Većina "otpisanih" volontera ostala uz svoje štićenike

Gluha učenica ostala bez tumača u nastavi

Ingrid Šestan Kučić

Tražili smo svega 40 tisuća kuna za učenicu Medicinske škole kojoj je neophodan tumač, bez kojega ona nastavu ne može percipirati. Odbijeni smo, a tražili smo tako malo, dok je jednoj bjelovarskoj udruzi odobreno 925 tisuća kuna, kaže Damir Herega



RIJEKA  Udruga osoba s dječjom i cerebralnom paralizom nije jedina riječka organizacija koja je ispala s liste udruga koje su ostvarile pravo na bespovratna sredstva za financiranje rada pomoćnika u nastavi, zbog čega je 33 učenika s motoričkim oštećenjima u 11 primorsko-goranskih škola s početkom ovog tjedna ostalo bez pomoći asistenta u svladavanju svakodnevnih školskih obaveza. Ista je sudbina zadesila i Udrugu gluhih i nagluhih Primorsko-goranske županije koja je putem natječaja zatražila sredstva za jednog asistenta, a Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta to joj je odbilo. Tajnik Udruge, Damir Herega, ističe da su tražili sredstva samo za jednu gluhu učenici koja nastavu bez tumača uopće ne može pratiti.



U petak će zajedno za stol sjesti predstavnici udruga iz raznih dijelova Hrvatske koje nisu uspjele dobiti bespovratna sredstva, kao i osnivači škola te pomoćnik ministra Staša Skenžić. Predsjednik Udruge osoba s cerebralnom paralizom Miljenko Mišljenović vjeruje da će se tom prilikom problem riješiti.





– Tražili smo svega 40 tisuća kuna za učenicu Medicinske škole kojoj je za praćenje nastave neophodan tumač. Bez tumača ona školovanje ne može percipirati. Nije nam jasno da je naš projekt odbijen, a tražili smo tako mali iznos, dok je istovremeno projekt jedne bjelovarske udruge gluhih i nagluhih odobren i to na iznos od 925 tisuća kuna, navodi Herega.


Nefunkcioniranje sustava


Problem gluhe srednjoškolke trenutno se rješava volontiranjem tumača, a ista vatrogasna mjera koristi se i u OŠ Gornja Vežica u kojoj se od sedam asistenata u nastavi koji su u ponedjaljak ostali bez plaćenog radnog mjesta, do jučer vratilo njih pet. Svi od reda odlučili su se za volontiranje kako učenici s motoričkim oštećenjima na svojim leđima ne bi ponijeli teret neuređenog sustava koji je učenike prepustio jedinicama lokalne i regionalne samouprave i eventualnim projektnim prijedlozima udruga. Nefunkcioniranje sustava, nepostojanje jasnih pravila i kriterija o tome kojim učenicima i pod kojim uvjetima pripada pravo na pomoć u nastavi glavni su uzroci nastale bruke u kojoj su deblji kraj izvukli učenici s teškoćama. Ove su godine ti učenici dobili više sredstava nego ikad, jer Ministarstvo je najprije putem EU socijalnog fonda doznačilo sredstva gradovima i županijama za asistente u nastavi, a potom je putem posljednjeg spornog natječaja 28 udruga dobilo 11,5 milijuna kuna. Pojašnjavajući kako je do problema došlo jer su pojedine škole na krivim adresama tražile sredstva za svoje asistente predsjednik Udruge osoba s cerebralnom paralizom Miljenko Mišljenović kaže da su u konačnici svoje zahtjeve upućivale udrugama.


Ukinuto preko noći


– Primjer je OŠ Gornja Vežica u kojoj je učenik s teškoćama s prebivalištem u Čavlima. Škola je za tog učenika zatražila sredstva putem Grada Rijeke, a Grad je to odbio, jer je riječ o učeniku koji nema prebivalište u Rijeci. Dakle, škola se trebala obratiti Primorsko-goranskoj županiji, a kako je natječaj prošao i bilo je kasno, obratila se nama. Slična je priča i u OŠ Kantrida gdje je jedna učenica ostala bez asistenta jer dolazi iz Kastva. Prva dva mjeseca ove školske godine sve je funkcioniralo, dobivali smo sredstva od Ministarstva za te asistente i onda je preko noći sve ukinuto, pojašnjava Mišljenović.


U PGŽ bez pomoći u nastavi ostala 33 učenika s poteškoćama Asistenti nam nisu samo pomagači već i prijatelji