovih proizvoda u Italiji, Španjolskoj, Rumunjskoj i Poljskoj prema ugovorima koji su finalizirani u prethodnom razdoblju.



U ovom trenutku, prema riječima Ive Usmianija, JGL na svim tržištima na kojima je prisutan s vlastitim operacijama ima solidan financijski i naturalni rast, a planovi za predstojeću godinu predviđaju daljnji rast prihoda i profitabilnosti iz operativnog poslovanja. Planovi za cijelu regiju CIS također su vrlo ambiciozno postavljeni.


– Izgledno je da će Europska unija učiniti sve kako bi odnose s Rusijom tijekom sljedeće godine dodatno stabilizirala kroz svoje soft-power politike, unatoč EU sankcijama prema Rusiji koje će zbog sukoba u Ukrajini vjerojatno ostati na snazi. Zbog potrebe distanciranja od Rusije, izgledno je pak kako će SAD zaoštriti retoriku prema Rusiji. U široj slici događaja koji će odrediti rusko-europske odnose nikako ne treba zaboraviti činjenicu da će tijekom 2018. u Rusiji biti održani izbori na kojima Vladimir Putin uživa golemu anketnu popularnost. Analitičari Allianza očekuju kako bi se tečaj rublje prema američkom dolaru mogao tijekom godine računati u rasponu 61-62 rublje, dok bi se tečaj rublje u odnosu prema euru tijekom 2018. trebao jačati između 60 rublji u siječnju 2018. do 54,5 rublji za euro do kraja godine.


Nakon dramatičnog pada rublje s početkom 2016. godine, ovaj raspon cijena dobro korespondira s oporavkom koji se dogodio tijekom proteklih mjeseci. Što se JGL-a tiče, Rusija ostaje naše ključno izvozno tržište. Promjena našeg poslovnog modela ondje je startala još u travnju 2017. kada je povezano poduzeće Jadran LLC Moskva preuzelo kompletno poslovanje u Rusiji s ciljem unapređenja distributivnosti i dostupnosti proizvoda na ruskom tržištu, kao i jačanja naše pregovaračke pozicije i profitabilnosti ruskih operacija, zaključuje Usmiani.



– Vrlo smo rano shvatili da je Hrvatska premalo tržište, jedan kvart Moskve, na kojemu ne možemo graditi konkurentnost. Odabrali smo internacionalni put na otvorenom tržištu, što znači boriti se svaki dan za opstanak u međunarodnoj konkurenciji. To mogu samo hrabri i odvažni. Od pozicije mladog farmaceuta iz ljekarne pa sve do današnje, s JGL-om sam prolazio sve faze rasta i zrelosti. Iz poduzetničke faze, posljednje tri godine ušli smo u monistički sustav korporativnog upravljanja kompanijom s jasno opisanim procesima, ulogama, odgovornostima i ovlaštenjima u cijeloj JGL Grupi. Od osnutka JGL-a do danas svjedočimo brojnim i kontinuiranim promjenama koje su nas od lokalnog laboratorija galenskih pripravaka etablirale u internacionalnu farmaceutsku kompaniju, globalnog lidera u segmentu korištenja morske vode u svrhu zdravlja.


Živimo u vrlo dinamičnom okruženju i vremenu koje od nas zahtjeva da se neprestano mijenjamo i prilagođavamo promjenama. Da citiram Darwina: »Oni koji preživljavaju nisu najjači niti najinteligentniji, već oni koji se najbolje prilagođavaju promjenama.« Okolina u kojoj djelujemo mijenja se brže od nas. Naši konkurenti iskazuju bolje performanse profitabilnosti od nas. Stoga, kako bismo dodatno ojačali operativno poslovanje i podigli profitabilnost, odlučili smo u novi poslovni ciklus koji počinje s početkom sljedeće godine, ući s jednostavnijim modelom monističkog upravljanja. Novi model podrazumijeva jednog umjesto dosadašnja četiri izvršna direktora, koji će ujedno biti i član Upravnog odbora društva, najavljuje Usmiani.


Poslovna filozofija


Cilj ovog pojednostavljenja, kako objašnjava, povećanje je profitabilnosti koje je nužno kako bi se u dobrim vremenima nastavilo s restrukturiranjem ključnih procesa te povećanjem učinkovitosti i troškovne efikasnosti tvrtke.


– Brze promjene traže i promjenu poslovne filozofije, kao i jednostavniji model upravljanja. Čeka nas daljnje restrukturiranje našeg portfelja, naše bilance, podizanje kreativnosti i inovativnosti u razvoju novih proizvoda, integracija i povećanje efikasnosti naših operativnih procesnih lanaca, jačanje strateške kompetentnosti, zadovoljstva i angažiranosti naših zaposlenika, kao i rast naših mladih talenata. Vjerujemo da će ova promjena dodatno ojačati našu poziciju u ključnim terapijskim segmentima na ključnim tržištima, bolje integrirati poslovne cjeline unutar sustava i osnažiti sposobnost još brže prilagodbe na tržišne potrebe i promjene koje su konstanta na globalnom farma tržištu – smatra Usmiani.